Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
666D3

Ö vid Dalarö förstörd

Rekommendera Poster

Idag passerade vi i farleden förbi Dalarö och på håll trodde jag att ön Skraken hade eldhärjats. När vi kom närmare såg vi att träden var fyllda med stora mörka fåglar. Trist att se eländet. 

post-10011607-1394236410,9993_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan se så ut, men snart drar ålakråkorna vidare till nästa ö och ön du såg kommer en ny och enormt grönskande tid till mötes.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storskarven är både ful att se och trist att få som granne. Sedan den första kolonin slog sig ner i Kalmarsund för flera decennier sedan har de spridit sig och bajsat sönder många gröna holmar längs hela östkusten. De finns sedan nåt decennium även i Mälaren, bl a på Stenholmen i Gorran. Men där håller grönskan ställningarna, och efter att en viss skadenivå etablerats så har läget varit ganska oförändrat.

Numera rapporteras det att ökningen av skarvbestånden börjat plana ut och verkar nå en viss balans. Dessutom har det tillkommit en predator som saknats: havsörnen har fått smak på skarv, och ökar nu överallt där skarven är vanlig.

Och som sagt, när de dragit vidare från en ödelagd holme så kommer den snart att grönska på nytt. Och det är alltid lite extra spännande med naturmiljöer som återhämtar sig efter ett sammanbrott. Man kan följa utvecklingen år från år, och sällsynta arter av växter och djur får spelrum ett tag under återhämtningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

monark-670 skrev

Storskarven är både ful att se och trist att få som granne.

Men den är helt ok att äta. Innan den blev sällsynt - i Bryssel  - jagades den, åtmistone här lokalt. Då höll den sig ute bland skären. Nu ser man den tom inne i hamnarna.

 

Men att den är ful !?

Jag tycker den ser ståtlig ut när den sitter med vingarna till tork. Tyvärr ligger nina bilder på den andra datorn.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 28 juni 2010 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart äter skarven enorma mängder fisk.

När träden är avlövade och det luftar skit ända till 1dM från vissa öar råder det inget tvivel utan att mycket fisk gått åt till Skarvmat.

Man kan undra varför det är fågelskydd på flera av dessa öar?

Är det möjligen för att skapa fiskbrist i närheten? Detta för att skyllas på sportfiskare så man skapar osanna skäl för restriktioner av det fria fisket med fredade vikar och andra begränsningar?

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en vacker ö vid Skanssundet som är också helt förstörd av skarvarna. Och när skarven (och sälen) dök upp i södra stockholmsskärgård så försvann fisken, både gäddan och havsöringen.

Jag tror inte på slumpen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare jagade man Ålekråka. Vet i alla fall att två av mina arbetskompisar jagade fågeln. Har vid tillfälle blivit bjuden på tillagat kött vid frukostbordet. Det smakade inte så illa.

Jag har för mig att det infördes ett förbud mot jakten. Om det var i samband med Sveriges inträde i EU. Man skyllde i alla fall på EU just med det uttrycket att Ålekråkan var sällsynt - i Bryssel.

Sen dess är det, till synes, en ökning av Ålekråkor. Jag kan aldrig påminna mig om att jag sett Ålekråkor inne i hamnar före man slutade jaga.

Tydligen finns det två arter. Det hade jag ingen aning om, föra att citera en känd politiker. En art på syd och västkusten och en i Östersjön. http://sv.wikipedia.org/wiki/Storskarv

 

Vår fördel här på västkusten är ju att träden är nedhuggna för länge sen, så det finns inga träd att förstöra.

Men man kan ju sitta och orka på Vadbockar i stället.

Rätt dator denna gång.

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 28 juni 2010 | 16:28

post-945-1394236417,7623_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool bild. Jag har också ätit ålekråka. Tyckte väl inte att det var något speciellt. Men jag är lite kräsen och jag gillar inte kanadagås heller... Obestämd

Hade för mig att det var skyddsjakt på ålekråka men hittade inget i min jakttabell. Man skall nog inte skylla eländet på EU dock utan det blir alltid det resultatet när man sätter jaktmotståndare att utreda ev förvaltning:

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2010/06/Ornitolog-gor-forvaltningsplan-for-skarv-1.13489/

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Debatt/Debatt-Svensk-Jakt/Debatt-2009-/Tillat-jakt-pa-sal-och-skarv/

För 20 år sedan såg man skarv ganska sparsamt. Inte ovanliga men sparsamt jämfört med t ex ejder och trut. Nu är skarv utan tvivel nummer två på havet efter gråtrut. Jag tycker det är intressant att titta på fåglar så jag skulle vilja säga att mitt statistiska urval bara under helgen är gott.



Senast ändrad av mariatherese | 28 juni 2010 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mariatherese

Du har säket rätt. Jag citerade bara vad mina arbetskompisar som ägnade sig åt sjöfågeljakt sa.

När det gäller hur det smakade, så var det rätt länge sen. Det borde ha varit 1976 eller 77. Hur det var tillagat vet jag inte heller. Kan det bara ha varit stek?

Sånt som inte är  direkt dålig och som man aldrig har ätit kan ju på någotsätt va lite exotiskt och spännande. Skulle man äta det för jämnan hade det kanske inte varit lika intresant.

En får´ nte va för flåmaga

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, du har nog rätt i att ålekråkans jakt försvann iom inträde i EU, men däremot så skulle jakt ha kunnat tillåtas igen sedan länge om det inte var pga tveksam utredning på egen planhalva sas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo! Vi har en ö i vår fjärd som är helt överbelamrad med skarv! Lilla Gistaholmen!
Strax intill ligger stora Gistaholmen som båtklubbarna i distriktet har ställt i ordning för besökare. Fina bryggor, grillplats mm. Den är dock överbelamrad med festglada besökare från den närbelägna bruksorten Timrå!
Vad är värst!

Skarvarna skulle aldrig lämna något efter sig som dom inte kan klämma ut genom rövhålet!
Och det dom lämnar efter sig är ett gödningsmedel som, före konstgödningens tid, fick länder att gå i krig!

Den dagen jag ser en människa skita ut en PET- flaska och hör hur en bilateral konflikt angående en fyndighet av ölburkar blossat upp!
Den dagen ska jag också börja klaga på skarvarna!

(Föresten tycker jag att dom är ganska fina, Kanske lite väl många... Men fina.)



Senast ändrad av Janken | 02 juli 2010 | 00:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ångrar idag att jag inte stannade bilen gick ut och tog en bild av Ödegårdens camping när de midssomarfirande ungdommarna hade gett sig av. (kallas idag Smögens Camping av ägaren som driver frågan att döpa om Sotenäs kommun till Smögens kommun)

Hur kan vanliga svenska ungdommar skräpa ner så enormt på så kort tid. Gör de så hemma att de släpper allt rakt ner och förväntar sig att mamma skall städa. Ett antal personer höll på i flera dar för att rensa bort all skiten.

När jag var scout fick jag lära mig att ta med min egen skit  hem och gärna lämna en plats, helst renare än när jag kom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog en liten tur runt Ornö igår och passerade ön. Nu finns en koloni även på grannön så kanske byter de ö nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg det häromdagen.

Kan inte vara så kul för skarvarna heller att bo på skithuset när ingen tömmer så nu dags att flytta till nästa ö.

Undrar om det ska bli fågelreservat på den nya ön med?

Sådana resrevat växer upp lite varstans för att utestänga oss båtfolk från bra naturhamnar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att det inte är någon människobaserad aktivitet som gett det resultatet. Då hade det blivit världens liv och indignerade reportage...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är människor som skräpar ner brukar det inte bli så mycket reaktion.

Som jag skrev tidigare ångrar jag att jag inte stannade och tog några kort på Ödegårdens kamping efter det sk midsommarfirandet.

I Smögenhamnen har man haft en tävling för dykare om vem som kan ta upp mest skräp i ett antal år. Att båtfolket kan slänga i en sån oanad mängd skräp i vattet. Fast det syns ju inte på ytan. http://www.smogen.net/miljodyket/index.htm

 

För att inte tala om allt skräp som fyller våra vikar här på västkusten. Det är definitivt inte Ålekråkorna som skiter ut det skräpet. http://www.dn.se/nyheter/sverige/slutstadat-pa-vastkusten-stranderna-dranks-av-skrap-1.497556

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=1990/91&bet=Jo777&dok_id=GE02Jo777

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kanske få länsstyrelsen att freda området så skiten ligger kvar i likhet med skarvöarna i skärgården?

Så småningom flyttar nog fyllegängen till nån annan plats när läget i tanto blir ohållbart precis som skarvarna gör.

De som provat någon av skärgårdstiftelsens utedass varma dagar i juli vet vad jag pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skraken har härjat länge på den ön.

Vad som kanske är intressant för oss som hatar Ålakråkan är att en mörk natt sensommaren 2008 besöktes denna ö av ett antal, polisen gissar 20-25, människor som inväntade fåglarnas återkomst till ön och sedan, under träden, pumpade för fullt med hagelgevär upp i trädtopparna. Jag kommer nu inte ihåg hur många Skarvar som gick åt men många blev det. Och några måsar och annat.

I polisens undersökningar visade det sig att INGEN hade hört detta tilltag eller hade en ANING om vilka som var inblandade så undersökningen las ned!

Kommande vår, alltså våren 2009, invaderades en annan ö i närheten av en ny koloni Skarv som bosatte sig på den. Det visar sig alltså inte vara en särskilt hållbar lösning att utradera dessa skadedjur på detta sätt.

Årtalen ovan ska tas med en nypa salt eftersom minnet sviktar vad gäller årtal. Men förloppet är jag säker på. (Jag var inte med men kommer väl ihåg historien då jag planerat göra något liknande på en annan ö MYCKET långt därifrån. Detta har jag nu slagit ur hågen. Oskyldig )

 

Men visst håller jag med. Holmen ser förskräcklig ut!

(Edit: Stavfel)



Senast ändrad av ChristerN | 04 juli 2010 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I polisens undersökningar visade det sig att INGEN hade hört detta tilltag eller hade en ANING om vilka som var inblandade så undersökningen las ned!

Ljudlösa hagelskott, vilken uppfinning! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste förstå de som bor nära eländet. Hur kul är det på tomterna i närheten när vindriktningen är så det luktar skarvskit? Och någon hjälp från oförstående myndigheter får de inte.

Det påminner om de som drabbas av vargeländet inpå knutarna.Kan man inte få hjälp på laglig väg ligger det nära till hands att agera själv.

Varför vill man bevara skarvskitsöarna? Planerar myndigheterna ekoturism i guidade turer dit framöver?

Härom året läste jag att myndigheterna inte tyckte problemet med stölder av utombordare var så stort för statistiskt sett utslaget på hela Sverige var det inte mycket, Men de som drabbades i östra mellansverige nära Baltikumfärjorna var givetvis inte glada. Så kan det heller inte fortsätta utan att någon agerar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit populärt med pro-skarv propaganda nu för tiden, får hem Skärgårdsstiftelsens 'Stångmärket' och där hyllas skarven också.

Konstigt att många som ondgör sig över lite skit i Tantoludden accepterar öar begravda under flera decimeter skarvskit, otillgängliga för oss under många år !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag skrev i inlägg två är förvisso sanning, men jag kan fan inte se att jag någonstans har skivit att jag vurmar för skarvar, kan du?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Terrafobica
Det var absolut inte tänkt som kritik mot Dig, eller någon annan person här på forumet. Onödigt at du tog det åt digSkäms.

Det jag menar är att människogenererad förorening fördöms allmänt, medan att skarven förstör verkar vara helt OK. Och då avser jag den allmänna meningen, inte åsikter hos enskilda forummedlemmer......



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 05 juli 2010 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste att Länstyrelsen 2010 gav tillstånd att riva samtliga bon på ön samt även på Vallboskär men onskemålet att få bedriva skyddsjakt gick de inte med på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som påstår att skarven inte hör hemma här har fel. Se bara på sjökortens namn, hur många Skarvskär och Skarvkobb finns det inte. Men av naturliga skäl höll den sig borta från människan och deras nerskitna öar störde ingen på den tiden innan turismen blev ett faktum.

Att skarven har ökat i så snabb takt har sin förklaring i brist på fiender (rovfågel) och ett överskott på mat (skarpsill). Men i varje fall har ju rovfågeln ökat markant på senare år och får den bara hållas kanske det blir en ändring. Kan torsken få chans till litet större volymer också minskar även skarpsillen.
Risken finns ju alltid att någon sommargästfamilj kräver havsörnsjakt enär fågeln utgör ett hot mot deras övergödda Jack Russel eller sovande spädbarn i vagn.

I övrigt sällar jag till dem som tycker att människan skräpar ner våra kuster med buller, framfart och skräp i långt större utsräckning än någon skarvkoloni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma syn stöter man på om man åker sträckan Årsta - Utö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Människan är oöverträffad naturförstörare i allmänhet. Vi är rovdjur, vi med, därför jagar vi och äter kött...allätare och samlare kan man nog även beteckna oss som.

Håller med att det kan se förskräckigt ut, och visst djurskydd är patetiskt. På forn grå dagar, när jag pysslade med klättring i inspirerande miljö och natur. Var vi förbjudna att klättra på ett ställe där det tidigare häckat uv. ca 10år tidigare...Dom kunde ju komma tillbaka...Patetiskt. Vi var ju naturförespråkare, någon var geolog. Hade vi sett att det fanns uv, så hade vi låtit bli..Vem vet, de kanske kommer tillbaka om hundra år?.. En annan skärmflyg kompis, var förbjuden att flyga på ett ställe där man sett en mycket ovanlig fjäril. Massor med intresserade biologer trampade omkring letade..Jag undrar om inte dom trampade ihäl beståndet..Ingen har siktats sedan dess..Men min kompis som endast tar några steg, innan han flyger..Ja man undrar ju hur experterna tänker ibland.

Däremot, så tror jag man ska låta naturen ha sin gång. Det blir balans i naturen va det lider.

Som sagt, när människan skiter ut pet-flaskor...SKIT bra kommentar! yesyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste tidningen idag. Den skyddsjakt som skulle skett har blivit fördröjd av försenad häckning pga kyla och är bara tillåten tom sista april. Under förra sommaren fanns det 25000-30000 skarvar i skärgården och man tror att ökningen i år blir 10-15 % . Förra året beräknades skarven äta 60 000 ton Östersjöfisk. Riksdagen förväntas idag fatta formellt  beslut om att regeringen ska verka för att införa allmän skarvjakt i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...