Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
simonsson1337

Ta upp båten ensam utan ramp

Rekommendera Poster

Hej.

Ibland när jag åker ifrån sommarstället en längre tid vill jag gärna ta upp båten på land istället för att ha den i. Båten ska bara upp 15 m från havet men det är en liten bergskant ner till havet där jag inte orkar putta upp båten ensam och man kan inte heller köra ner bilen där.

Jag har hört att det går att sätta fast en vinsch i trädet och sedan kan den dra upp båten men de vinschar jag har hittat kostar drygt 2000kr och det är kanske inga större pengar men det är jag inte beredd att lägga på en vinsch.

Någon som vet något annat sätt eller kanske var en billigare manuell vinsch finns att köpa. Båten och motorn väger väl drygt 300kg och bergskanten är inte jätte brant men tillräckligt för at jag inte ska orka ta upp båten själv. Väl över kanten kan man ta bilen så där är inga problem.

Några bra förslag?

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ta en längre lina och dra upp den med bilen, under förutsättning att du har något att lägga under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig trailervinsch på Jula eller Biltema, kostar ca 500 kr, så det är det enda du behöver. Väger båten bara styvt 300 kg, är det inga som helst problem att vinscha upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en 12-voltsvinsch avsedd för fyrhjulingar till att ta upp min flytbrygga om hösten. En sådan vinsch kostar inte mycket och är användbar till mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är en röten ide men kan du inte lösa nått med lite block, brukar inte det ta bort massa vikt. Har för mig vi har gjort så när vi har hissat balkar på jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att fundera på ett lite annorlunda problem. Men jag tycker att det fattas lite fakta, så jag spånar kring alternativen:

1) Underlaget är sand och/eller gräs som du orkar dra båten själv över, fram till bergskanten. Bygg en ramp med kölrullar = tre plankor som ett brett U, kölrullar från Biltema (kostar 29:90 per styck) och oljade armeringsjärn inne i kölrullarna. Totalkostnad kanske 200 kronor, men en hel del jobb att bygga.

2) Det är tungt jobb att dra båten hela vägen, blir omöjligt vid bergskanten. Bygg en 15 meter lång ramp i 3-4 sektioner. Dyrare, men går nog för 2000 kronor och då drar du lätt båten upp så ofta du vill.

3) Du har glömt att nämna att du har båten på en båtkärra. Med den drar du lätt upp båten fram till bergskanten. Där sätter du en kil bakom ena hjulet på vagnen. Dra sedan främre ändan på båtvagnen åt sidan, som en hävstång, så orkar du få det första hjulet över bergskanten. Därefter flyttar du kilen till första/öve hjulet och drar båtkärrans framända åt andra sidan, så att även andra/nedre hjulet lyfts över kanten.

4) Du har mer nytta av en båtkärra än av en vinsch. På Jula säljs en båtkärra som lastar 384 kg max för 2995 kronor. Begagnat kan du väl hitta en lite billigare. Sedan använder du metoden med hävstång, 3) ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula har haft kampanj på 2st 12V vinschar ett tag nu - osäker på om de fortfarande har det men det kan du lätt kolla upp på deras websida. Jag köpte den större modellen själv men har inte provat den än - det blir inte förrän till hösten när det är dags att dra upp båten.

Har kört handvinsch tidigare år men tycker det är värt priset att slippa veva för hand så pass långt som jag har (får ta den i etapper med 1 till vajer som förlängning).

Ett annat tips som jag fått är att istället för tunga stockar som blir blöta och ännu tyngre är att använda långa fendrar - har inte provat detta heller ännu själv men det låter som en plan. Ska nog skaffa 5-6st 600mm eller ännu längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev:

1) Underlaget är sand och/eller gräs som du orkar dra båten själv över, fram till bergskanten. Bygg en ramp med kölrullar = tre plankor som ett brett U, kölrullar från Biltema (kostar 29:90 per styck) och oljade armeringsjärn inne i kölrullarna. Totalkostnad kanske 200 kronor, men en hel del jobb att bygga.

Men när jag funderar lite till, så tror jag inte detta blir så billigt. Dels ska det förstås vara vattenfast fett och inte olja som smörjning, dels behövs nog riktiga bultar i kölrullarna (inte armeringsjärn). Och rostfria bultar av tillräcklig längd är ganska dyra... Nog bättre att köpa kölrullar som redan sitter i metallfästen, fast även de kostar en del...

Metoden att rulla båten på breda fendrar verkar klurig, förutom att dessa troligen kommer att rulla snett ganska snart. Även då skulle du kunna ha en ramp av plankor uppför bergskanten. Fast det måste vara HÖGT tryck i dessa fendrar, annars rullar de inte... Och om du behöver släppa båten för att justera fendrarna, vem håller då fast båten... Behövs nog även en vinsch med denna metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där finns också en vinsch för 199 kronor plus 9 meter vajer för 119 kronor.

Båtstöden för 199 kronor verkar nästan orimligt billiga... Undrar hur många år de rullarna håller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlson har en 12V vinch som drar 1361 kg för 995 kr (30-9877).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dem själv.. har haft dem i några år nu. Så länge de inte är under vatten håller de.

Hade dem i strandlinjen med en under vatten och två över.. den under började kärva efter ett par år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Inte kunnat kolla på ett tag men ser nu alla smarta idéer. Glömde ju självklart nämna att jag har båtkärra. Ska kolla lite på vissa av sakerna som sägs här men kommer inte att bygga något där eftersom det är många fler än jag som tar upp båten och vågar därför inte det utan att fråga (ingen aning vilka det är).

 

Tackar iaf för allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bygga --- Jag tänkte mig en lös ramp som går att lyfta undan och lägga bredvid båten.

Men en vinsch för 199 kr vajer för 119 kr verkar enklare och billigare. Gäller bara att fästa vinschen i trädet på ett bra sätt, så att den sitter stadigt samtidigt som veven går att vrida runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jonas--> Finns det på jula eller Biltema eller? Letat runt men inte hittat så billigt. Har du adress så skicka gärna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...