Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jerhed

Lurad på båtköp - Mercrusier 5,7 L Bravo/ Bravo 1

Rekommendera Poster

Köpte en Rinker Fiesta Vee 265 1995 på blocket från Malmö, förra veckan tisdag. Annonsen utlovar en mycket fin båt och nyservad motor och drev. Inga fel förekommer enligt köparen förutom ett trasigt kapell. Pga långväga avstånd och att det enligt säljaren inte fanns möjlighet att provköra båten i sjön köptes båten med Maringuidens kontrakt och för utannonserat pris som var satt relativt lågt. Efter hemkomst fann vi en hel del småfel varav jag fixat en del bland annat kapellets blixtlås. Men även Ankarspelet var hårt uppdraget och därmed var en enkel karbinhake på väg att rätas ut (troligen för att dölja sprickor i pulpiten (plastnäbb) vilket vi senare upptäckte efter att slagit på ankarspelet så att solinoiden hoppade ur. Flera gångjärn till luckor var spruckna (var helt vid inspektion). I avsaknad av ankare och lina inköptes detta vilket skulle finnas med enligt annons. Karbinhaken ersatt dock med vriden shackel mellan kedja och bruceankare. Aktergrinden i rostfritt håller på att lossa pga lossnad svets i gångjärnsfäste (var helt vid inspektion). Kapellfäste utbytt (var helt vid inspektion) bilder finns... fler fel finns men dessa är relativt billiga att fixa själv. Fel propeller misstänks vara installerad, skall därför kolla upp detta (drevutväxling???).

 Samma dag som båten kom hem lades den ner i sjön och provåktes. Båten tomgångskördes ca 30 minuter och sedan tog jag båten ut ur hamnen tillsammans med min i sammanhanget mer erfarne lillebror. Båten accelererades långsamt upp till möjligtvis 20 knop i plan och sedan efter 2-3 distans (nm) minskades farten automatiskt till ca 15 knop. Därefter gick det inte att varva motorn mer än ca 3000 rpm och båten gjorde då 15,9 knop enligt gps och grävde ner sig utan att gå i plan. Vilket också detta verkar lite med tanke på att rekommenderad maxfart är 36,8 knop med gällande konfiguration och 4500 rpm med aluminium propeller 16/16 eller 16/14, enligt mercury marine. http://sites.mercurymarine.com/portal/page?_pageid=126,53050,126_53052&_dad=portal&_schema=PORTAL

Dagen efter provkördes ytterligare några distans med låg hastighet för att möjligtvis kunna utröna något enkelt fel eller felmanövering. Motorn går men låter lite ansträngd. Ingen synlig rök vit eller svart. Motorn knackar men låter mest vid öppen motorlucka

Vid hemkomst görs tändstiftsbyte. Båten som skall ha nyservad motor har ärgade tändstift som garanterat har hängt med ett antal säsonger. Bensinfiltret har text som delvis flagat av och ser definitivt inte nytt ut. Motorn skall ha varit vinterkonserverad och servad av marina i Malmö.

Köpte nya tändstift och bytte men passade samtidigt på att göra kompressionsprov. Flera tändstift gick av vid lossning, som måste göras med 16 mm långhylsa och hylsnyckel då de satt ordenligt fast. Verkade ha settat ett tag då de var rejält ärgade och hade sprickor i porslinet. De nya tändstiften skruvades därför på med en T-nyckel med lite smalare ledad hals och för hand utan spärrskaftets större moment.

Resultaten av kompressionsprovet var inte roliga:

Cyl 2 = 120 psi, cyl 4 = 50 psi, cyl 6 = 73 psi, cyl 8 = 150 psi

cyl 1 = 135 psi, cyl 3 = 115 psi, cyl 5 = 115 psi, cyl 8 = 15 psi

Enligt mercrusier skall det vara mellan 120-160 psi och jämnare resultat.
Olja klunkades i de cylindrar med sämre värden och testen visade enbart marginellt bättre kompression (ca 2-3 psi).

Misstänker att den jämnt numrerade toppen (styrbord) kan ha en spricka mellan  cyl 4 och 6. Kan också ha separata orsaker med tex. utslitna ventiler som tillägg. Misstänker att ventilen i cyl 8 har fått sprickor i kanterna och därför börjat vittra (naggats i kanterna). Här skulle man ha en liten kamera för att inspektera... Den främre vipparmen till cylinder 4 har mycekt stort spel vid kontroll och borttagen ventilkåpa. Justermuttern ser ut att vara mindre åtdragen än övriga och dras ett var varvid knacket försvinner helt. Detta löser på intet sätt helheten...

När vi tänker efter så känner vi själva att vi kanske har förivrat oss i köpet och inte utfört de inspektioner vi borde ha gjort av själva motorn. Men säljaren var övertygande, bjöd in oss till kaffe med familjen, förklarade att inga fel fanns på båten utom dragkedjan på kapellet. Vid kontroll med olika besiktningsmän så ingår inte motorn i deras åtagande vilket därmed inte hade varit till hjälp där.

Säljaren hade bråttom, ville ha kontanter och innan helgen därav det låga priset. Säljaren skulle betala av sinna polska byggarbetare som skulle hem på semester (där säljaren själv har sitt ursprung.

Vid specifik fråga om säljaren kände till några fler fel så nekade han. Motor var ny 2003 enligt utsago och kontrakt. Motorblocket säger 1995 efter efterforskningar vilket betyder att motorn har renoverats med ev. renoverat utbyttesmotorblock från 1995. Vid kontrakskrivande förklarade säljaren att inga kvitton fanns tillgängliga alls på grund av att huset var urpackat pga renovering och att alllt fanns i flyttkartonger i garaget. Att huset var under renoveringens slutskede gick inte att missa. Säljaren med familj bodde under tiden i ett mindre gårdshus. I kontraktet kunde enbart skrivas in skrov och motornummer då drevnummer och annan märkning totalt saknades. Kontroll gjordes hos polisens hittegods som gjorde en nationell och internationell sökning på motor och skrov. Polisen ifråga hittade inget och kunde därför anse köpet vara säkert.

Billigt var ju med anledning av snabbt köp av bra båt - inte av båt som inte fungerar som motsvarande båt och årsmodell i välskött skick alltid servad och underhållen på marina vilket säljaren intygade men inte kunde bevisa (ännu iallafall...han lovade att skicka alla papper och kvitton när han flyttade in i huset och hade packat upp.. ett muntligt villkor). Vid fråga om motorn var insprutning eller förgasare kunde han inte svara på detta trots att ha ägt båten i 4 år och trotts att han är registerad innehavare av en enskild firma som sysslat med motor och segelbåtar internationellt sedan 1993 aldrig F-skatt och avregisterad 2008 enligt www.allabolag.se

Ett flertal listor med tips och råd inför köp av båt gicks igenom innan. Trots alla/ flertal varningstecken så köpte vi båten???

Nu återstår att se om säljaren kommer hem från sin semester i spanien. Han går inte att nå per telefon ännu iallafall.

Någon som har andra tips eller tom har toppar till salu ? motor nr F368960

Har någon några tips eller synpunkter på om vi kan ställa säljaren ersättningsskyldig? Att vi handlat puckat är redan klargjort i och med detta köp.

 / Jerry



Senast ändrad av Jerhed | 25 juni 2010 | 01:03



Senast ändrad av Jerhed | 25 juni 2010 | 01:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett haveri på en topp för två år sedan och fick köpa två nya toppar eftersom jag inte hittade en med samma gjötnummer.

Den jag har är från en mercruiser 5,7l -1991.

På topparna finns det ett gjötnummer som måste stämma. Kolla upp ditt gjötnummer så kan jag leta reda på mina toppar och kolla om det är samma. I så fall kan jag skicka den hela toppen till dig för en överkomlig summa.

Hälsningar

Lars

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt riktigt beklagligt och det är klart att du åkt på (försök till) blåsning. Det är alltid lätt att vara efterklok och  tycka att man vare klantig i köpet men jag tror att du har mycket goda chanser att få igen en del av köpeskillingen. Börja med att ta kontakt med en konsumentombudsman som ger dig klara regler om vad som gäller i samband med vad säljaren lovat och sagt.

Jag gjorde samma misstag att inte provköra min båt samt kompressionstesta motorn (den var i stort sett slut när jag köpte den och är utbytt sedan ett par år. Andra fel som jag fick leva med var microbrytarproblematik etc som. Köpte min av en handlare med gott renommé men jag funkade så då - jag var för snäll. Skulle ha ställt högre krav med att få kompensation men men... historia nu och nu har jag en superuppdaterad båt som går förbaskat bra.

Lider med dig i detta men som sagt, ta hjälp i din kommun med vägledningen så att du kör detta by the book.

//Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl köplagen som gäller vid privatköp.

Det betyder att  Lagens regler är inte tvingande för säljaren om där du och säljaren  kommit överens om saker som inte står i lagen tex om att båten söljs i befintligt skick och du har varken reklamationsrätt och ångerrätt.

Däremot finns ett avtal om att motorn är från 2003 som inte stämmer vilket du skulle kunna driva som ett argument om du orkar ....

Men ponera att Tingsrätten ger fördel av detta så kanske kostnaden reduceras att antal tusen kronor för att motorn är äldre än det som står i kontraktet så kommer det ändå kvarstå att du som köpare borde undersökt varan (kompressionen och provat båten)

Risken är att advokaterna blir den enda vinnarna i ett sånt ärende.

Tyvärr finns det svin som lurar andra människor är han juste reducerar han priset till vart det kostar att fixa den till det skick som ni kom överens om.

 

Mina 2 ören

Mvh Martin



Senast ändrad av martineves | 26 juni 2010 | 00:39



Senast ändrad av martineves | 26 juni 2010 | 00:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte strö salt i såren. Men här finns nästan alla klassiska varningssignaler:
- ganska lågt pris
- går inte att provköra av olika anledningar
- säljaren vill ha en snabb affär, förmodligen för att många andra är intresserade

Tyvärr är det många som har båtar som är en ekonomisk belastning som man försöker göra sig av med.

Fast om priset var lågt kan man ju fortfarande få en fin båt efter en del jobb och pengar.

Bror duktig-tjatet igen; ta tid på sig och betala ett par icke-förälskade proffs-ögon att kolla igenom båten. Även om ingen besiktningsman kan avgöra skick på motor till 100% eller ens 50%. Man kan ju fortfarande köpa en båt med fel på, efter prisavdrag, och sedan börja renovera efter punkterna i besiktningsprotokollet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen så har jag som köpare undersökningsplikt, men säljaren har också upplysningsplikt.

Säljare har i detta fall påtalat att motorn och drevet är nyservade. Att drevet är ett Bravo 1 och utlovat att båten gör ca 35 knop som mest i nuvarande skick.

En marinmekaniker jag nu har anlitat har bytt startmotor då denna inte drev runt motorn tillräckligt bra. Han har också utfört ett Pressure leakage test dvs hur motorn behåller trycket i respektive cylinder under det att kolven står i topp i kompressionsfasen. Resultatet av detta var förbluffande dåligt. Endast en cylinder klarade att hålla nere läckaget i 45 % medan övriga låg mellan 80-90 %. Dvs den mesta av kompressionen fösvinner via ventiler eller på annat sätt. I detta fall hördes tydligt att trycket försvann ut till limpor/knän. Han fick dessförinnan också ställa samtliga ventilspel som var mycket stora med knackande vipparmar. En eller två hydraliska lyftare knackar något ändå.  Mitt eget kompressionsprov var inte helt att lita på. Trots relativt hög kompression enligt mätare kan man alltså få stort läckage då kompressionsprovet utgår från flertal kompressionscykler och därför pumpar upp ett falskt högt tryck i provutrustningen. Efter justering så går dock motorn betydligt bättre men håller som mest 3200 varv vid belastning och ca 25 knop (omätt, skall mäta med gps i helgen). Motorn bör i frisk skick varva upp till ca 4500 varv under belastning.

Marinmekanikern som är en erfaren racerbåt och racerbilmekaniker konstaterar att det finns gravrost i topparna, att en bult till kyllimpa är bortrostad, att oljefilter är gammalt och ej bytt, att bränslefilter inte är orginal och inte bytt, att tändstiften är av olika sort och gravt ärgade, att oljan är svart. Motorn kan därmed inte ha servat motorn nyligen. Han konstaterar också att drevet är av typ Bravo 2, vilket visserligen är bättre än sålt. Han konstaterar att motorn saknar 100-150 hk och bör utbytas. En renovering är troligen mer kostsam då det finns betydande rost inne i motorn. Motorn bedöms kunna fungera under säsongen men med stor bränslekonsumtion och begränsad funktion.

Detta bör säljaren ha vetat om och har därför sålt båten bedrägligt!

Beggnad motor av utlovad årsmodell i bra skick bedöms kosta 60-70 tusen plus installation 10-15 tusen.

 Allt detta hade varit otroligt svårt att utrönna utan en erfaren båtmekaniker till hjälp vid besiktningen. En ordinär besiktningsman som skall kunna alla båttyper och som troligen kommit med slips eller åtminstonne iklädd kostym hade absolut inte kunnat bedöma motrons skick och fel.  Eller har jag fel? Detta måste betraktas som dolt fel (snarare avsikligt döljt fel) då säljaren inte kunnat vissa båten på sjön eller ens velat detta särskilt som säljaren bedyrade att motorn gick som en klocka.

/ Jerry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

HAr själv köpt grisen i säcken och suttit uppe halva natten och lusläst köplagen. Fel: köparen har inte alls undersökningsplikt!! Beroende på om felet på båten/motorn är av väsentlig betydelse för dig som köpare så kan du ha möjlighet att häva köp, få felet åtgärdat... ja t o m skadestånd. Det verkar ju inte som det var obetydliga fel på ekipaget du köpt. Även om man skrivit att man köpt i befintligt skick så måste varan överensstämma med vad säljaren utgett varan för att vara!! Dolda fel eller fel som uppkommer har faktist säljaren ansvar för om mn kan bevisa att felen redan fiunnits innan varan komtill köparen. JAg kan ju inte garantera ngt men faktiskt så har man ganska mkt att hävda som köpare på privata marknaden. Jag själv kommer, enligt konstens alla regeler, skriva reklamation till säljaren och kräva att han häver köpet. Ska hota med stämning och allt. Köpte på blocket och efter ett vänligt samtal med säljaren så vägrar han såklart köpa tillbaka båten... men nu ska han få veta att han bråkar med fel person!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till, skulle vilja påstå att du har inte en chans, men hoppas av hela mitt hjärta att jag har fel, håll oss uppdaterade hur det går, lycka till var vänligt menat men jag har en del insikt i det juridiska ich skulle absolut inte ställa upp som ett biträde på dessa grunder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt mig först beklaga att du blivit utsatt för en lurendrejare av stora mått. Att han visste om felenpå båten hysre jag inga som helst tvivel om.

Sedan funderar jag på en del svar där det talas köplagen, förmodar att det är konsumentköplagen som ma menas i dessa fall.  Mina uppfattning är att den inte gäller vid köp av vara från privatperson utan bara från ett företag. Jag är inte jätteinsatt i dessa lagar men har viss erfarenhet genom att jag själv blivit drabbad men det är en helt annan sak.

 

Men mitt råd är: Ring din konsumentrådgivare i din kommun och fråga vad som gäller, han/hon kan ge bättre besked. Om du har råd kahar du ju alltid möjligheten att stämma personen i fråga, kontakta en advokat för besked. Men advokater är inte billiga i drift. Skulle du stämma och förlora får du betala även motpartens kostnader. Så vad du än gör, tänk efter innan.

Lycka till!

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det enda jag kan se som ger köparen rätt är årsmodellen på Motorn som inte stämde enligt köpkontraktet.

Men om du köper en 15 år gammal båt utan att undersöka och det står att den säljs i befintligt skick så är du rökt, sorry men det är verkligheten.

Skär motorn ihop efter köpet så är det rimligt på en sån gammal motor.

Dvs du bör undersöka extra noggrant vid ett sådant köp.

Köplagen innebär i princip bara det ni kommit överens om.

Nu vet jag inte hur det är i ditt fall, men du får gärna beskriva lie mer detaljerat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på en sak - motorn verkade ju fungera precis efter köpet, eller hur ?  De fel som upptäckts är ju inga som säljaren kan fixa till lite snabbt så att motorn går bra ett par timmar igen, tills ni kommit utom synhåll.

Detta är en besvärande faktor för dig, eftersom det talar för att båten vid ägarbytet faktiskt var rätt ok. Man har ingen garanti för något vid privatköp, och vad som händer efter ägarbytet - dagen efter eller om ett år - är mycket svårt att ställa tidigare ägare till svars för. En motor kan rasa efter ett par år eller hålla i 25 år till. Om den var 7 år som säljaren sagt eller 15 år gammal är därför inte på något sätt avgörande. Och man kan ju diskutera vad som vägs in i begreppet ny. Ny för båten, fabriksny eller ny utbytes ?

Även om det känns tungt så är det nog bäst att lägga krutet på att fixa till det som behövs och ta det som lärpengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen tycker jag det är tråkigt det som hänt, men handlar det bara om en topp eller två är ju inte det hela världen, eller bara toppackning.

Jag undrar lite, en sak har inte nämnts alls. Med tanke på att den verkar ha gått som den skulle till att börja med så kan man ju inte hävda att felet fanns vid köpet. Har ni kollat kylningen innan ni gav er ut på er första provtur? Var impellern kass så att ni blåste toppackningen det första ni gjorde? Normalt har man ju kylvattenintag via drevet på Bravo, men kanske finns det ändå en avstängningskran för kylvatten, eller till och med en växelventil för att spola motorn med sötvatten efter körning i saltvatten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Jag har nog accepterat att jag får svälja dessa fel men är onekligen lite förbannad på säljaren och skulle självklart vilja få några ord med honom. Han har dock inte svarat på telefonsamtal ännu... så jag blev nog dragen vid näsan rätt rejält. Min tanke var självklart att jag skulle ha en del pengar över att ordna till felaktigheter, med uppgjort pris, men det var inte vad min och köparens överenskommelse gällde.

Att motorn gick bra vid första provkörningen var väl lite att ta i min inledning. Snarare han vi inte upp i maxvarv innan problemen startade och jag som körde samt min bror som åkte med kände nog, av ovana med båten, att det gick lite fortare än det egentligen gjorde. När 20 % av gaspådraget kvarstod så gick motorn ner i varv och gick illa, vilket den gör även idag. Jag låg nog på gränsen till detta då, men insåg det inte. Efter en del justeringar går motorn bättre, men som också har konstaterats är topparna slitna och motorn är inte av rätt (såld) årsmodell samt alla motordelar är gamla och den service som skulle ha varit utförd kan inte ha varit utförd.

Några saker har jag löst och några återstår att ordna.

*Topparna kommer jag att renovera själv och samtidigt göra en större uppfräschning av motor, pumpar och annat som inte fungerar tillfredställande efter en grundligare kontroll av motorns skick. Det kommer säkert bli att byta en del saker, packningar slangar mm.

* Bland annat så läcker även sjövattenpumpen under körning. Har nu sett att den är glapp då den vobblar lite.

*Elektroniken tjuter ofta, vilket jag tror beror på dåliga anslutningar vid kabelskor och felaktiga dimensioner på kablar till extrautrustning samt ev. en sliten generator och dåligt skötta/gamla batterier.

*Färskvattenpumpen till pentry/toa/dusch/akterdusch stannar inte upp vid kranstängning.

*Toaduschens brunn töms inte vid användning. Pumpen låter högt (torr impeller?).

* Vatten läcker ut i mittgången vid spolning i toaduschen. Det saknas en siliconfog mellan plast i dusch/toa-kabin och vägg.

*Cockpitens avlopp leds ut i midkabinen. Har konstaterat att slangen som är ansluten till brunnen går genom midcabinen och är för kort. Den mynnar ut i vad som ser ut att vara ett hål genom en spånskiva och ner till kösvinet??? Men mycket vatten läckte in i madrassen inna felet upptäcktes.

*Ankarspelet fungerar sporadiskt (säkerligen dåliga kontakter). Säljaren demonstrerade men tyckte det var onödigt att släppa på hans garageplats, vilket jag tyvärr instämde i.

*Har upptäckt skrovsprickor, två grövre i badplattform och flera mindre på båda sidor i skarndecks och övre skrovs akre anslutning.

*Anknäbben har massor av microsprickor. Samtliga sprickor måste ha varit täckta med vit vax eller annat men har kommit fram vid tvättning och vid kajplatsen, då detta inte fanns vid min egen besiktning. Till på köpet så syns sprickorna bättre i Västerås (hemahamn) än vad de annars skulle ha gjort då vi har ett koleldat värmekraftverk som släpper ut mängder med kolpartiklar över våra båtar.

*Toalettens handpump läcker och det luktar urin i kabinen efter besök, trots noggrann spolning...

Hur som helst...allt detta fixar jag men jag tycker det är förjävligt att säljaren skall hävda att allt är i perfekt skick och att inga fel finns och att säljaren samtidigt bli förbannad när jag själv vill göra en grundlig genomgång av båten: Förbannad blev han pga av att jag skulle misstro honom på hans ord? Självklart misstrodde jag säljaren då och mer nu... De fel som har hittats var mycket svåra att upptäcka på landbacken, men märks snabbt vid vid normalt bruk.

Självklart skall man inte behöva slå i Mercrusiers tekniska handböcker och motorserielistor för att konstatera årsmodell på motorn Självklart skall man kunna förlita sig på en säljare som har satt in en 7 år nyare motor, nymonterad av marinan där all service alltid skötts! Men inte...

Jag har nu inte en tanke på att försöka få tillbaks pengar. Främst då jag inte tror att det finns en rimlig chans, men också för att jag tror att jag kan fixa till dessa felaktigheter på egen hand nu!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en färsk, ganska liknande erfarenhet. Köpte båt i mitten av Juli, av privatperson på Blocket. Säljaren hade köpt båten i april av en marina och påstod att det fanns garanti kvar till oktober i år. Det är ju lätt att snabbt falla för en båt och efter tittande och lyssnande på motorn, provkörning och en godkänd interiör och exteriör på båten så bestämde vi oss direkt på bryggan att denna båt vill vi ha. Två veckor senare packas båten för en veckas skärgårdstur, vilket några timmar senare slutar vid en brygga där renovering av motorn påbörjas, vilket fortfarande pågår. (Kommer i en egen tråd, många nyttiga erfarenheter där...)
Kontentan är att marina som sålde båten i april har gjort motorrenovering på samma båt och motor för några år sedan och då gjort ett delvis uselt/slarvigt jobb samt vid försäljning i april inte inspekterat motorn ordentligt och släppt iväg den med grava brister.
Vid en grundligare inspektion hade dessa fel upptäckts även av mig som hobbymekaniker men det går fort ibland.....

Det jag vill säga i detta svar är att den 6-månaders garanti som näringsidkare enligt konsumentköplagen är skyldiga att lämna på varor de säljer bara följer den person som köper varan, garantin följer inte med varan! Detta har jag kollat upp med konsumentvägledare. Det går att skriva in i avtalet att garantin ska följa varan men det är ovanligt.
Så garantin som det lockades med i blocket-annonsen kan vi i andra ledet inte utnyttja, det kan vara bra att känna till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag gjort ett hembesök till säljarens hus igen där ni gjorde upp affären för att ta ett ordentligt snack. Säljer man något ska man tamefan uppge allvarliga fel på båten. Man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv, dvs man agerar alltid sjysst som säljare och sjysst som köpare så blir det enklare för ALLA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Rolle85!

Nu har säljaren ute en ny annons i sin frus namn. En annan Rinker... Både jag och min fru kände igen huset, gården och trailern som båten står på. Vid kontroll med foton fann jag registreringsnumret på trailern. Kontroll med transportstyrelsen bekräftar att säljaren står som ägare. Han uppgav vid mitt köp att han hade lånat trailern av marinan (Lagunen) han haft båten hos.

http://www.blocket.se/malmo/Rinker_Fiesta_Vee_250_Mercruiser_5_7_Alfa_One_29364147.htm?ca=9&w=3

Uppgifterna har skickats till blocket och lämpliga myndigheter.

Vår båt är upptagen. Skölden sprucken... men det har ordnat själv. Det visade sig dock att det fanns ytterligare andra problem, rosthål bland annat.

Säljaren påstår idag att han själv inte visste om detta och att jag köpt båten i befintligt skick.



Senast ändrad av Jerhed | 05 september 2010 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...