Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
WiZCoke

Yamaha Tach instrument fel varvtal fel trimvinkel

Rekommendera Poster

Fel fel fel Cool

 

Jodå, jag visste om att instrumenten var som dom var när jag köpte båten för en dryg vecka sen men fick den billigare och tänkte att man kan göra ett försök att fixa eller så klarar man sig utan...

På bilden ser ni alltså till vänster en glädjeknopmätare som visar att man åker jättefort och som ibland inte visar något alls.

I mitten en liten mätare som nån gång visat bensintanken? Står Suzuki på den och jag har en Yamaha 70hk, 2-taktare från 1999 med lösa tankar. Inga förhoppningar om det instrumentet i alla fall.

Högra mätaren står det Yamaha Tach på och den visar varvtal x100 enligt den själv. Enligt mig verkar det mer troligt med x200 för som ni ser på bilden visar den 22 (x100 = 2200) vid en glädjefart på cirka 25 knop (och ekolod/logg fart på cirka 20 knop). Toppar man båten visar den typ 2600 varv vilket inte är möjligt - motorn låter som en 70-hästars ska låta i uppåt 30 knop. Någon som har något tips om vad som kan vara fel och hur man eventuellt åtgärdar det?

Samma mätare ska också visa motorns trimvinkel till höger men den visar max trim hela tiden oavset hur man trimmar motorn upp eller ned. Några tips här?

 

post-10014726-1394236408,1703_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

titta bak på varvräknaren vad den står inställd på finns en justerskruv  där 6 eller 12 p ,ang trimmätaren så har du en trimgivare på motorn imellan de bäggebyglarna som är bultade på akterspegeln en arm som ska vrida sig den brukar kärva fast eller så är den paj ändå för det har gått in vatten i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, ska ta en titt på det imorgon när vi åker ut till landet. Roligt att ha nåt att pyssla med :-) ännu roligare om man lyckas fixa nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, nu har jag skruvat loss Yamaha Tach instrumentet och kollat på baksidan men där finns ingen sådan justeringskruv du nämner. Det är bara en stor rund genomföring där det kommer ut 12 kablar - hysteriskt många för så lite :-)

Kollade även trimgivaren och plastarmen rörde sig som den ska så då är det väl kanske fel på givaren ändå eller så är det fel på instrumentet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har väl en svart plugg där ,ta bort den o kolla om du inte har en justerskruv där,sedan finns det en modell med några knappar också som det går o dra upp o ner har inte till gång till de uppgifterna nu hur de ska stå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nåt slags svart liten plugg fanns det. Ska ta en titt på den imorgon så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, pillade bort den svarta gummipluggen och bakom den såg man kretskortet för instrumentet och där fanns 3 dipswitchar i läge On Off On. Var svårt att se något mer men fanns nog inte någonting annat som gick att ställa om.

Vad gäller trimgivaren - kan man fixa den eller måste man byta ut den tror du? Det var alltså inget fel på plastarmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla hur många kablar du har på trimgivaren  2kablar då skall den första switchen stå på on 3st kablar på trimgivaren då ska den stå på off ,funkar det inte en då är säkert trimgivaren trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den sista switchen ska stå på off om det är en tvåtakt annars on om det är en fyrtakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den mittre switchen ska stå på 6 om det är 2takt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för den bilden - det var alltså i factory default mina switchar stod. Vilket är helt fel då eftersom jag har en 2-taktare. Tänk att de två tidigare ägarna under båtens 10 år inte reagerat över det...

Eftersom jag provade lite själv igår så märkte jag att jag fick rätt varvtal när jag ändrade switch 2. Dock har jag nu alla switchar i On så det blir väl att skruva bort instrumentet en tredje gång nu när man har facit :-)

Tack för hjälpen!

Trimvinkeln vfick jag dock inget visning på oavsett hur switcharna stod så givaren är väl antagligen paj :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...