Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DrChaos

tändinställning aq165

Rekommendera Poster

Har renoverat en aq165 (B30) och sätter nu ihop motorn. Men, hur ställer jag in grundinställningen. Vilken cylinder skall vara i toppläge då fördelaren pekar på sträcket?

Har sett i verkstadshandboken men hittar inget annat är hur man ställer in tändningen. Vore kul om motorn tände då det finns bränsle i cylndern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen cylinder ska vara i toppTungan, däremot ettans kolvTungan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ettans cylinder är den närmast fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ettans kolv är i topp två gånger under en cykel. Mitt resonemang är därför att jag bör vrida tills jag ser att insugsventilen på ettan öppnar och därefter fulborda varvet så att den stängs och sedan vrida tills kolven är i topp. Där bör jag placera fördelaren så att brytarna är slutna på ettans cylinder i detta läge. Det bör vara läget där det finns ett sträck i fördelaren.

Är detta resonemang riktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett varv på motorn=ett varv på fördelaren med andra ord tändstiftet ger gnista även i avgastakten men det har ju ingen betydelse eftersom det endast är förbrända avgaser som ska ut genom avgasventilen som då är öppen varvet efter är kompressionstakt då ska alla ventilerna vara stängda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att ett varv på vevaxeln är ett halvt varv på fördelaren. Det blir ingen gnista vid gasväxling. Så var det dock på gamla Albinmotorer. Om man tar av oljepåfyllningslocket och tittar på ettans vipparmar när man vrider vevaxeln tills tändinställningsmärket vid nollan. Om vipporna rör sig, är det sexan som är på tändning. Då ska man vrida ett varv till på vevaxeln. Då är ettan i tändläge. Då ska fördelararmen peka mot märket i fördelaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här: Ställ motorn på övre dödpunkt, ettans cyl. i tändläge (båda ettans vippor är lösa).

Ställ fördelardrevets spår i ca 35 graders vinkel från en linje tänkt i motorns längdriktning.Den mindre halvan på drevet ska vara vänd inåt/bakåt mot motorn.

Montera fördelaren.

Lossa fördelarens inställningsskruv något så att den går att vrida.Backa motorn en bit (motsols framifrån sett).

Koppla en provlampa, eller vanlig glödlampa, mellan jord och tändspolens minusanslutning (där kabeln ner till brytaren sitter).

Sätt på tändningen. Vrid motorn framåt ( medsols sett framifrån). Iakttag provlampan.I det ögonblick den övergår från släckt till tänd, ska motorn stå på ca 10-12 grader före övre dödpunkt. Gör den inte det får du ändra fördelaren och vrida motorn tillbaka och framåt igen tills du hittar detta läge.

Alternativt: Ställ motorn på 10-12 grader födp och vrid fördelaren medsols tills lampan tänds.

Lyft på fördelarlocket och kolla så att fördelararmen pekar mot ettans tändkabel.

Med denna inställning ska motorn starta om allt annat är ok.Finjustera med stroboskop.

Gör alltid denna grundinställning före uppstart, t ex efter motorrenovering, kamaxelbyte etc.

OBS detta gäller för bilmotor så tändningen skall vara något annorlunda men den skall smälla igång på detta om det övriga är riktigt.

Om du har brytare skall avståndet vara 0.25mm.

 

Lycka till mvh Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar. Nu är jag redo skruva ihop det sista o starta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...