Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
wilhelm

Trimplan snipa ??

Rekommendera Poster

Har undrat en del varför många snipor har ett sorts trimplan där bak. Är det för att den inte ska gräva ner sig eller vad gör den för nytta ? Har en 8meters träsnipa me volvo b20 som kan gräva ner sig ganska bra, så om man kanske ska sätta dit nått sånt för att få ut mer fart. Nån som har en aning ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det gör den nog i alla fall. För att en snipa inte ska gräva ned sig, behöver den vara litet avplanande i botten åt aktern, som vår Nidelv 24:a t.ex. Det är ju ingen riktig snipa under vattenlinjen, fast även den tenderar att gräva ned sig om man drar på för mycket, tycker jag. Med en snipa, som ju är urtypen för en deplacementbåt, är en lämplig fart ungefär lika många knop som vattenlinjen är i meter. Alla knop över detta innebär mer buller, slingrigare gång och nedgrävd aktern. För att inte tala om ökad dieselförbrukning. Tuffa lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga! Jag har fått för mig att snipor med ett trimplan bara är en stabilisator och kanske rentav en vattenlinjeförlängare för att - som du är inne på - få något stabilare gång och något högre fart. //Theo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är väl precis så det är tänkt. Om man jämför t.ex. en Monark 69:a, som ju är en klassisk snipa, såväl under som ovan vattenlinjen, men en Nidelv 24 så är det helt olika båtar under vattenlinjen. Efterföljaren till 24:an, Nidelv 25 Classic, säljs ju med motoralternativ på upp till 120 hästar Yanmar för att kunna jaga upp ekipaget till farter på uppemot 15 knop. Fan vet hur det fungerar i praktiken, men jag misstänker att de ökat storleken på trimplanet och kanske plattat till aktern ännu mer så att båten halvplanar mer eller mindre. Fast då har man ju förlorat litet av charmen med snipan som båttyp, tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...