Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Familjen

Ebersprächer problem

Rekommendera Poster

Please hjälp.

Ebersprächen som värmer vatten startar inte eller rättare sagt...

Den går igång och låter som ett jetplan, som den också ska göra. Varma avgaser kommer ut. Detta håller på i ca 30 sek. Sedan går den ner på lågvarv i ca 30 sek. för att sedan stanna.

Jag trodde det var luft i elementvattnet, de som värms upp, men jag har luftat så det borde vara lufttomt.

Hjääälp

mvh
Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om Du är säker på att det kommer avgaser ur den, m ao tänder först så låter det som om värmaren inte känner av att den tänt och stoppar sig själv (som den ska om den inte tänder)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om avgaserna är vita och kraftigt synliga är det nog så att den inte tänder bränslet utan bara värmer det. Detta kan bero på strömförlust på väg till värmaren eller att batteriet är dåligt. Prova att starta motorn först och sedan värmaren. Då får du extra ström till glödstiftet som då lättare tänder bränslet.

Kan också vara dåligt bränsle om det stått länge. Hade själv nästan hälften vatten i min separata dieseltank när jag köpte båten i höstas.

Mvh Havsglimten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfall-Dålig kräm, är vanligt.

Som sagt prova med laddning samtidigt som du kör igång värmaren, 

dra en 6kvadratare el grövre direkt från batterierna och jord. för att utesluta strömfel.

Se till att du kopplar rätt bara ( där det ska vara konstant ).

Kolla alla plintar och kabelskor.

Om du inte är känslig kan du prova att suga upp diesel genom slangen och spotta i ett glas och se kvaliten på bränslet. Om det kommer vatten kan du prova att dra upp slangen nån dm el så och se om du får ren diesel.

Annars kan det vara doseringspump el glödstift som spökar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan behövas många startförsök efter vintervilan. hur många har du gjort?

Prova 10 ggr innan du börja riva för mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat att starta den ca 8 gånger...
Den tänder nog ordentligt, det är riktigt varma avgaser.
Jag har flyttat en varmvatten beredare så jag har därför fått lufta systemet. Något annat har jag inte pillat på sedan den gick senast.
Jag ska pröva era tips och kommer att återkomma.

Om den inte är helt luftad så antar jag att den stänger av eftersom det blir för varmt. Frågan är om den ska stänga av efter bara 30 sekunder.

Jag ska pröva era tips och återkommer. 1000-tack för era tips
Mvh
///Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu prövat igen.
Den startar alltid med osynlig mycket varma avgaser. Problemet är att den stannar direkt. Jag prövade även med båtmotorn igång men samma problem. Kan det vara att det fortfarande finns luft i systemet, läs i Ebern, och att Ebern stänger av på samma vis den gör när vattnet blir för varmt?
Är det bara luft som värms så borde det bli varmt fort, men att stänga av efter 30 sek...?

Hjälp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle meddela vad felet var, hmmm..... Det var luft i vattenslangen och detta gör att den stänger av sig eftersom det då blir för varmt i värmaren. Nu fungerar allt perfekt igen.

Tack igen för all hjälp

Mvh
///Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...