Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nickname

Skadestånd

Rekommendera Poster

Enligt konsumentköplagen har en köpare i vissa fall rätt till skadestånd om inköpt vara inte är OK.

För ca 1 månad sedan fick jag leverans av en ny båt. Båten visar sig ha ett antal fel som gör att den inte har kunnat användas sedan leverans. Båten är inlämnad till det ställe där den inköptes och håller nu på att åtgärdas. Jag har ingen konflikt med säljande företag. De kommer säkert att åtgärda problemen.

Eftersom jag inte har kunnat använda båten under månaden som gott anser jag att jag borde få viss kompensation. Tacksam för synpunkter på hur jag ska beräkna värdet på en sådan kompensation. Båtens inköpsvärde är drygt 2Mkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var du skulle jag nog måna om diplomatin mellan dig och säljaren som du skriver åtgärdar desa brister. Jag tycker att det är magstarkt att stämma handlaren som verkar göra sitt yttersta för att båten skall infria dina förväntlingar.

Skadeståndsanspråk kan du bara kräva om säljaren avsiktligen hanterat leveransen på fel sätt (fel modell, utrustning etc). Hur kan du bevisa ngt sådant?!

Att sätta sig i en tingsrätt och bråka om detta skulle i alla fall jag undvika, det är mer värdefullt att ha en god ton och relation till handlaren om du behöver hjälp i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju tycka, men å andra sidan så missar ju köparen tid och användningsområde. Sommaren är kort i Sverige och om 10 veckor är semestern slut för de allra flesta. Då ska båtarna snart upp igen och nästa år är båten 1 år äldre.

10 tkr/vecka tycker jag borde vara ett rimligt anspråk i stilleståndsersättning. Som jag fattar det rör det sig ju om en helt ny båt, dessutom rätt dyr. Då ska man inte behöva acceptera en massa fel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller att handlaren står för en ersättningsbåt fritt under tiden den nya lagas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du seriös? 40000 kr för att han inte får bruka sin båt på en månad. Kom tillbaka till verkligheten. Hur dyr skulle inte service bli då, för oss alla, om företag även ska betala oss, för att vi inte kan använda oss av våra båtar medan den servas?

Det enda jag skulle anse vara acceptabelt att kräva, är att företaget betalar de utlägg man blivit tvungen att ha, typ ränta på lånet, men 10000 per vecka. Nja...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Ett klarläggande: Jag avser inte stämma säljaren utan med bibehållen god relation diskutera en kompensation för stilleståndstiden. Vid ett sådant tillfälle är det bra att kunna komma med realistiska önskemål och sakliga motiveringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon utrustning du tycker dig behöva till båten så prata med företaget om de kan ordna något sådant, Kanske några flytvästar i modell snyggare, eller kanske en gratis första service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kräva skadestånd för alla ökade kostnader t.ex. för motsvarande hyrbåt, men det måste finnas en ersättningsbar kostnad som kan anses vara skada. Jag tror inte att t.ex. ränta är en sådan den skulle kunna räknas in i ett skadestånd och det går heller inte att kräva ideelt skadestånd för att inte kunnat bruka båten.

Däremot kan det ev. gå att häva köpet. 



Senast ändrad av guestsson | 17 juni 2010 | 21:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske alla båtmeckar/bilförsäljare etc etc skulle tänka till lite innan de lämnade ut grejor som inte var enligt spec.

Dock så tror jag att det är svårt att prata om pengar. Tror det är mycket lättare om du istället diskuterar gratis vinterförvaring/service istället.

För en sådan båt som din så är det ju samma pengar men kostar inte handlaren lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...