Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SeaRay68

Hur länge håller ett teakdäck

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har länge försökt hitta en tråd om detta men inte kunnat hitta någon, därför hoppas jag på svar här.

Är i begrepp att införskaffa en begagnad segelbåt och vissa av objekten är från slutet av 80 talet, en del med original teakdäck. Så nu till min fråga, hur länge kan man säga att ett välskött teakdäck håller, om man ska vara krass. Ett teakdäck som är 25 år borde ju sjunga på sista versen om jag får gå på magkänslan, eller är jag fel ute?

Vad jag också förstått är att det blir ganska kostsamt att lägga om ett teakdäck om man lägger ut det på en behörig firma, kanske runt en 100-150.000 för en båt i 35 fots klassen.

Någon som kan ge mig några tips och goda råd på vägen?

 

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Storebro 31 -1983 med orginal teakdäck och det är skött (oljat) regelbundet i alla år och det finns inte ett enda fel på teaken på min båt i allafall.

Jag använder Owatrol och funkar finfint.

Vi går med skor och är väll normalt försiktiga men Storebro är ju känt för sin höga kvalite oavsett årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en novis på ämnet, men vi går med skor? Det låter helt befängt att man inte skulle gå med skor på däck. I alla fall på en segelbåt där däcket är arbetsplats.

Personligen skulle jag aldrig ha teakdäck. För mycket jobb, båten blir tyngre (tävlingsmänniskan tittar fram) och man behöver vara försiktig. Dessutom har man gjort hundratals hål i däcket under för att fästa teakdäcket.
Kommentera gärna ovanstående!

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en ca 35 fots segelbåt och om det även ligger teak på rufftaket, skulle jag snarare säga att prislappen hamnar uppåt 200.000 och över det om det skall vara ett bra arbete med högkvalitetsteak.

Problemet är att det finns teak och teak. Vissa varv lägger 12 mm teakribbor, andra kanske 10 mm eller bara 8 mm. Det finns tom. teakdäck bestående av tunt teakfaner på plywood.

Man skall se upp med gamla teakdäck som är renoverade. Ofta är dessa nedslipade några mm och i bästa fall omnåtade. Ofta blir då pluggarna över skruvarna så tunna att de till sist faller bort. Då bör man ta bort skruvarna, försänka litet till, alt. byta till skruvar med plattare skallar och sedan sätta dit nya plugg. Man får då gå upp en storlek i plugg och använda ett riktigt pluggborr.

Ett bekymmer är att den teak som leveras idag ofta är av en sämre kvalitet än den som man använde för 20 år sedan. Mjukare och mindre hållbar. Det finns även högkvalitetsteak, men då kostar det betydligt mer, som sagt.

Ett annat, mer etiskt problem, är att nästan all teak som idag köps in, kommer från Burma. En av världens mer avskyvärda diktaturer.

Man kan överväga Flexi-Teak, som idag ser riktigt bra ut och känns behagligt. Mycket bättre produkt än för bara några år sedan. Något billigare än teak, men framför allt betydligt lättare och man slipper alla skruvhål. Kork är ett annat alternativ. Det hade förre ägaren lagt på vår gamla Vindö. Såg ganska bra ut fast det var på en träbåt, behagligt att gå på och gav sig inte ut för att vara något annat än det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet med Teak är att det är skövlad regnskog och inget annat. Helt otroligt att utbildade människor köper teak och mahogny till höger o vänster när det tagit hundratals år för regnskogarna att producera. Det borde vara kriminellt och straffbart att köpa/sälja teak/mahogny. Om 100 år finns det garanterat inte en flisa Teak kvar på jordklotet. Det finns absolut inget odlat ädelträ. Det kanske odlas lite men det är användbart om 200 år.

Ta en titt i google maps (maps.google.com) på exempelvis Brasilien. Ofattbara arealer skog är totalt förstörda. I princip 100% av de vita(skövlade) ytorna finns i era(våra) båtar just nu.

Har jag rätt eller har jag rätt...???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle själv aldrig köpa en båt med teakdäck, precis som tidigare talare både med anledning av vikt och allt årligt arbete, men framförallt pga av den stora kostnaden att lägga om däcket när det blir aktuellt.

Även om däcket skulle vara i hyffsat skick nu, så kommer köparen när du väl säljer båten att ta upp det som ett skäl att pruta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej linmajon,

odlad teak lär väl alltid finnas eller hur tänker du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nuvarande båt har teak som lagts '80, och den drog 'sista versen'. Man hade fått vatten i balsa-sandwichen etc.

Har just kompletterat renovation av teaken - ca. 20 kv-m - med en total materialkostnad ca. 25.000 kr. Teakribborna gick att ta upp  mera eller mindre hela, så jag processerade dom till 6 mm tjocklek och limmade tillbaka med epoxi, nu utan en enda skruv.

En betydlig mängd av arbete, men har du tid så går det att göra så. Tycker ändå att teak klär en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod och tittade på en Hallberg Rassy 372 i går nere i marinan och såg att HR också numera limmar teakdäcket utan en massa skruv.

Men skulle jag beställa en ny båt idag (knappast troligt, men drömma kan man ju...) skulle jag inte välja teakdäck. Jag skulle även överväga att beställa inredningssnickerierna i något annat än mahogny. Körsbär är snyggt och vill man ha något ljusare är ek eller ask ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbo,
Så sent som 2009 på båtmässan i Ellös skruvade dem iallafall teaken, det såg jag på studiebesöket i fabriken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt. 372:an jag stod och tittade på häromdagen hade i alla fall inga skruvar i teakdäcket, bara relingslisten var skruvad.



Senast ändrad av Segelbo | 23 juni 2010 | 07:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett ett sätt att sätta fast teak som var nytt för mig och smart.

Man borrar småååå hål och tar småååå skruvar för att fixera teaken under limmningen. När allt sitter fast så tar man ur den lilla skruven. Sikar ordentligt i hålet. Borrar för en djuuup plugg och limmar dit en låååång plugg. På det viset kommer det inte attt läcka in och man kan slipa teaken hur mycket som helst utan att skruvskallarna kommer fram

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är från mitten av 70-talet och har samma (obehandlade) teakdäck fortfarande. Är dock omnåtat ngn gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget är utanför trådskaparens frågeställning, men vill ändå framföra lite fakta om teak.

Är sedan några år involverad i ett biståndsprojekt i Västafrika, som indirekt har en hand med i odling av det vi i dagligt tal kallar ädelträ.

 

Linmajon – du har både rätt och lite fel.

 

Ingen av oss vill köpa en matta som ett fastkedjat barn har knutit eller noshörningshorn för att petterniklas ska få bättre uthållighet och vi ska inte köpa teak från Burma eller Filipinerna.

 

Det finns 3 huvudarter av teak:

-         Vanlig teak, som växer i tropiska områden i Asien, Afrika, Syd- och Centralamerika

      Vanlig teak har flera underarter beroende på var den växer

-         Dahat teak från Burma är endemisk och hotad

-         Philipine teak från Filipinerna är endemisk och hotad

 

Teak från Burma och Filipinerna växer långsammare än vanlig teak, har högre halt egenproducerad olja och är därmed mer väderbeständig än vanlig teak. Det finns forskning på hur odlad teak reagerar på väta, torka, missfärgning pga UV-strålning m.m.

Odlad teak är INTE benägen att spricka eller vrida sig lättare än burmesisk teak, men den absorberar väta lättare och missfärgas snabbare i solljus än den burmesiska teaken

 

Med tanke på hur militärregimen i Burma behandlar sitt eget folk, så är det inte troligt att diktaturen bryr sig om en hotad växtart. De behöver pengar för att driva sin militärapparat och skövlar skogar för att få exportinkomster.

 

Filipinarna har däremot strypt exporten av teak och avsatt mark för odling, både den gamla arten och mer snabbväxande.

 

I Västafrika (Gambia, Senegal och Guinea Bissau) använder de mer välbeställda teak i takbjälkar och andra bärande konstruktioner. Dels för att det är ganska underhållsfritt och dels för att termiter inte tycker om oljan i teaken.

 

Sammanfattningsvis tycker jag att man ska köpa odlad teak och lägga på ett extra lager lack.

Mvh Tobbe

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant inlägg. Stärker mig än mer i min övertygelse att något mer teakdäck blir det inte för min del. Oavsett om jag skulle byta mitt nuvarande teakdäck eller köpa en annan båt, ny eller begagnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ju inte lägga om teakdäcket - man kan ju ta bort det, spackla hålen, slipa samt måla med epoxi över hela. Är man bara noga med spacklingen så blir det fint. Kostar inte särskilt mycket heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Tack för bra synpunkter samt dito fakta om Teakdäck, det är ju faktiskt så att man bör ägna miljön en tanke också. Detta med teak el inte är ju en het potatis ur flera aspekter.

Rätt skött är ju teakdäcket mycket bra, ser snyggt ut och erbjuder hyfsat halkskydd.

Jag tror dock man bör se upp med ett teakdäck som har sisådär 25 år på nacken, det kan ju bara inte hålla för evigt. T.v väljer jag bort båtar med detta om dom inte är 10 år el yngre, och givetvis måste det vara välvårdat!

 

Over and out!

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kom jag in lite sent till den här tråden men jag tänkte bara påpeka en sak som många kanske brister i nämligen underhållet av teakdäcket. Har du en bra impregneringsprodukt som du använder varje år så förlänger du livslängden rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kom jag in lite sent till den här tråden men jag tänkte bara påpeka en sak som många kanske brister i nämligen underhållet av teakdäcket. Har du en bra impregneringsprodukt som du använder varje år så förlänger du livslängden rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte båt under senhösten, från en utan till en med badbrygga. Båten är från -74 och bryggan ditsatt något år efter.  Teaken på bryggan var i uruselt skick och inte underhållen på många år. Plankorna var 22 mm höga från början, men hyvlades ner 1 mm per sida och därefter finkornig slipning. Absolut nyskick efteråt. Efter så många år har den egna oljan torkat ut och måste ersättas.

Har fått lära mig att Internationals teakolja inte är perfekt när man ska lacka ytorna efteråt. Däremot en impregneringsolja från en annan firma. Viktigt dock att vänta minst 2 dagar efter inoljning, innan man lackar första gången. Fick förklarat att oljan måste dra in ordentligt, annars kan den reagera med lacken, som då spricker mycket tidigare.

Slipade med 360-papper efter första lacken eftersom träet reser sig och sedan ytterligare 2 lager lack. Det här träet kommer att hålla 20 år till om jag varje år slipar ner det yttersta lagret lack och ersätter det med ett nytt.

Har gjort samma procedur med den massiva teaken på var sida om sittbrunnen. Tror inte att den här teaken var snyggare 1974.

Inne i cabinen har tidigare ägare ägnat viss tid åt underhåll, vilket känns bra då renovering av teakfanér kräver stor försiktighet.

Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...