Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
WiZCoke

iPad som plotter/GPS

Rekommendera Poster

Har vi någon samlad kunskap om iPad ur båtperspektiv här på forumet? Ordet är fritt!

Är själv nybliven ägare av en Bella 512 Excel och har inte än någon plotter/GPS men eftersom jag är mycket datorintresserad hoppas jag mycket på att iPad ska vara tillräckligt bra att kunna användas även för sjökorts-ändamål.

Finns även en del iPad-info i denna gamla tråd om iPhone (men jag tycker iPad förtjänar en egen tråd): http://www.maringuiden.se/forum/;thread=330876

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon kunskap finns (förutom de som importerat) väl inte ännu om iPad?  Men jag är klart intresserad.  Har testat navionics i iPhone några gånger och är glatt överraskad hur smidigt den fungerar, dock något ljussvag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första iPad versionen som släppts (WiFi) saknar GPS och 3G så den fungerar inte som navigator, men nästa variant med 3G har även GPS så då är det bara att köra.

Personligen kör jag med en Samsung NC-10 netbook och en USB GPS puck, vilket fungerar alldeles utmärkt. Jag har jämfört med iPhone (Navionics) och den visar tyvärr ganska mycket fel ibland (t ex körde jag rakt över ett grund enligt iPhone men enligt Fugawi på netbooken var jag precis vid pricken bredvid grundet (vilket stämde med verkligheten)). För det mesta fungerar dock Navionics på iPhone riktigt bra för navigering med segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite fakta om iPad (för att jämföra med befintliga plotter/GPS och vad man får för pengarna).


Höjd: 242.8 mm
Bredd: 189.7 mm
Tjocklek: 13.4 mm
Vikt: 0.73 kg (för Wi-Fi 3G modellen)

Upplösning: 1024 x 768 pixel
Skärmstorlek: 9.7
Skärmtyp: Bakgrundsbelyst LED med multi-touch

Accelerometer finns inbyggt, även digital kompass. Möjliggör en del coola features för app-tillverkarna som säkerligen kan vara användbara ur båtperspektiv också.

 

Naturligtvis finns nackdelar som bör övervägas också:

Temperaturkänslighet: iPad vill helst inte ha minusgrader och heller inte alltför varmt (max 35 grader så lämna den inte liggande i solen för länge).

Inte så värst oöm: Man bör nog skaffa lämpligt fodral så den även klarar lite vattenstänk osv.



Senast ändrad av WiZCoke | 16 juni 2010 | 16:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall man ha denna över trendiga pryl till egentligen? Inte bra som dator och inte en telefon heller..?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte en chans att jag skulle använda en iPad i båten. Den är ju inte direkt anpassad till den fuktiga miljön och funktionerna du tänkte ha den till, klarar ju en gammal bärbar pc du köper på Blocket, med bravur, plus att du knappast fäller en tår, om du tappar den, eller upptäcker att den slutar fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt precis samma tanke som dig att kunna få en 10 plotter för ca 5000. Så länge som inga andra finesser som länkning med NMEA2000 eller så behövs så tror jag att det kan fungera bra. Vi har lite skyddat i båten som vi skulle kunna sätta den om det är busväder.

Jag kommer följa tråden för intressanta kommentarer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att den är ljusstark nog om solen lyser, åtminstone när den går på batteri.

Sedan verkar det varken finnas 12V-laddare eller någon rejält fäste så att man kan sätta fast den, åtminstone inte på Apples egen sida med tillbehör: http://www.apple.com/ipad/accessories/

Till priset skulle jag lägga kostnaden för att fixa 12V och fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis är detta inte en bra lösning för alla men för mig kan det nog vara bra - jag gör bara dagsutflykter och tar alltid med mig prylarna ifrån båten.

Då man ändå ska lägga ett antal tusenlappar på GPS/plotter - varför då inte välja en pryl man även kan använda till annat. Kanske till och med vill kolla väderleksrapporten på nätet när man är ute i båten eller så. Lite smidigare än en gammal bärbar PC är den nog ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ljusstyrka och även skärmens glansighet är jag orolig för - något man vill få verifierat av nån som provat på riktigt.

Japp, det tillkommer kostnader för inverter 12V -> 220V, monteringsfäste av något slag samt även något slags skyddsfodral. Blir nog en tusenlapp extra totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ju inte gammal pc, utan en hederlig mini-pc, för typ 1000-1500 kr på Blocket. De kostar ju bara 3000 nya och då har du en smartare konstruktion för att använda i båten. Du lär behöva ett fäste till iPaden också, men det är klart. Du köper ju vad du vill, men den är ju inte direkt optimal som båtdator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tar alltid med mig prylarna ifrån båten -- antar att det är svar på påpekandet att du behöver ett fäste?

OK, om du hade skrivit att du har en segelbåt, med navigationsbord i ruffen... MEN du skriver att du ska ha GPS-plottern till en Bella 512 Excel -- en snabb motorbåt som enligt test i senaste Båtnytt går 37 knop med 90 hästars motor. Eller bara 34 knop med 75 hästar...

Då måste du ha en hand på ratten och en hand på gasen. Ska du ha din Ipad i knät eller?

Nej du behöver ett säkert fäste, så att GPSn sitter fast ordentligt även om båten smäller i några stora vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var svar på att den inte klarar den fuktiga miljön. Dvs att jag harden relativt korta stunder i taget i denna miljö och då med något slags fodral och någon slags fäste som jag också skrev att jag förväntar mig lägga en tusenlapp på tillsammans med en inverter.

Dock är jag inte alls säker på att jag kommer köpa en iPad för detta ändamål - det är ju för att få fram fördelar och nackdelar som jag startade denna tråd. Sen får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den här tråden i förmiddags när jag var på väg ut på en liten båttur. Tog med iPaden för att testa. Jag köpte Navionics sjökort till den för en tid sen, mest på kul. Ställde in iPaden på max ljusstyrka och den är knappt användbar på sjön som jag ser det. I en skuggig kabin kanske?

Det går att se på skärmen i skugga, i solljus syns det inget vidare. Ungefär som på min iPhone eller vilken någorlunda modern färgskärmsmobil som helst. Gissningsvis gav min Garmin 525 runt 25% ljusare bild och den är dessutom bra i direkt solljus.

Nu körde jag på batteridrift, möjligen har iPad något högre ljusstyrka om jag använder en ciggkabel men det hade jag inte med mig.

Bifogar en bild tagen i motljus med mobilen. Den säger nog inte så mycket, jag såg skärmarna bättre i verkligheten än vad bilden antyder.

post-10919-1394236404,1004_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärmdump från iPad med sjökortet igång.

post-10919-1394236404,166_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en skärmdump med Google Maps overlay.



Senast ändrad av Sirba | 17 juni 2010 | 18:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ju strålande Glad Vill ha!  Min iPhone är ljusare med kabeln i, så det är nog paddan också.  Sen finns det ju skärmskydd/kepsar att köpa till laptopar för att kunna se skärmen bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag missade att du tog upp frågan om fäste i nästa svar.

Inverter -- det finns andra trådar om att det inte fungerar med en billig inverter till laptops, så du ska nog inte räkna med de billigaste... En Inverter 300W Verklig Sinus kostar 1795 kronor hos SeaSea. Tror att det är bättre att försöka hitta en 12V-omvandlare som ger den spänning Ipad vill ha.

Jag kanske ska tillägga att jag själv har tänkt köpa en Ipad 3G när de kommer till Sverige i höst. Den ska ersätta min 8 år gamla Palm 500. Kanske får min Ipad följa med i båten i bland... Men det blir i så fall för att surfa och läsa mail, inte för navigering i 30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 V ciggkabel är inga problem, iPad har samma kontakt som iPhone och iPod. Så det finns hur mycket ciggkablar som helst att få tag i även om Apple själva inte valt att producera någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solljus klarar den väl.. men kanske inte värmen. Men å andra sidan inomhus och i direkt solljus.. det går nog över de rekommenderade 35C en bra bit. Hur ofta är det annars 35 grader i Sverige? Inte vanligt utomhus i alla fall.. Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en iPad och har kört den för bilnavigering i USA två veckor, det fungerade hur bra som helst. Körde Google Maps. Jag tänker garanterat slänga in denna i min Flipper som navigation, har kört Navionics på min iPhone i två år nu och är supernöjd förutom lite liten skärm. Det löser iPad.

Har köpt följande som fäste:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39916

Tar bort sugkopp/arm och skruvar själva plattan i båten och snäpper fast iPaden, tillsammans med en cigg-laddare blir det en strålande plotterlösning till priset av 189:- för appen och 6500:- för en 32GB iPad. Slå det, vilken plottertillverkare som helst som tar samma pengar för 4 skärm och inte kan man titta på högupplöst flm på den inte, eller surfa, eller läsa mail.. eller göra allt så man slipper släpa även laptop på turen.

I segelbåt hade jag eventuellt bemödat mig med att packa in den i vattentät fodral eller dylikt.

Angående värmeproblem så vet jag inte vad DI har gjort, jag var i Kalifornien på betydligt varmare platser än Sverige och hade absolut inga problem någon gång och då fick den ändå slita hårt. Man måste pilla på ALLT på nya prylar. =)



Senast ändrad av sege | 24 juni 2010 | 07:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det nu då?



Senast ändrad av ljunghall | 19 juli 2011 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan ngn Bekräfta det som jag har hört, att sjökorten inte lagras lokalt. Utan laddas ned efterhand via 3G.

I så fall en stor och farlig nackdel kan jag tänka mig. Dels beroendemässigt, men också när man har dålig täckning.

Ngn som vet hur det förhåller sig. Eller kan det bero på vilken app/sjökort man har valt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att vara lite prylgalen och hipp så varför skulle man köra med en ipad eller annan surfplatta i båten av de typer som är gjorda för torr och fin kontorsmiljö?

 

Den GPS (med plotter) jag har är förutom att vara helt tät även fylld med specialgas för att förhindra marin miljö från att bryta ned elektroniken i den. Liknande gäller nog de flesta GPS/plottrar för marin miljö.

 

Dock kan jag håll med om att visst är det fräckt att kunna ha den till musik, väderprognoser mm. Men då får man nog invänta en mer anpassad variant som klarar tuff miljö.

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från vattentätning och liknande, hur fungerar navogationsprogrammen, sjökorten osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken om ingen har lite mer info om det lagras sjökort lokalt, eller laddas ned temporärt över 3G

Kan ngn Bekräfta det som jag har hört, att sjökorten inte lagras lokalt. Så utan täckning står man sig slätt?

Ngn som vet hur det förhåller sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag har själv köpt en Garmin 421S. Själv har jag en styrpulpetbåt och ibland kan det bli väldigt stötigt. Du har själv en Bella 512 och jag misstänker att det blir lite skumpigt även i den. Jag tror det är lite väl tuff miljö för en iPad. I större båtar och eller segelbåtar är det nog en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med ipad2 och inavx, funkar kanonbra. Har även Fugawi på pc men den skärmen är kass. Ipaden mycket bättre. Sjökorten laddar man ner i ipaden och aktiverar, sen är det bara att köra. Har inget simkort i min ipad, så man behöver inte vara uppkopplad mot internet. Väntar med spänning på Seapilot som kommer vilken dag som helst. Ipaden är som det har skrivits en riktig plotterdödare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...