Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Banders

Mariner 4-Takt 2003, bra eller dåligt??

Rekommendera Poster

Hej,

Jag står i begrepp att köpa båt där det antingen lutar åt en Ryds 485 DLI där det sitter en Mariner 50 hk 4-Takt 2003 (http://www.blocket.se/vi/28044937.htm), eller en Askeladden 505 Freestyle där det sitter en Johnson Aqua Pro 115hk 2-taktad 2001 (http://www.blocket.se/vi/27817545.htm).

Då jag noll erfarenhet av båtmotorer så vänder jag mig till er för att få råd och vad man skall se upp med.

Tack på förhand och MVH,

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Ryds 485RSI med 50hk Mercury 4-takt från förra året. Är mycket nöjd med den. Tvåtaktaren är enklare att meka med, nackdelen är att man skall söla med olja. Sen finns det ju alltid en risk om det är separat oljesmörjning då pumpen kan lägga av med rasad motor som följd. Servicekostnaden är större på en 4-taktare och sen har man en kamrem som skall bytas. Ur miljösynpunkt är 4-taktaren att föredra och så går den betydligt jämnare. Vad jag kan se är det även en viss prisskillnad på båtarna vilket också är att ta ställning till. Jag skulle satsat på Ryds, men det är ju en smaksak. Lycka till med båtköpet!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I exemplena ovan skiljer det ju REJÄLT i bränsleförbrukning vilket man kanske ska tänka på. En större 2-taktare utan bränsleinsprutning är ju väldigt törstig. Har man 25 liters trycktank så blir det bara en virvel i tanken.

Jag skulle också gå på Rydsalternativet ovan eller letat upp en större båt med större modernare motor.



Senast ändrad av batrookie | 17 juni 2010 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...