Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
thrh

Jabsco toaletten åker snart överbord

Rekommendera Poster

Är det bara jag som lägger mellan en halv och en tusenlapp per år i underhåll och renovering av toalett. Har bytt packningsatsen nästan varje år. Förra året slog jag på stort och skaffade ett helt nytt pumphus twist and lock.

Nu börjar det läcka igen. Det rinner dock ej från hålltanken utan från färskvattenintaget, spolvatten så att säga.

Blir väl en ny packningssats för 500 för att någon sketen oring gått i år igen!!

Är det bara jag som har dessa problem. Funkar andra märken bättre?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade Biltemas spoltoa i Vegan innan. Fungerade utmärkt i 2 år och noll kronor i underhåll. 3 ungar som använde den flitigt. Jag tror att den som sitter i nuvarande Ohlson 29:a också är Biltema... fungerar iallafall bra. Ta i trä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jabsco brukar väl läcka... Vi har två... Byter du så byt till Taylor eller Lavac.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag köpte ny toa när jag var i Lysekil förra sommaren. Försäljaren sa att det var en kopia av Jabsco. Men den kostade 995:-. Den funkar utmärkt hittills.

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den fryser på vintern? Konserverar du ordentligt med Glykol?

Själv bytte jag pumphus i våras p g a att jag hittade en spricka men den var med från köpet av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två Lavac ombord. På de 11 åren jag har haft båten (och seglat mycket, bl.a 1,5 års långresa) har reparations- och underhållskostnaderna legat på 0.- (noll kronor) och stoppen inskränkt sig till ett enda, när en tillfällig kvinnlig gäst dumpade en tampong som ställde sig på tvären i pumpen.

På tidigare båtar jag jag haft RM69, Jabsco och liknande. Och bytt o-ringar, packningar och rensat stopp. Bor man ombord månadsvis tröttnar man på skräpet till sist.

Ditt läckage är ett standardfel, det är o-ringen på pumpstången som läcker. Det behöver inte kosta 500....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en jabsco som va ny för 4år sedan, hade ett fabrikationsfel från start.

Var redo att kasta skiten, men det va bara en liten fjäder som glömts bort.

Har dammsugit den torr och fettat in allt som är i gummi med siliconfett på hösten.

Har inte haft några problem sedan.

Har förstått att man absolut inte ska använda något starkt rengöringsmedel i dom då gummit i packningarna inte tål det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå

Under alla år har jag använt och testat både totaltömmning Glykol och Matolja. Nu i vintras provade jag totaltömning vilket troligen funkat bäst, då läckaget kom nu. Efter en månad. Normalt har man ju problem dirket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är något standardfel denna gång...

Problemet denna gång är att det rinner in i toalettstolen. Det trycks in från sjövattnent till nivån i toastolen är i nivå med vattenytan... och då är det inte många mm kvar innan det rinner in och sänker hela båten!!! Vilket är mycket obehagligt. Att glömma en kran är lätt!



Senast ändrad av thrh | 14 juni 2010 | 18:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är inget fel utan funktionen är sådan, om man inte har spaken för spolning/tömning i läge tömning. Det finns ingen backventil som håller tillbaka vattnet, om toan ligger under vattenytan och ventilen ligger mot spolning. Det är att rekommendera att sätta in en ventil för hävertverkan, annars kan båten stå på botten när man kommer till bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt detta var ett problem som dök upp förra veckan. Det har fungerat i alla år tidigare, aldrig varit med om något liknande.

Men som sagt tidigare, något orolig för att den skall stå på botten blev man ju. Vad är det för ventil du menar. Något jag kan söka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har visserligen inte Jabsco (tror jag) men behövde byta o-ring på pumpkolven härom året och ville inte betala 800 för en packningssats. Åkte till en maskinfirma som hade tre snarlika dimensioner. Ta alla tre och prova, får jag tjugo spänn så är det ok

Funkar fortfarande. Fast det står inte Båttillbehör på dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår båt satt det en gammal RM 69 i,  som bara strulade och läckte.

Monterade Biltemas spoltoa som nu fungerat klanderfritt i 3 år.
Att jag valde Biltema berodde på att det bara blev marginellt dyrare än att renovera RM69:an.
En packningssats till vår nuvarande WC kostar ca 200:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du monterat toaletten rätt spelar det ingen roll hur ventilerna på toaletten står eller hur mycket fel det är på toaletten. Inget vatten skall kunna fylla upp toalettstolen oavsett. Det du beskriver tyder på att du inte har någon svanhals på din slang till spolvattnet. Eller så har du ingen vacumventil monterad på toppen av denna slang.

Om problemet kommit plötsligt och du har monterat enligt anvisning så har du nog stopp i vacumventilen vilket medför att inloppsslangen bildar en hävert efter att du spolat som sakta fyller toaletten. Kolla vacumventilen så att den fungerar.

Se instruktion på installation sid 3 så förstår du nog vad jag menar.

http://jabsco.com/files/itemdoc742681.pdf



Senast ändrad av oceanis | 16 juni 2010 | 07:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt en icke-fungerande Jabsco i, när vi köpte båten 2007... Den åkte ut direkt, istället för att vi skulle hålla på och laga den... Köpte en Porta potti istället, funkar kanoners...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte jag som monterat toaletten. Den har suttit där så längs jag vet. Huruvida det är orignal eller ej kan jag inte svara på. Vi har en av de sista 999 orna som lämnade varvet så det var ju ca 500 byggda före vår. 

Vet inte om konstruktionen är rätt eller fel. Det som har hänt nu är dock att vattnet rinner tillbaka via ventilen och sipprar som spolvatten tillbaka till stolen. Det sipprar fram till dess att det kommer i jämnvikt. Då är toaletten nästa fylld till bredden. Återstår ca 5 mm

Kanske är det så att man har konsturerat detta på så sätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den manuella Jabsco som satt i min båt från början, den var nyss bytt, var ett enda elände, fy fan egentligen. Bytte sen till elektrisk Jabsco, det är så bra att det är obegripligt att inte alla kör med samma. Mkt robust konstruktion nästran helt utan delar som kan gå sönder. Mal sönder avfallet helt, man får aldrig mer stopp i tanken.

Jag la också pengar på renoveringssatsaer med packningar och fanstyg, det skulle jag aldrig göra mer. Byt till eltoa och slipp allt krångel och skitluktande vatten är mitt råd.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Babyblake i min båt. Den har varit klockren sedan -03 ( peppar ). Har bytt packningar o slangar för 4 år sedan, ingen lukt eller läcka. Den är sedan båten var ny -78.

Men vad jag förstår så är det en hiskeligt dyr toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad hiskeligt innebär, men jag har lagt närmare 3000 de senaste åren på nya packningsatser och nytt pumphus...det är just det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Raritan-toa i vår båt. Fungerar klockrent (ta i trä...)

Fördelen med den är att pumphandaget är konstruerat så att man inte kan dra snett när man pumpar. Sliter säkert väldigt mycket mindre på mekanismen, packningar m.m. på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det ligger runt 20000 kr, om det stämmer är jag inte hundra på. Packningssatsen kostade 2800 kr. Endast HR-Parts som hade dem. Inga plasdelar finns på toan. Men det går många jabsco på det priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på min tredje säsong med Jabskon nu utan några som helst problem, och då använder jag nog muggen mer är de flesta eftersom jag bor på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt

Då lägger jag nog heldre upp ett lager av nya twist and lock pumphus som tar 10 minuter att byta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Jabsco toaletter i tre av mina båtar och aldrig haft några problem med tätningar eller annat, men något som orsakar problem är allt annat så kallat lukta gott medel som hälls i toaletten som sedan får stå kvar i pumphuset, detta äter på packningar och o-ringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baby Blake De luxe kostar ca 43.000 i England........

Lavac kostar 2.700 och uppåt. Satsa på denna och glöm allt vad muggar heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte undra på att packningarna kostar som en ny Jabsco. Då får man alltså sitta där med andakt.

Har även hört att dessa toaletter ( Baby Blake ) användes i u-båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får problematiken med eventuell hävertverkan en helt annan innebörd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju hur hög svanhals de måste ha...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...