Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
andwir

Vad är detta för instrument?

Rekommendera Poster

Har just köpt en båt, men undrar vad detta är för instrument?

Någon som vet?

mvh /Andwir

post-10014579-1394236394,1645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Indikering för gångläge sida-sida? Dvs båtens lutning i sidled ?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmm.... kan det vara en roderindikator? Det finns sådana till segelbåtar (men dom ser inte ut såhär). Kolla om den rör sig när du rattar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae verkar inte vara roderindikator.

Tror snarare den har nå't med justering för kompassen att göra. Kompassen är en så'n där VDO med extern givare givare. Syns på första bilden. Det står Deklination på instrumentet har jag för mig.

mvh /andwir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bildgoogla på vdo ammeter så dyker mängder av liknande mackapärer upp, kan det vara något?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är amperemetrar. En sådan har jag separat.

Kan det vara för att justera kompassen?  Den har en justeringsratt?

/andwir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bara måste jag få veta, sånt här kan ju göra en galen Glad Skicka bilden till VDO eller dess svenska agent, kgk.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning:

Du har en fluxgatekompass? Kompassen till höger om det mystiska instrumentet i bild? På det mystiska instrumentet ställer du in din önskade kompasskurs under Tune sedan visar visaren hur mycket du avviker från kursen, /- 30 grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar nästan stämma.

Våra tyska vänner (grattis till segern i VM igår förresten) förklarar att man justerar missvisning med den. VDO ADIS 360 heter systemet.

Fantastiskt vad man brydde sig om kompasserna innan GPS:ens tid...

http://www.boote-forum.de/showthread.php?t=3973

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett likadant instrument och kompass på min Nimbus 28 DC. Jag tror att den ska användas för att ställa in kompensation för den magnetiska missvisningen (deklinationen) av kompassen. Deklinationen innebär att den magnetiska nordpolen inte sammanfaller exakt med den geografiska. Därför uppkommer en avvikelse. Kompassen pekar ju mot den magnetiska nordpolen men skulle man åka rakt efter den så skulle man alltså inte hamna på den fysiska nordpolen, dvs exakt i norr. Denna avvikelse varierar beroende på var på jordklotet man befinner sig och den varierar lite över tid. För Stockholm är deklinationen +5 grader 2013. För att få exakt kompassriktning borde alltså detta instrument ställas in på +5. Se vidare info här http://www.sgu.se/sgu/sv/geol_kartering/geomagn_dok/kompass_s.htm

 

Jocke

 

PS Detta är vad jag tror. Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...