Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
NicklasE

Tömning av toa ?

Rekommendera Poster

Hoj

Har en fråga ang tömning av septitanken. jag har byttut det mesta till nytt och jag har en mercurator samt uttag för vacuumtömning. Från septitanken har jag satt ett t-rör där en slang går till mercuratorn, och en slang til vacuumtömningen. Min fråga ör om det bara är att koppla på slangen till uttaget i akterdäck och suga ur skiten. Jag har nämligen ingen kran på-t-röret som kan skifta mellan mercurator och vacuumtämningen.

ha det gott

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en mercuratorn.

Ja har haft en båt tidigare med ett t-rör mellan tanken, utaget för sugtömning och utloppet till havet. Det fungerade perfekt, Har precis monterat tank, utag för sugtömning och även utlopp mot havet med ett T-rör. Se http://thallatha.blogspot.com/2010/05/toatank.html

 

Men mig veterligt har jag aldrig haft nån mercuratorn som skulle kunna ställa till med problem.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 13 juni 2010 | 11:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hade för mig att pumpen som pumpar ut skiten från tanken i sjön kallades mercurator.

Tack allafall det låter som att jag kan låta det vara som det är då.

Nicklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst heter pumpen Mercurator - men det är ett märkesnamn - det finns säkert andra märken.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha ok då vet jag. Alltid lär man sig något nytt, är tämligen färsk på detta.

//Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Har bara en handpump av fabrikatet Plastimo för tömning mot havet. Förhoppningsvis fungerar stationen för sugtömning här hemma nu, så det blir förstaalternativet när det gäller att tömma toatanken. Men man måste ju ha möjligheter att tömma tanken när det inte finns stationer för sugtömning.

Dessutom är jag alergisk mot elprylarObestämd efter att ha jobbat i elbranchen hela livet.Cool Så handpump skall det va.Flört

tommy

 

post-945-1394236393,9169_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har ochså funderat på detta. Jag har en Aquador 23 HT men den har ingen pump för tömmning. Det går bara ett rör från botten på septitanken via en kulventil och ut i botten på båten. Så skiten skall väl själv rinna ut om man dumpar i havet. Men jag har ju ochså uttag för sugtömmning på däck. Hur gör man då? Öppnar man ventilen i botten annars blir det väl vacum eller hur gör man, någon som vet?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla en gång till, du borde ha en avluftning också, annars suger du upp hela havet, bottenventilen skall vara stängd när du vakumtömmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jo det stämmer, jag har en avluftning. Måste vara bra drag i de där pumparna. Skall bli intressant att prova. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade i båten. Pumpen heter Maccerator och är som jag skrev ett firmanamn.Såg i TV i går att de även gör kaffemaskiner. Bra kombination kaffe och skit?

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, saxat från Flygts hemsida:

Macerator för nedbrytning av fasta ämnen till pumpbar storlek pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel_gray.gif
pixel.gif
855101.jpgEn Macerator krossar fasta ämnen och fibermaterial – trä, textilier, plast, gummi, glas, ben etc. – som finns i vätskan så att den blir pumpbar.
En Macerator måste vara kopplad i serie med en efterföljande pump som står för transporten av vätskan, även om finfördelaren i sig ger en viss pumpeffekt.

Fördelar med Macerator:

11954.gif  Minskar risken för igensättning av rör och kopplingar 11954.gif  Skydd mot textilrester i processen 11954.gif  Minskar slitaget, skyddar excenterskruvpumpar 11954.gif  När slammet har passerat genom en finfördelare har det inga stora partiklar och kan därför förtjockas och avvattnas lättare 11954.gif  De krossade enheterna får större totalyta vilket förbättrar rötningen 11954.gif  De verksamma delarna är och den fasta skärringen 11954.gif  De fasta ämnena krossas mellan skärelementen och de mindre partiklarna strömmar mellan spåren i skärhjulet till utloppet 11954.gif  Maceratorn är försedd med mekaniska tätningar. Spolning av tätningen krävs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad Du menar med att en maccerator måste vara seriekopplad till en pump. Jag har bara macceratorn och den både finfördelar och pumpar ut den 60-liter stora septitanken. Tycker det låter grisigt att bara öppna en ventil och släppa ut avfallet bara med självtryck - då är det ju inte finfördelat. Jag kör i 6-8 knop medan jag pumpar ut och då är ingenting större än en halv lillfingernagel - och sprids över en stor yta. Måste också erkänna att vi endast använder toan till att pinka - förrutom de få gånger barnbarnet är med.

Har för övrigt en extra som jag är beredd sälja för 1000 kr - knappt använd (visste inte att det var enkelt att byta impellern i den - köpte därför ny. Kostade 2.200 kr för två år sedan). Hör av er i så fall.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...