Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
O_Jonsson

Trög startmotor Mercury 402

Rekommendera Poster

Hallå.

Har problem med utombordaren min, Startmotorn orkar knappt dra runt motorn.

Det började med att jag skulle ta första turen för i år men jag kom inte längre än 100m ungefär, sen började motorn sacka lite för att sedan dö. Sen gick den inte att starta nåt mer, Körde man på starten så tände den till lite men dog direkt igen. Sen började batteriet bli slut så jag gav upp. Men nu är batteriet nyladdat men startmotorn orkar endå inte. Har provat med 3 st ny laddade batterier utan resultat. Har plockat ur startmotorn och rengjort i den, gjort rent alla kabel anslutningar, det är ny soppa i tanken och tändstiften är nya. Kör man startmotorn utan tändstift i så snurrar den på bra. Har även provat att hälla lite bensin i cylindrarna och rycka och då tänder den till.

Mäter jag på batteriet så har jag 10V när jag kör på starten och mäter jag på relät som ger ström ut till startmotorn så får jag 8V ut till startmotorn. Men tar jag av kabeln  till starten så får jag 12V ut. Vad kan det vara för fel??

Det är den startmotortypen på bilden jag har.

Tacksam för tips och råd.

 

 

post-10014286-1394236392,2613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är startmotorn?

Har sjävl 402 som var precis samma sak på men 2 av 4 av kolen i startmotorn var nästan helt slut..

har du haft i sär den och kollat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så har jag haft isär och gjort rent.

Förre ägaren nämde något om att startmotorn va renoverad och det kan mycket väl stämma för kolen såg nya ut (ca 1cm).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska tillägga att motorn inte startar över huvud taget. Har ryckt å ryckt å ryckt men den tänder inte ens.

När startmotorn började gå dåligt så kunde den först gå bra sen nästa gång man vred på nyckeln så va den helt orkeslös, släppte man och vred igen så gick den om den skulle.

Men nu går den alltså trögt hela tiden.

Kan det vara nåt med tändningslåset? Hade isär reglaget tidigare i våras när jag höll på å rustade lite, kan jag ha fått dit någonting fel eller så?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att köra start motorn med startkablar direkt på motorn?

håller med dej om det funkar i bland och i bland inte så är det nog tändningslåset men skulle även kunna vara silinojden som spökar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag har inte provat med kablar direkt på startmotorn.. Borde kanske göra det så kan man utesluta det ena eller det andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löstGlad

Verkar som det var flera fel som spelade in.

Började med att köra ström direkt på startmotorn men den gick lika trögt. Skruva bort och rev isär den igen, det kan ha varit dålig jord till kolen för det enda jag gjorde nu som jag inte gjorde sist var att ta bort kolhållaren och putsa på kontaktytorna för jord skruvarna. Och se nu snurrade den på fint igen.

Men startade gjorde den inte, Efter mycket letande så visade det sej vara en hel del vatten i bränslet, så antingen var det jag som slarvade när jag tömde tanken eller så fick jag med vattnet direkt från macken. Det knepiga är att när jag först skakade om dunken med den gamla bensinen som jag hällt ur båt tanken efter att motorn lagt av och sen hällde upp i en plastflaska så syntes det inget vatten, märkligt.

Så jag skruvade av bränsle slangen innan bränslepumpen och satt och pumpade ur minst 5 liter med blåsan innan det kom ren bensin, Skruva ihop allt och då startade den hur snällt som helst.

Och det var då jag såg att det inte kom någon vattenstråle ur den lilla gummi grejen så nu är det impeller byte som gäller. Tyckte den sprutade lite ojämnt när jag körde dom där knappa 100m så det är väl dags.

Kanske var det ren tur att den la av pga soppan först för annars har den väl värmenypt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...