Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
macon

Höja motor effekten på en bayliner 3.0 mercurier

Rekommendera Poster

Hej, har en bayliner 1952 med en 3.0 liters mercurier tror jag motorerna heter. Om jag minns så är den lite trimmad med lite planad top. Men inte mycket. Jag fundera om det finns något chip på dom motorerna. Med tanke på att det är bilmotorer. Går det att chip trimma dom? Eller finns det några andra enkla knep att få lite mer effekt??

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ska prata om bilar så gillar ju dessa ett öppnare luftfilter! Sen kan man ju undra om avgaserna bromsar i vattnet? Intressant fråga tycker jag! Kanske raka rör? Och en stålprop med nån grad extra stigning?

Låter ju för jävligt men är man i rätt ålder så är det ju kul...

En kompis hade en Smuggler (Pippigul med namnet Lady Chiquita över hela sidan. Den stackars B20:n hade 2 raka rör ut. Apfräckt tyckte vi då på 90-talet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålprop, exakt tändinställning. Ingen chipmöjlighet på dessa älde förgasarmotorer (antar här att du inte har nyare med elektronisk insprutning)

Orimligt dyrt börja rallytrimma, byta kammen o s v - bättre då lägga in en V6:a.

Enklaste sättet för avsevärd effektölning på en sådan motor till rimligt pris är nog lustgas (nox). Finns säkert att köpa från US via webben som går använda på denna motor. Antagligen överhängande risk för motorras om vredet vrids för mycket...Skrikandes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej finns inget enkelt.

Trimma är dyrt då du får byta ut stor del av motorn för att få högre effekt, är motorn sedan ett par år så går den åt pipsvängen (sönder)

 

 

Byta till stålpropp ökar inte effekten, möjligen ökar farten någon knop.

Raka rör möjligen gör att det låter häftigare. precis som en bil med hål på någon ljuddämpare, låter häftigt men går inte fortare.

Finns inget billigt sätt.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast, billigast och den största skillnaden får du nog som nämnts, genom att sätta en 4,3 L V6a dit istället.. 190 eller 220hk med insprutning..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter du in en V6:a måste du nog också byta drev till ett med lägre utväxling. Annars stoppar nog inte drevet för det högre vridmomentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon nämnde att det inte gick att chippa en förgasarmotor. Men hur är det med en Mercruiser 7,4 l MPI från -oo? Har någon erfarenhet av detta och vad kostar det i så fall. Första året när jag låg i en båt/bil-hall, var det en kille där med en Porche som absolut tyckte att jag skulle chippa motorn. Nu hade jag inte provat den utan chipp och ville givetvis inte börja andra innan första sommaren. Nu är jag mer öppen för att höra om kostnad om det kan innebära något negativt - typ ökad bensinförbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att chiptrimma en icke överladdad motor ger mycket lite effekthöjning, det man bruka göra är att höja varvtalsstoppet och ev. förställa tändningen lite mer vilket gör motorn skitigare, nu finns det ju inga krav på miljö så tändningen är förmodligen så optimal det går.

Marinmotorer varvar ogärna speciellt mycket, speciellt inte en stötstångsgjutjärnsklump med ursprung från 50-talet med lång slaglängd.

Detta förutsätter att du har en insprutning som sköter både tändning och bränsle. Jag är osäker på vilket insprutningssystem som mercruiser använder sig av.

Om du har förgasare så är du *fetrökt* när det gäller chippning (du kan ju iofs tejpa på ett chip på motorn och säga att den är chiptrimmad)

Annars är det kambyte samt portning av topp vilket gör att du måste bestycka om förgasaren förutsatt att den klarar av att ge bensin till den nya effekten, detta brukar ge ung 10%.

En 3.8L eller 4.2L V6-a är ju trevlig och jämfört med din nuvarande motor så verkar V6an bara vara runt 40kg tyngre. Utväxlingen i drevet mellan 4cyl och 6cyl på volvo penta skiljer ungefär 1tum i stigning mellan 2.15:1 och 1.89:1, vilket inte borde vara något problem.

Bägge motorerna varvar lika mycket (4800rpm)



Senast ändrad av rickardp | 08 juni 2010 | 12:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruisers 3,0L enda elektronik finns i tändningen, om det då inte är MPI modellen, vilket jag betvivlar. Motorn är mycket beprövad och pålitlig, men vet knappast ens vad ett chip är :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...