Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Malarnara

Hjälp med justering av gasreglage Yamaha utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Yamaha 2 taktare med ett Yamaha gasreglage (kan ej namnet/modellen) 2007 års modell. När jag kör så bottnar reglaget innan motorn bottnar. Dvs jag får trycka väldigt hårt på reglaget så att hela fästet nästan knakar för att få ut full effekt ur motorn.

Min fråga är om man relativt enkelt kan justera (spänna) gasvajern och hur och var man i så fall justerar detta. Är det på motorn vid gasreglaget vid förarplatsen eller på annan plats?

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längden på innervajern är justerbar i motoränden. Funkar inte detta får man öppna reglaget alt. googla och kolla om det går att justera utväxlingen i reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollar man denna film så verkat Yamahas originalkablar vara justerbara även i reglageänden.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att jag jag har justerat ut skruven så mycket det går i motorn för att inte få för hög tomgång men då känns det som jag inte får full gas istället. Men jag ska kolla hur mycket vajern rör sig i motorn när reglaget är Max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsvarvtalet skall inte justeras med kabeln, är det så du gjort, eller är det en separat tomgångsskruv du refererar till?

 

Noterade att reglaget går att bygga om för att byta från pull till push. Vilket har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, alltså när reglaget på motorn är i botten och det är en låg fin tomgång så räcker inte vajern ända fram tillfästet trots att jag skruvat ut ändarna så lång som möjligt både till motor och reglage. Push/pull? Vet jag inte riktigt vad det är men reglaget drar kabeln framåt när jag för reglaget framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Koppla loss kablarna i motorn. Vad händer med gaskabel i motoränden när du går från neutral till back, fortsätter änden på gaskabeln att röra sig utåt/bakåt innan den vänder och går framåt? 

 

Lyckas inte ta bort bilden nedan, bortse från denna.  

 

 

image.png

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter märkligt. Är det originalreglage ska det inte kunna bli fel. Utan något glapp i vajern är det samma rörelse framme vid reglaget som bak på motorn.
 

Det brukar bara vara att montera och sedan justera bort glappet...

 

Ta gärna bild på hur det ser ut i båda ändar av vajern(där du monterat den). Nåt har nog blivit lite tokigt här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag ser inget fel med kopplingarna. Däremot så kanske dra tillbaka vajern i motorn nån centimeter utan att den rör sig i reglaget. Men när jag gasar och för tillbaka reglaget så går inte vajern hela vägen tillbaka i motorn. Kan det vara för långa kablar eller nåt?

F1F159BD-3E71-4B6E-B9CF-065F022A72C3.jpeg

D7A72A26-B247-4572-8076-6C3E576D4739.jpeg

F0A5022F-8022-454B-BDD6-A0185D755A43.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte nu att i reglaget så går inte armen hel vägen tillbaka. Jag kan trycka tillbaka armen så tomgångsrwglaget går ner dit det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om du tänkt lite tvärt om? Korta vajern på justeringen så går den tillbaks lättare och når sannolikt maxläge...

 

Längd på vajern spelar ingen roll. Enda är att det blir trögare att röra reglaget om vajern går i skarpa böjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis! Kortare vajer gör att max kommer tidigare...

 

Lägg både motor och reglage i neutral och justera sedan för minsta glapp åt det kortare hållet.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om jag kortar vajern så blir ju tomgången ännu högre. Problemet är att jagform välja på att kunna ha full gas och hög tomgång eller lägre och låg tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig vara en liten metallcylinder som lossnat från länkaget i kontrollen och orsakade glappet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...