Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Smurfen

Yamarin 68 DC eller Finnmaster F68

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vet att det dryftats tidigare i andra tråpdar, men jag slits mellan dessa två modell. Var för övrigt under gårdagen och tittade på en Yamarin 68 DC. Trivsam, men aningen lågt i tak i ruffen. Jag vet att det är en DC och att ruffen mer skall betraktas som ett handsfack, men man ska trots allt ligger där en eller annan natt. Är det någon som har personlig erfarenhet av dessa två båtar.

En sak som jag uppskattar med Yamarinen, är att den har en toalett. Visst, kan man ta iland och krama en björk, men det känns lite trivsammare att sitta på en platsring. Är det någon som har en toalett i en F68? Går det att eftermontera eller blir det att köra runt med en porta-potti som åker runt i båten?

Visst har F68:an högre i tak i ruffen? Vad anser ni vara det starkaste argumentet för det ena eller den andra? Jag ser på blocket att man kan få tag i en Yamarin 68 DC (årsmodell 2009) för ca 570 kkr med en F150 och en Finnmaser F68 för 500 kkr (ink. Comfort version) med en F150. Men andra ord skulle man kunna få tag i en F68 med en F200 för samma pris som en Yamarin 68 DC.

Vilken fart kan jag räkna med om jag sätter en F150 på en Finnmaster F68. Är det någon som har en som kan berätta om erfarenheter om just Finnmastern?

Hur är kvaliteten mellan dessa båtar. Jag tittade på en F68 för snart två år sedan, men minnet sviker.

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! Jag satt i samma sits som du kikade först på en Yamarin men fastnade för Finnmastern av dessa anledningar

Mycket bättre pris Går att hitta mycket billigare än så köpt en  ny 2008 med yamaha 200 för 380000:-  :-)) med 150hk gick lös på 350` har jag för mig

Längre och högre sovutrymme( jag är 1,87)

Jätte stuvutrymme i durken som inte yamarin har.

gillade inte den stora dörren på yamarinen som bara tar plats.

Gillade den sluttande bakdelen

Det finns utrymme i ruffen för en toa.

46 knop med en 200hk

 

/yamahafantast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser på Blocket att Kallhälls Marina har en för 449.900:- med en F150 och KM Edition (Comfortpaket?). Utgår ifrån att det är en ny båt/motor När köpte du din och var hittar man F68:an till bästa pris? Själv har jag bara tittat runt på blocket en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med f150 gör båten ca 38 knop 0ch med 200 ca 46 knop och med 250 ca 49knop. detta med ren botten.

går att höja toppfarterna något med lite hissad motor o annan propp mm

Jag valde min båt bland annat på grund av det stora stuvfacket i golvet den högre ruffen, den öppnare planering i sittbrunnen, man sitter själv i förarstolen, det sluttande bakpartiet, att den inte ser ut som alla andra båtar färgmässigt. mm

toalett är inte standard men det är förberett för det. Yamarinen har toalett  men i stället ingen spis. annars är dom ganska lika varandra utrunstningsmässigt.

Kvalitetsmässigt tycker jag dom är ganska lika. möjligen att finmastern är något bättre när det gäller småsprickor och rosor i gelcoaten. jag har haft flera yamariner med småsprickor i gelcoaten men inte en enda på finmastern. där i mot tror jag att yamarin är lite snabbare med sina reklamationer vid fabrikationsfel. har erfarenhet av ett fabrikationsfel på min finmaster och det tog två år att få en ny båt men nu är den superbra istället.

det är mina erfarenheter om du undrar nått mer så är det bara att höra av dig

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 06 juni 2010 | 13:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per,

Jag valde också mellan modellerna. Jag föll för Yamarin 68 trots det högre priset. Jag valde motoralternativ 250 vilket passar skrovet perfekt. Jag har efter monterat lite utrustning och kvalitén är helt klart top, och försvarar det högre priset, vilket jag hoppas att jag har igen den dan jag vill byta.  Förar platsen är kanon och sittbrunnen blir jätte stor när ryggstödet fälls fram. Ruffen klarar sig bra tycker jag.

Lycka till.

//Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...