Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johan_S

Varning för

Rekommendera Poster

Hej,

Jag måste berätta om en smått bisarr upplevelse jag tyvärr utsattes för igår. Jag håller på att sälja min 15 år gamla amerikanska daycruiser. Det är en fin båt som jag ägt i 3 år, och som jag ständigt arbetat med för att hålla i skick.

Mina köpare hade bokat besiktningsmannen, och Gunnar Löfvenius från Västerås dök upp. Jag anade redan från början ugglor i mossen, då han såg ut att vara i 80-årsåldern.

Några citat från den tragikomiska besiktningen:

- (sittande framför motorn som går på tomgång) Den här motorn har dålig kompression, det hör jag! Mitt svar: -Men den når uppsatt toppfart, så den kan inte vara märkbart sliten. Gunnar Löfvenius svar: Jo men den tätar sig högre upp i varven! Alla som kan något om motorer vet att det är fria fabler. Dessutom gjorde båtmeken ett komptest efter, som visade kompression som låg inom ett kilo på alla cylindrar = mkt bra skick.

- (Sittande och lyssnar i motorrummet) Den här trimpumpen är slut. Det hör jag. Mitt svar -Men den fungerar ju perfekt och hackar eller låter ingenting?

- CE-märkningen sågade han jäms med fotknölarna, trots att jag samlade all information från Sjöfartsverkets hemsida och har gjort allt ordentligt med hjälp av ett auktoriserat organ. Min är certifierad i Kategori D, vilket gör det enklare. Han fattade inte ens vad jag pratade om. Han sa dessutom flera gånger att hans huvudman var Sjöfartsverket, dvs att han var kontrakterad av Sjösäkerhetsverket, vilket visade sig vara en ren lögn när jag kollade det.

- (Efter att ha fått utslag på fuktmätaren på akterspegeln under skölden) Den här båten är blöt i akterspegeln och måste plockas isär och tätas! Mitt svar: När tillverkaren kapar ur för skölden tätas bara akterspegeln utåt. Inåt är det bara plywood, som inte ytbehandlas. SJÄLVKLART blir den blöt där, pga det lilla vatten som skvimpar runt inne i motorrummet.

- (Sittande och tittar på dynorna som är jättefina) - Den här båten är bara iordninggjord för att sälja. Jag hade gärna sett dynorna innan de kläddes om. Den här båten var nog riktigt ruffig tidigare. Här orkade jag inte svara längre, men det är en ren lögn, eftersom de aldrig varit omklädda. Jag kollade upp det speciellt när jag köpte den, genom att titta bakom dynorna och på ett ställe under vinylen.

Det fanns en del fel till, som var relevanta, varav köparna gjorde Gunnar Löfvenius uppmärksam på det ena. Det hade han missat! Den hade några andra småfel som måste fixas, plus att ett kapellknapphål hade dragit in vatten. Småsaker, men ändå bra att veta.

Som alla förstått så hoppar naturligtvis köparen av, lägger inte ens ett bud, med motivationen att båten har alldeles för mycket allvarliga fel, som de varken kan eller orkar ta tag i.

Efter allt det här kommer nästa chock. Mina köpare, som dittills verkat väldigt trevliga och seriösa, vägrar betala för lyftet! Så det var bara för mig att gå iväg och betala 700 spänn! Det visar väl moralen på köparna, och det hade säkert ledit till allehanda problem i efterhand. Men jag var så besviken på dem att jag knappt kunde hitta ord för att säga hej. Jag hade alltså stuckit 3 timmar tidigare från jobbet, kört tvärs över Mälaren med båten, blivit förolämpad av en totalt okunnig icke auktoriserad besiktningsman i tre timmar och får dessutom betala 700 spänn för nöjet! Förutom de två tidigare tillfällena som köparna hade tittat på båten och provkört den i en timme.

Så jag letar reda på ordföranden för Båtbesiktningsmännens riksförbund, och ringer honom. Han berättar då att Gunnar Löfvenius är UTESLUTEN pga bristande kompetens och FLERA felaktiga bedömningar. Vidare har han INGEN REGISTRERAD FIRMA och jobbar alltså helt svart. De 1900 kr som köparna betalade gick alltså RAKT NER i Gunnars ficka. Vidare har riksförbundet inlett en process för att få Gunnar nedstängd totalt, bla genom att förse Skatteverket med information om hans verksamhet.

Anledningen till att han efter flera varningar blev utesluten var en bedöming av en segelbåt i trä. Den bedömdes av Gunnar Löfvenius att vara i mint condition, men vid första seglatsen höll den på att sjunka. 34 (trettiofyra) spant var brutna! Hans inkompetens hade alltså i värsta fall kunnat äventyra människoliv!

Ordföranden bekräftade också min åsikt om fukt i akterspegeln, och sa att inte ens en Nimbus (som ska vara gräddan av båtbyggeri) är torr längst ner på akterspegeln efter att ha legat i vattet ett antal veckor.

Visst, nu kommer säkert någon att säga att jag bara är en bitter båtsäljare, och visst stämmer det. Det finns fel på min båt, det vet jag, liksom jag vet att alla 15 år gamla båtar har fel. Men en besiktningsman kan ju inte hitta på fel som inte finns, och hitta på saker utan belägg!

Mitt mål med det här inlägget är att aldrig någon mer ska använda den här personen Gunnar Löfvenius i Västerås, och ni som säljer båtar där köparen kommer dragande med Gunnar Löfvenius, vägra att visa båten! Det är bara bortkastad tid och bortkastade pengar!

 

Mvh Johan, Västerås



Senast ändrad av Johan_S | 04 juni 2010 | 18:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar fyller 79 i november så din uppfattning om hans ålder var ju korrekt.Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska man säga? Tråkigt är ju lite svagt uttryck! Vi kanske ska hjälpas åt och boka Gunnar i sommar i diverse hamnar så håller vi gubben sysselsatt iallafall Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där Gunnar låter som en riktig klippa. Tyvärr är han knappast ensam om att vara inkompetent besiktningsman. Även bland de auktoriserade lär det finnas en hel del klåpare.

Vad är sensmoralen av detta?

Jag tror man ska vara väldigt restriktiv med att bjuda till som säljare. Vill ev köpare ha båten upplyft för inspektion så får det banne mig gå på deras bekostnad och det är förskottsbetalning som gäller.

Sedan alla dessa oseriösa köpare, drömmare och rent kriminella som huserar. Vet inte hur det är när man säljer båt, eftersom jag knappt har gjort det, men försöker man sälja en bil kan ju telefonen ibland gå varm efter alla sista-priset-kompisar, bilförmedlare och rena bedragare som ringer. Ibland är det så att man undrar om det finns några vettiga människor kvar....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men han måste ju vara en perfekt besiktningsman om man skall själv sälja något vrak till överpris !!!

Annars så tycker jag att det är myket beklagligt att bli utsatt för sånt. Men kostnaden kan du kanske se som välinvesterade pengar att slippa ohederliga köpare som säkert hade ställt till trubbel efteråt. Har du bra båt till rätt pris så kommer det förhoppningsvis nya spekulanter.

Du bör i alla fall be dina fd. köpare att ringa Båtbesiktningsmännens riksförbud och ta referenser på Gunnar så att även de får känna en bitter eftersmak i munnen efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS

Han heter Gunnar Löfvenius, lika bra att du korrigerar din berättelse så att den som googlar på hans namn hittar din sorgerliga historia.

Hittade en annan artikel med hans namn på nätet, där han förekom i en rättegång. Orkade dock inte läsa själv i fall han var sakkuning eller part i målet !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har erfarenhet av två besiktningsmän. Två ganska olika sådana.

Den första var GL. Då jag inte hade anlitat en sådan tidigare hade jag inget att jämföra med men jag tyckte att det viktigaste var att någon som var insatt kollade motorn på den då 16 år gamla båten. Skrov etc kunde jag bedöma själv efter ett liv fullt av plastbåtar. GL's bedömning av motorn var vad man brukar kalla översiktlig och stämde inte helt överens om vad vi kommit överens om men jag litade på bedömningen. Det visade sig vara en alldeles utmärkt motor som fungerade väl under den tid jag ägde båten. Priset för besiktningen var 1.900:-.

Den andra var en besiktningsman i Stockholmstrakten. Han gick mycket grundligt tillväga och fotograferade och dokumenterade men även denna man var inte så utförlig med motorn. Tror inte ens han kollade oljan men efter provkörning menade han att motorn var OK. Sen fick jag ett ca 10-sidigt dokument med en massa bilder som pekade på självklarheter, tex att båten var ostädad, vilket säljaren och jag var överens om att den skulle vara då jag skulle städa och vårrusta den själv mot prisavdrag, vilket jag upplyst besiktningsmannen om. Vissa uppenbara fel var inte heller med som tex spruckna bränsleledningar. Räkningen var på ca 10.000:-.

En kuriositet är att jag nämnde för besiktningsman nr 2 att jag anlitat GL och han menade då att han slutat pga ålder och underförstått därmed inte riktigt hängde med i utvecklingen vilket denna gjorde eftersom han hade en digitalkamera! Detta var 2007 Tyst.

Jag kan inte uttala mig om hur GL är idag men jag menar att om man har relativt goda kunskaper om båtar och hur de ska se ut är det bättre att anlita en erfaren båtmek för att titta på motorn och drevet då det är svårare för en lekman att avgöra deras skick.

En annan sak är att det med ett besiktningsprotokoll i handen är lättare att förhandla då man kan peka på brister som ett proffs konstaterat. Skulle man inte köpa objektet i fråga har man lagt ytterligare börda på säljaren som enligt nya lagar måste meddela de fel han känner till. Detta kan dock inte räknas i det fall du hänvisar till då det är uppenbara fel.

Jag beklagar det du utsatts för och bävar för nästa gång jag ska sälja min båt. Inte bara för besiktningsmän utan också för dessa oseriösa köpare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att han skulle vara erfaren som någon nämnde: det köper jag. Konstigt vore annars?

Att sitta och lyssna på en maskin på tomgång och göra bedömning av det är oförlåtligt. Stick i stäv med ovan påstående!

Att leta efter tändstift på en diesel utesluter inte att gubbfan är halvdöv. Stick i stäv med ovan goda öra... Min fyraåring vet skillnaden i ljud på respektive otto-konstruktion!

Har -tyvärr- ett förflutet som bilhandlare. Hade jag bytt in en bil och bara lyssnat på maskin och sedan ställt diagnosen hade jag begått tjänstefel! Ska ni köpa bil: hör av Er! Kan de flesta tjuvtricks. tyvärr!

 

Låter det som jag börjar tappa fokus och bli förbannad? Så är det nog... Sorry. Vi stannar här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tackar för stödet, det är väldigt skönt att höra att jag inte är ensam. Det känns bara så fruktansvärt trist, och kostsamt både i tid och pengar. Det värsta är väl att köparna tror jag är en lögnhals med en skrotbåt som bara försöker skylla ifrån mig. De har ännu inte kollat med ordföranden, jag ringde honom här på eftermiddagen.

Från att vara en affär som var väldigt bra och trevlig vände den på en gång. Hade Gunnar Löfvenius haft några tillgångar (det har han inte, jag kollade det) så skulle jag ha stämt honom på 40-50000 kr bara för att jävlas. Nu blir det mest ett slag i luften, så det är dags att släppa det här.

Jag ändrade namnet, tack för tipset. Dock kunde jag inte ändra rubriken?

Det suraste är att jag trodde så mycekt på dessa killar att jag har varit dålig på att återkomma till andra spekulanter, så nu ligger jag rätt risigt till tidsmässigt. Men så är det ibland!

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga Föreningen om de inte kan ordna en besiktning billigare som du står för. Sen kan ju de som kommer för att köpa din pärla få se ett riktigt besiktningsprotokoll!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Visst, det kan man göra. Men en RIKTIG besiktning kostar 5-6000 kr för min båt-typ, och det är jag inte beredd att lägga ut. Sedan tror jag en köpare i alla fall är skeptisk till en köpt besiktning, det skulle i alla fall jag vara.

Däremot har jag gjort ett komptest, och jag funderar på om jag ska kontakta någon båtfirma som kan fuktmäta det av båten man faktiskt ska fuktmäta.

Såg förresten att någon ovan tyckte Gunnar Löfvenius är en erfaren besiktningsman, och det är han säkert. Problemet är att han inte har kunskaperna! De värsta sakerna han kastade ur sig tyder på att han aldrig kan ha haft kunskaper om tex. motorer.

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tyvärr har jag inte fått veta om detta inlägg förrän nyligen. Svar till Johan_S.

Här följer texten i protokollet      PROTOKOLL.

Gällande skick och värde på Regal Ventura med Mercrusier V 8 och bravo tre drev.

Båten besiktades 100602 kl. 15,00 i kraftverkshamnen torrsattoch sjösatt närvarande köpare och säljare.

Botten fuktmätt (Tramex)med alldeles för höga värden 95% relativ fukt runt drevskölden i övrigt var botten utan anm.

Invändigt nya dynor. men flera saker som inte fungerade Micron,vindrutetorkarna,kompassen mm

I motorrummet en ful lagning på akten bbs. Motorn startar men går för länge på startmotorn.

Varvar lätt är sliten men i förhållande till ålder inget onormalt.

Ratten för glapp. Mycket fukt framför vindrutorna har runnit igenom garneringen invändigt.

Båten är enligt ägaren CE märkt viket är en bluff. båten är uppsnyggad för försäljning.

Båtvärde vid besikningstillfället 200 000:-    Köp avrådes.

Med vänlig hälsning .

Gunnar Löfvenius.

Dessutom var CE skylten falsk. Jag är auktoriserad ,heders medlem sen 28 februari 2007 i BBR. Som har en åldersgräns för att vara listad som besiktningsman på 75 år.

Jag satt dessutom i BBR .s styrelse i 15 år

auktoriserad_08

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant protokoll som verkar stämma med berättelsen i första inlägget.

Men; finns det någon information som motsäger de ganska allvarliga övriga anklagelserna om tidigare inkompetent besiktning och uteslutning ur förbundet?

 

Dock.

Det finns ingenting i denna berättelse som säger att man INTE ska använda besiktningsman när man ska lägga stora pengar på en båt. En besiktningsman som dessutom ska vara betald av dig som köpare. Lyssna på vad vederbörande säger, lyssna på säljarens kommentarer och ta ett eget beslut. Att köpa gamla båtar med gamla motorer är alltid en risk, det ändrar inga besiktningar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Herrejesus, det här var det värsta jag sett. Hur kan en sån här skojare få fortsätta. 

Dags att tipsa Janne Josefsson eller kanal5 så de kan göra en dokuserie om Båtbesiktigarna.

Det som är mest skrämmande är att det verkar vara fullt av dylika skojare, om man läser i tråden. 

Vad är det egentligen för utbildning som behövs för att bli båtbesiktningsman?

Det är tråkigt för det finns säkert många duktiga besiktningsmän, och kvinnor, som blir lidande av att Gunnar sänker förtroendet för hela yrkeskåren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Svar till MigtyMats Kadett inlägg 0110104

Enligt dej är det jag som är boven ?

att säljaren Johan__s bluffar om CR märkningen och falkskyltar båten är väl helt okej.Läs mitt protokoll insänt 0110104

auktoriserad _8    Gunnar Löfvenius

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du anser att du gjort rätt så kan du ju bemöta det påstådda uttalandet om motorns kondition.

 

Hur kontrollerade du motorns status?

 

I ditt inlägg står följande

Motorn startar men går för länge på startmotorn.

Vad tolkar du detta som?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter CE-märkning. Det är kanske dags för dig att sluta nu, Gunnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar, jag reagerar bara på vad jag läser i tråden. Visst det kanske är fel att döma dig med en gång, men du måste medge att det verkar märkligt med dessa klagomål kring ditt arbete. 

Jag har inte hela historien och kanske har reagerat på känsla istället för förnuft. 

Visst är det ändå så att någonstans är det en hund begraven och granskning borde nog göras i det fall som Johan_S beskriver. 

Det är viktigt att det inte blir en prestigegrej av det hela utan att det går att erkänna ifall några fel blivit gjorda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag anlitar en besiktningsman så förutsätter jag att denne inte lämnar ut protokollet till någon annan, det är ju ett arbete som denne utfört åt kunden och som kunden betalt för. Ännu mindre att han publicerar det på internet.

// Ulf A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla låt inte denna tråd bli trist med massa onödiga kommentarer.

R tangenten sitter brevid E ganska lätt att skriva fel mao.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast. Jag tolkar publiceringen som ett försök att visa att klagomålen är obefogade.

Tyvärr framgår det  inte riktigt av protokollet. Protokollet innehåller samma anmärkningar på samma saker som trådstartaren/båtägaren angivit i början. En del befogade anmärkningar men en del anser båtägaren vara obefogat. Svårt att säga utifrån.

Men det säger inget om den påstådda uteslutningen p g a bristande kompetens och tidigare felaktig bedömning av en segelbåt?

Det verkar som om båtägaren försökt göra en egen CE-märkning. Det är väl ganska svårt att göra själv så varför ta sig besväret.
CE märkning behövs bara på alla båtar som tillverkats 16 juni 1998 och därefter samt alla båtar som importerats efter detta datum, tillverkade efter 1950. Uppenbarligen ett beställningsjobb av båtbranschen för att slippa billig import.
Dvs det är troligen en självimporterad amerikanare som är svårsåld utan CE-märkning. Är väl bra att som köpare få det påpekat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ytteliggare ett bemötande på Varning av Johan_S (Kadett)

Han påstår att jag har blivit utesluten från BBR på grund av bristande kompetens och flera felaktiga beslut enl. den föregående orförande Erling Kron.

Efter ett samtal i dag Onsdag med Erling Kron säger han att detta är helt fel och säger samtidigt att han kan inte utesluta någon som inte medlem.

Jag blev avlistad från BBR på grund av ålder när ja fyllde 75 år sådan är BBR s regler

Alltså för 10 sen. Fick sen ett brev daterat Karskrona 28 Februari  2007 enl. följande:

Styrelsen har föreslagit och årsmötet har beslutat att utse Dig till hedersmedlem i BBR

undertecknat Erling Kron.

Ordförande i BBR.    

Beträffande segel båten med spruckna spant som jag skulle bli åtalad för .blev   inget.                  Åtalet lades ner.

Du skall veta att dina skriverier har utmynnat i omvänd effekt jag har fått massor av uppdrag

av uppdragsgivare som ringt och frågat om anledningen till Johan- s anmärkningar

där jag har förklarat att jag avslöjde Johans bluff med CE märkningen och falkskyltad båt.

Får därför tacka nej till många jobb eftersom jag numera är pensionär

MVH Gunnar Löfvenius

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Svar till :Harry:

Angående motorns status.

Besiktningen går till på följande sätt. Först en okulärbesiktning sen avlyssning på avvikande ljud.

Därefter mäter jag vevhuskompressionen genom att ta bort oljepåfyllningslocket.

Hög kompression visar att motorn är sliten.

I fallet med den aktuella motorn var den svårstartad, startmotorn fick arbeta för länge.

auktoriserad_8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Detta är ju en sån tråd där det aldrig kommer att komma fram 100% vad som hänt då två parter står långt ifrån varandra:

Jag tycker ändå det är märkligt att Du går ut offentligt och försvarar Dig även om ägaren av båten har gått ut offentligt! En besiktningsman skall väl inte diskutera sina uppdrag offentligt oavsett ev klagomål? Jag finner det inte helt seriöst.

När Du väl nu ändå har svarat så kan Du ju komma med underlag till att varför Du kom fram till att CE-certifiseringen är falsk? Du bara skriver att Du konstaterat det och det räcker inte här. Varför skall vi tro på Dig utan mer fakta?

Även kontrollen av motorn var ju högst märklig! Down Leak-test i alla ära (detta var ingen sån)men det finns inget som heter vevhuskompression, tryck däremot och det kan ju lika gärna vara igensatt vevhusventilation. Ett kompressionsprov hade talat om betydligt mer.

Om testen av motorn speglar resten av besiktningen så ger jag inte många ören för den!

Sen bör Du Du mer detaljerat förklara hur Du gjort med resten av besiktningen, det blir svårt att köpa Dina förklaringar när Du inte underbygger dom med mer information utan bara konatsterar att så var det

Mvh Peter

Redigerat p ga flera stavfel.



Senast ändrad av sdk780 | 05 januari 2011 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i den här tråden.

Sliten motor p.g.a. vevhuskompression ?  Precis som redan nämnts kan man lika gärna få kompression i vevhuset beroende på igensatt vevhusventilation. Jag har själv sett detta på en motor där det var så enkelt att slangen hade ett knä på ett skymt ställe. Beroende på motorkonstruktion är det också vanskligt att mäta detta via oljepåfyllningen, eftersom man då mäter ev. övertryck under ventilkåpan och inte i vevhuset. Betydligt mer rättvisande är att mäta det via oljestickehålet, då får man en bra bild av vevhustrycket och vevhusventilationens status. Men om den är sliten eller ej, det avslöjar ett kompressionsprov betydligt bättre.

Tycker det är ytterst märkligt att inte kompressionsprova motorn utan göra diverse annat som uppenbarligen baseras på tyckande och egna idéer. I synnerhet som kompressionsprov ger ett siffervärde som enkelt kan matchas mot tillverkarens.

I BBR:s dokument över besiktningsprocedur står också att båten måste vara torr och stått på land ett tag för att fuktmätning skall kunna utföras. Här lyftes den uppenbarligen upp och mättes direkt, vilket inte är enligt BBR:s procedur. Eller hur ?

Att göra tjänster mot betalning utan att ha F-skatt eller vara registrerad företagare är inte heller så lysande. Framförallt så är det ju då uppdragsgivaren/kunden som är skyldig att betala skatt och soc-avgifter till Skatteverket för besiktningsmannen. Undrar om  de blivit upplysta om detta ?  Det är också i strid med BBR, som skriver Medlemmarna i Båtbesiktningsmännens Riksförening arbetar i självständiga företag med F-skattesedel.

Har därför svårt att finna någon trovärdighet i påstående som hedersmedlem och att BBR står bakom o.s.v. när flera av deras regler inte uppfylls av denne besiktningsman.

Edit: Påminner lite om en snart 80-årig farbror som annonserar på Blocket. Han säljer och installerar luftvärmepumpar. Viljan är nog god, men sättet att skriva och annat runtomkring skriker lång väg att detta är en person som borde gått i pension för länge sedan. Men han har å andra sidan i alla fall företag och F-skatt.....



Senast ändrad av IngemarE | 05 januari 2011 | 14:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt svar.

Det ger bevis för att du inte kan besiktiga båter, åtminstone inte motorer.

 

Mäter gör man med någon form av kalibrerat instrument, knappast genom att uppskatta något.

Kompressionsprov är det minsta man kan begära för en sådan typ av motor.

Att motorn inte startar direkt kan bero på andra saker och man kan inte använda detta som ett argument för att motorn är sliten: Kan vara så men inte alltid.

Hög kompression, hur vet du det om du inte mätte kompressionen?

Och den kan aldrig bli hög på grund av sliten motor. Var har du fått det ifrån?

En sliten motor läcker kompression via kolvringar/cylindrar och via slitna ventiler. Möjligen en sotig motor skulle kunna tänkas ge högre kompression, aldrig en sliten. (ok kan läcka kompression via hål i kolvar vilket kan hända på den typen av motorer)

Jag tror inte ens du vet hur ett riktigt kompressionsprov ska utföras och vad man mer kan analysera i samband med detta.

 

Vänligen sluta lura folk då du inte behärskar detta.no

 

OBS detta inlägg medför inte automatiskt att trådskaparen båt vara bra utan kan varit felaktig. Men avsaknad av riktig besiktningsman så kan man endast gå på trådskaparens uppgifter.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...