Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
martinus

ohlsson 22 ägare

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett erbjudande om att köpa en Ohlsson 22 -76 i gott skick för 25.000:-. När jag går igenom båten upptäcker jag att att avstängningskranen för självlänsen har kärvat igen ordentligt, den gåt inte att rubba. Säljaren säger att det saknar betydelse, han har seglat med massor av folk i sittbrunnen och vatten har aldrig sipprat in bakvägen. Hur är er erfarenhet - måste det gå att stänga kranen eller är det ok att den står öppen? Jag måste bestämma snart så jag vore väldigt tacksam om ni vill ge mig ett råd i detta. Vänligen Peter Blyme peter.b@brevet.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag köpa båten så skulle jag vilja att det gick att stänga självlänsen. Det kan komma upp situationer när det är bra att kunna stänga. Men, det kan väl inte vara så svårt att fixa det. Jag har aldrig haft en Ohlsson 22:a och vet inte hur det ser ut på dem.Jag bara gissar att det måste gå att fixa. Sedan är dt väl så att man oftast har självlänsen öppen, men sitter det en kran ska den ju gå att stänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Stefan! Normalt sett behöver du nog inte bry dig, men finns den där så har den väl en funktion. Ring någon marina och kolla vad dom tar för jobbet, PRUTA motsvarande summa, för det är klart att de går att fixa ... kanske räcker med några omgångar 5-56 över vintern för att få det att lossna ... Som gammal skrotbilsförare har man ju även ofta användt metoden att värma/frysa loss kärvande delar, kanske fungerar här oxå ... MEN ta det FÖRSIKTIGT så att du inte skadar plasten vid infästningen!!! //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Avstängningskranen....är den under vatten så måste den ju gå att stänga av. Vad skulle hända om slangen brast tex?. Fast att byta en bordgenomföring med avstängningsventil är ju ett litet problem. (material kanske för 500:- eller så). Gillar du båten i övrig så häng inte upp dig på en ventil..pruta lite bara. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt att vatten inte kommer in bakvägen, men det är oväsenligt. Det går en slangbit mellan sittbrunnen och skrovet och kranen vid genomföringen måste gå att stänga ifall en läcka på slangen skulle uppstå. Normalt sett står kranen dock alltid öppen. Du ska dock inte stirra dig blind på denna detalj. Att byta kranar vid genomföringarna tillhör normalt underhåll som måste göras med 10-15-års intervall. Det är ganska lätt att göra själv om man är lite händig. 25000 låter som ett bra pris, men det beror mycket på skicket särskilt på segel och motor. Om du måste köpa nya segel och motor har du ytterligare en utgift på minst lika mycket. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag äger en fin Ohlsson 22:a och  sittbrunnslänsarna går inte heller på min båt att stänga, men jag har aldrig fått in vatten i sittbrunnen. Tvärt om funkar dom mycket bra och man är aldrig våt om fötterna av den anledningen.

Inspektera däremot mantågsstöttornas infästningar som har för lite mothåll på undersidan( bara små brickor!) och gärna bräcker sönder däcket.

vänligen

Helena i Nausikaa nr 144

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tja...du svarade på en 5 år gammal tråd....

Glad

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...