Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tressfjord

Varmgång AD 40

Rekommendera Poster

Hej jag har en Orrskär 27 med aqad 40 som går varm när man belastar den. redan vid 3000 varv så närmar sig tempen 100 grader. jag är ny med den här båten köpte den i höstas och då var det ej några problem. vad att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt impellern, även om den är hel. Den kan tappa spänst efter nån säsong med dålig kylning som följd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spola kylsystemen med vattenslang. Har hjälpt mig förr... Baklänges!!!

Har hört att trycket kan bli så högt att man kan ha sönder något med denna metod. Ingen erfarenhet själv på det men den som har: Dela med dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inte kranen på drevets insida är stäng eller inte helt öppen. Hade en orrskär med 280 drev o då hände det mig en gång att ventilen var stängd av misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom det som är skrivet tidigare:

Kolla att inte kylvattenintaget på drevet är igensatt. Det kan sätta sig havstulpaner eller annat insuget skräp som minskar inflödet. Kolla även den lilla slangen som går från drevet. Är det läcka där så kan bli mer luft än vatten in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Fler tips. Kan vara avgaskröken som är igensatt. När belastningen och varvet ökar behöver mer vatten cirkulera i systemet. Är då kylkanalerna i kröken igensatta blir helt enkelt motorn för varm för att sen fungera bra vid lägre belastning. Vad har du för temp vid ex 2400varv?

//Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...