Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mark77

Lås till båten

Rekommendera Poster

Hur låser ni fast era båtar? Har alltid använt en kätting fäst i bryggan och hänglås.. Finns det några andra metoder eller bättre system för att låsa fast båten eller annors bara att hindra stöld?



Senast ändrad av Mark77 | 30 maj 2010 | 14:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju både larm och GPS-tracking, samt kombinationer av dessa. Dock är det som så att om en tjuv vill stjäla din båt eller motor, hindrar inte något honom från att göra det. Kätting är bara för försäkringsbolaget, då man med enkelhet sågar av det, med en vinkelslip.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet något bra larm, eller GPS tracking system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. Vid vår båtklubb (nära Stockholm) låser ingen sin båt. Det jag hör är att det inte skulle hjälpa. Som jag uppfattar det hela är det ingen som bryr sig och om båten skulle bli stulen säger man bara att man hade kätting med lås till försäkringsbolaget(!?)

 

Är det så? Fler synpunkter önskas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora båtar -- både motorbåtar och segelbåtar -- är sällan fastlåsta med kätting. Men de stora motorbåtarna har ofta startspärr. Och ibland även GPS-spårning. Stora segelbåtar verkar sällan bli stulna.

Jämför med bilar -- de är sällan fastlåsta med kätting. Men har ofta startspärr. Sällan GPS-spårning.

Anledningen att det är större anledning att låsa fast mindre båtar är att de har utombordare. Och för tjuven är det lättare att sno en utombordare om det lätt går att flytta båten till en plats där han kan lyfta av motorn. Så mitt intryck är att kedjor främst är till för att hindra  stöld av utombordare.

Fast du kan även lägga pengarna på att montera en startspärr på utombordaren.

Eller köp en gravyrpenna och rista in ditt personnummer på några synliga ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite oklart vad du menar med ingen som bryr sig -- försäkringsbolaget kommer väl åtminstone att vilja se ett kvitto på att du hade köpt ett godkänt klass 3 hänglås?

Och om båten/motorn blir stulen så är det väl stor risk att sommarens semester blir förstörd, särskilt om tjuvarna har sågat loss en i båten fastlåst utombordare med motorsåg?

När jag hade utombordare (4-takt 50 hk) så hade jag dubbla lås på motorbultarna, startspärr och godkänd kedja och hänglås klass 3. Men det mesta var för försäkringsbolagens krav -- hade jag valt själv så hade jag nöjt mig med startspärr.

Jo förresten -- jag gjorde en sak till, jag tog bort klistermärket bak där det stod 50, för jag har hört att tjuvarna ofta har beställningar på vissa motorstorlekar. Står det inte på motorn hur många hästar den har -- då tar tjuvarna en annan motor istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett företag som heter Securemark. Dom har någon flytande sörja med en massa mikrofilms punkter i med ett unikt nummer. Denna sörja sprayar man i båten, i durkar osv. Samt på motorn och andra delar, sen märker man båten med deras klistermärken, enligt handlare jag talat med är det sällan en sån båt stjäls. Enligt Atlantica har dom inget krav på att båtar ska vara låsta, men däremot får man bonus med startspärr eller spårningssystem.

/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt Atlantica har dom inga krav... -- beror väl på båttyp?

Kanske har de ändrat reglerna sedan jag köpte min båt med utombordare 2005, men tidigare fanns krav att båt med utombordare skulle vara fastlåst vid bryggan och att om båt med utombordare står på trailer ska den också vara låst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är senaste villkor hos Atlantica

http://www.atlantica.se/Documents/Atlantica/villkor_2010_ok.pdf

´ Där står bland annat:

utombordsmotor under 300 hk skall vara låst vid båten med av SSF (Svenska Stöldskyddsföreningen) testad och godkänd låsanordning.

 

 

»LåstBåtFörsäkring«

 

förutsätter att båten skall vara fastlåst till hemmabrygga, alternativt till låst trailer, med godkänd låsutrustning (låsbygel, lås och kätting) klass 3. Som låst trailer räknas också trailer med avtagna hjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...