Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kapten_nemo

Tändningsinställning Volvo Penta MB10A

Rekommendera Poster

Jag har problem med att få min MB10a att gå som den ska efter vinteruppehållet. Jag har bytt tändstift, tändkablar, bränslefilter och gjort rent förgasaren. Är det någon kan beskriva hur man skall ställa in tändningen? Den baktänder en del när man försöker starta den och därmed misstänker jag att tändningen bör ställas in. Även MArna (tillverkaren) hävdar att det oftast är tändingen som är problemet när dessa motorer strejkar. Jag har hittat en skruv nere under fördelaren som ser ut som den skruv som lossar på fördelaren så att man kan vrida på fördelar huset för att sedan ställa in tändningen. Men när jag lossar på skruven så går det fortfarande inte att rubba fördelarhuset. Kan någon hjälpa mig? Skulle även behöva en steg för steg beskrivning på hur man går tillväga för att ställa in tändningen.

 

Tack på förhand!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr innehåller inte instruktionsboken instruktioner om hur man ställer in tändningen.... har redan lusläst den från pärm till pärm...

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt om jag är otydlig men jag blir osäker på om du läst min fråga. Jag vill ha hjälp med hur man skall göra för att ställa in tändningen. Gradtalen som skall uppnås har jag hittat. Hur går man praktiskt tillväga för att uppnå dessa inställningar? Vilka skruvar skall man skruva på? Vad skall man mäta?

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle tändinställningen ha ändrat sig? Det som händer är att brytarnas klack som löper mot axelns nockar slits. Om du byter brytare och justerar avståndet, blir nog tändläget rätt. Det brukar vara omöjligt att rubba fördelaren på dessa gamla motorer utan att ta till våld. Då är det bättre att tändningen står ett par grader fel. Dessa gamla motorer är inte så kinkiga med tändinställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...