Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bearcat

"Allt" om ström, volt, laddning osv

Rekommendera Poster

Den var riktigt bra! Är nu nersparad för evigt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info.

Men jag undrar hur det egentligen är då författaren hävdar att det är dumt att ha bägge bankarna inkopplade om startbanken inte behöver laddas eftersom den stjäl laddning från förbrukarbanken. Batterierna tar väl bara den laddning de behöver och resten går till de batterier som kan ta laddning. Eller?

Dessutom är det ju en väldigt kort period som generatorns fulla kapacitet utnyttjas eftersom batterierna inte kan ta mycket laddning på kort tid annat än i mycket urladdat tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fundering, vet inte om det hör till tråden..

Men varför har någon tidigare ägare kommit på idén att sätta huvudbrytarna på minus-sidan? Har inte sett det någon annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som äger en Compis33Skrattande där huvudbrytaren (bara en) er i minusledningen til båda batterier.

Dumt tycker jag. Rätt lösning är 3 huvudbrytare: En for varje batteri och en til at forbinde båda - så kan der bytes runt efter behov. Motsvarar lösning 4B eller 4C i kompendiet ovan.

 

Hans-Henrik

 



Senast ändrad av hhmcsv | 30 maj 2010 | 19:16



Senast ändrad av hhmcsv | 30 maj 2010 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, om det fortfarande är en brytare per batteri så spelar det ingen roll egentligen. Möjligen lite ovanligt och kan förvirra någon som ska jobba med systemet efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara en huvubrytare ombord. Den till förbrukningen. Har man en brytare mellan startbatteri och generator och råkar slå av den när motorn går brinner diodbryggan upp på 1 sekund. Nettoresultat: Ingen laddning... Generatorbyte billigast om man inte kan löda dit nya dioder själv...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guiden tar inte upp hur en TWC (eller annat märke) laddningsdator fungerar så här kommer det!

Fick själv en liten indikation på hur den fungerar igår (eller rättare sagt inatt...) då jag seglat med landtärnor, värmare och radio, lite belysning i ruff osv i cirka 2-3 timmar. Spänningen syns ju i GPSen och var nere på 11,9 volt och hemvägen var lite stampig med kryss in så Pentan fick anmäla sig till tjänstgöring! Efter start hoppade spänningen (volten) upp till 15,2V för att sedan under följande 20 minuter sjunka till 14.4V.

Efter ytterligare en timma var den 13.1 då jag stängde av maskin och detta tar jag som en indikation på att batterierna var fulladdade. Vilket de också var med 12.9V i vilospänning.

Laddatorn kan alltså reglera laddningen effektivare än ett vanligt laddrelä. Detta betyder i praktiken att batterierna laddas upp fortare men kanske på en liten bekostnad av livslängden då överladdning (dvs över 14,4 volt) sliter på grejorna. Det tar jag gärna!

Den stänger med jämna mellanrum av laddningen och kollar spänningen på batteribanken innan den går på arbetet igen! Detta fenomen kan jag själv märka av på min relativt klena motor vid lugn sjö och inga vågor på att varvtalet plötsligt ökar nåt 100-tal varv en liten stund.

En laddator talar om för dig med hjälp av laddningslampan vad som händer vid störning på 3 sätt:

- Lyser konstant: Generalfel! Laddar inte!

- Ca 1 blink per sekund: För lågt varvtal på motorn eller regulatorfel. Laddar men orkar inte så mycket som den vill. Min båt gör alltid detta vid tilläggning etc på tomgång.

- Ca 3 blink per sekund: För stort spänningsfall mellan generator och batterier.

Nackdelar: Vid dåliga batterier luras datorn att batterierna inte är laddade ordentligt och öser på så mycket att de kan bli varma! Byt! De kommer inte att hålla länge till plus risk för knallgas!

En novell igen... /// Elektriker till yrket och även barnsligt förtjust i el på fritiden! Inte alla som har sin hobby som jobb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...