Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst johangeorg

Värmare som bara gillar landström

Rekommendera Poster

Gäst johangeorg

Vi har en värmare tillverkad av Volvo Flygmotor. Exakt modell okänd, men den monterades säkert när båten byggdes 1987. Värmaren startar fint när man sätter igång den på termostaten och går till den uppnår rätt temperatur. När man ligger med landström så går den sedan av och på som den ska. Men när man inte har landström, men fulladdade batterier, så startar den inte automatiskt igen. Utan man får starta om den på termostaten. Och det är ju lite jobbigt att göra hela natten.

Min misstanke är ju att det är någon slags batteriurladdningsskydd som slår till. Men borde den starta första gången då? Eller är det någon som har några andra idéer? För skyddet mot batteriurladdning borde ju slå till rätt sent. Och även om man tappar lite spänning så borde det inte vara så mycket att urladdningsskyddet slår till, väl?

Tacksam för alla tips om vad jag ska kolla efter.

MVH

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslut en voltmeter så nära värmaren du kan, troligen har du spänningsförlust i kablarna som gör att spänningen är för låg.  En kabel som blivit klämd eller en oxiderad kontakt/säkring??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

 

Men du har inte gamla batterier? Borde ni märkt kanske... Ett slut batteri kan dippa spänningen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordningsfel?

Efter år av tilläggsinstallationer där man jordat lite här och var kan det vara idé att se över kabeldragningen...

Mvh / Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är ju det Jimsan redan föreslagit, om den ev dåliga kontakten ger spänningsfall på minus eller plussidan spelar ju ingen roll så länge resultatet blir dåligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Batterierna är nya för året. Men jag tror inte att problemet uppstod när de byttes. Värmaren har inte använts speciellt mycket de senaste åren, det är nu när man var ute tidigt under det som kallas vår och man behövde använda den som problemet kom fram. Jag håller på att ta elsystemet lite del för del. Men har hittills mest koncentrerat mig på laddningssidan av systemet. Det är ett klassiskt fall av 20 år gammal båt som är påbyggd av ett par ägare.

Ska skruva bort lite grejer så att jag kommer åt värmaren och mäta där. Den sitter bara lite dumt till och därför önskade jag tips på vad jag skulle kolla.

Tack för tipset om Värmedoktorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...