Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Efter att ha läst både denna tråden och andra trådar i forumet om samma ämne tycker jag det är sorgligt att så många inte litar på sitt eget omdömme utan citat tycker det är bra med en klar gräns. Om gränsen sedan överhuvudtaget är vettig är tydligen sekundärt, det finns en gräns och då känner dom sig trygga. För i Sverige måste det finnas förbud för sådant som är farligt, och det är ju alkohol, det vet ju alla.

Jag vill påstå att det farligaste som finns är när människan slutar att tänka självständigt och inte använder sitt omdömme. All sprit i världen är inte farligare än just det. Klarar man inte det, är man nog inte lämplig att framföra någon båt alls. Att vistas till sjöss innebär att att man nästan hela tiden måste använda sitt omdömme och fatta beslut som ofta kan vara avgörande för sin egen och andras säkerhet. Att bedömma om man är lämplig att framföra sin båt p.g.a. trötthet, alkohol, migrän etc. är bara ett av dessa beslut.

Nu vet jag att en del av er säger att om man är tillräckligt onykter så kan man tappa omdömmet och oriktigt anse sig lämplig att framföra sin båt.

HELT RÄTT!

Vill bara fråga hur många i det tillståndet ni tror låter sig hindras av den nya lagen?

A=Alla, B=De flesta, C=Ingen

 

Jag ivrar definitivt inte för fylla på sjön och tycker att polis och Kbv borde ha mer resurser under högsäsong och slippa jaga familjefäder som tagit en starköl till maten vilket definitivt inte får dom att utgöra någon fara för sig själva eller andra. Det fanns redan en lag  som reglerade att man inte fick framföra båt, oavsett storlek, om man bedömdes som olämplig. Tycker den var rätt heltäckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man har snabbare båt än kbvCool.

Enda skillnaden för min umgängeskrets är att vi har en båt med nykter förare som tar spetsen och ligger ca 10-15 minuter före oss med vhfn på.Har fungerat klockrent hela sommaren.

föraren av ledarbåten får soppan betald och gratis käk i sandhamn så det är alltid någon som nappar på det stående erbjudandet varje helg.

 

 

Vänligen Mojja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle egentligen inte svara på sådan skit men då du bemödade dig att faktiskt läsa hela mitt inlägg så varsågod.

Din trovärdighet är obefintlig när du på ett naivt sätt försvarar din rätt att vara ett Sjöfyllo och går ut och anser att det är din mänskliga rättighet. Samtidigt anser att andra som vill vara nyktra är dysterkvistar. Detta indikerar att du har ett allvarligt alkoholproblem.

Att du är en arrogant person Martin har vi nog flera redan insett.

Din arrogans mot andra genom att köra full på sjön är bara en i raden av många negativa egenskaper du redan har visat här.

Att du är en person med en sjuklig verklighetsuppfattning om andra, detta kan vi vara övertygade om. Fortsätt att rösta på piratpartiet och dröm om att lilla du kan förändra hela världen med dina avvikande åsikter som saknar bevis. Men asätare som dig brukar krypa in i sina små hål och tyna bort.

Utbildningsmässigt har vi nog nästan lika många akademiska poäng och gissningsvis för lika länge sedan. Troligen har jag en högre befattning än vad du har och du har säkert komplex för att du inte gjort någon vidare karriär.

Ditt utbildnings komplex har du avslöjat nu och tidigare på ett pinsamt sätt genom att inte kunna bedöma fakta och dess konsekvenser samt att du inte kan skilja person och sakfrågor.

Jag ställer mig tveksam att du överhuvudtaget har ett sunt förnuft eller visentlig bildning eftersom du vägrar likt ett litet barn att inse självklara fakta.

Troligen ligger din alkoholkonsumtion på liknande nivåer som min och säkert på betryggande nivåer från skadeverkningar.

Nej jag kommer aldrig bli eller vara som dig tack och lov och dricker inte när jag kör fordon. Istället får jag ta hand om onyktra personer som dig och de skador de orsakar samhället och andra personer.

Detta kostar samhället miljarder årligen. Du borde skämmas Harry..men fortsätt och dränk din skam i alkoholens bedrägliga rus.

Men något verkar fattas hos dig mentalt då du inte kan föra en sansad diskussion utan beskylla andra för alkoholberoende och annan översittarskit.

Mentalt verkar du fixerad av din frihet att supa och köra båt. Likt en dåre försöker du övertyga andra om dina rättighet och hur andras kunskaper är oviktiga för dom inskränker dig att vara den du vill vara.

Sök professionell hjälp Harry men jag tror det är för sent för dig.

Hittills leder du med skador på din båt, Själv har jag de aldrig (hittills) åstadkommit någon skada varken på min egen båt eller andras. Likadant i trafiken. En fortkörningsbot men den var för 10 år sedan. Så snacka om att kasta sten i glashus.

De skador du verkar ha verkar vara av mera personlig karaktär och går icke att reparera. Att du dämpar din ångest för detta med alkohol har redan framgått med all tydlighet Harry.

Alkoholskador brukar ta en viss tid att utvecklas, uppenbarligen har du redan nått dit.

 

Men till faktan som du påstår finns, kan du påvisa någon form av statistik eller liknande fakta?

Ditt naiva sätt att resonera kring uppenbara fakta är pinsamt för din egen del och du gör bara bort dig ännu mer ju mer du resonerar. Din trovärdighet är körd i botten där du hör hemma.

Du saknar tydligen en  förmåga att förstå fakta som presenterats på ett vetenskapligt och beprövat sätt. Dessutom anser du dig stå över experter, neurologer, alkoholforskare trafikforskare och lagstiftare mm. Detta säger oss att du är en person som saknar respekt för andras kunnande, du borde skämmas Harry.

Men jag tror att du bär på ett djupt myndighets förakt som sannolikt bottnar i något allvarligt som hänt i ditt liv. Kränkt i din uppväxt?

Troligen inte utan endast löst skitsnack.

Du har inte presenterat någon fakta som visat att man kan framföra en båt säkert med 0,2-0,5 promille. Medan det finns åtskilligt med fakta och bevis som visat att man inte kan göra det.

Men fortsätt med din naiva livsinställning och romantisering om alkoholens positiva sociala effekter, detta späder bara på om din roll som alkoholist. 

Att du inte kunnat svara på en enda fråga tyder på att du inser att du inte har något vettigt att säga.

Stackars Harry..sanningen måste vara  hård för dig

Mvh Krabbätaren



Senast ändrad av martineves | 13 augusti 2010 | 12:58



Senast ändrad av martineves | 13 augusti 2010 | 13:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det sistnämnda där är väl det som troligen inte fungerar eftersom man lagstiftat? Eller har jag missat något? Det är väl likadant med allting. Förut gick det jättebra att vara hemma med barnen när dom var sjuka, vabba som det kallas, utan att nån annan skulle intyga detta. Det gick ju utmärkt tills några stycken bestämde sig för att jobba samtidigt som man hade barnen på dagis och vabbade. Det är ju alltid så, 99% sköter sig och 1% fixar det inte. Dom allra flesta klarar att hålla sig till 1 eller 2 öl och sedan ta sig iland. Men så har vi den där klicken som inte fixar detta, utan kör lika fort som dom brukar i nyktert tillstånd, och då skiter det sig. Förr i tiden när barnen var små så kunde man ge dom ett kok stryk när dom behövde uppfostras. Dom allra flesta klarade att hålla sig till en dask i stjärten eller en örfil, men så hade vi den där procenten igen, dom som knöt näven när det skulle agas... Ja ni ser vart åt det lutar, allt går till en viss gräns sedan måste väl lagstiftningen stämma i bäcken så att säga. Och då åker Harry, Florina och dom andra med i fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ligger väl något i vad du säger tyvärr.

Dessvärre tror jag inte det hjälper med lagstiftning i dessa fall, de som tidigare gjort det kommer fortsätta att köra för fulla likväl som dom som tar till knytnävarna mot sina barn troligen fortsätter med det också likväl som bidragsfuskarna också kommer att finnas kvar trots alla bestämmelser.

Detta är i alla fall min teori.

Vi gjored förrestern en dagstur till Finhamn idag och jag petatde i mig en och en halv burk 2,8 öl under 3-4 timmar, usch fy så hemsk jag ärRynkar.

I Finnhamn åkte faktiskt kustbevakningen runt bland alla båtarna och njöt väl som vi andra av det fantsatiska sensommarvädret, några blåsningar såg jag i alla fall inte till.

 

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

ajonsson skrev bl.a.; Dessvärre tror jag inte det hjälper med lagstiftning i dessa fall, de som tidigare gjort det kommer fortsätta att köra för fulla likväl som dom som tar till knytnävarna mot sina barn troligen fortsätter med det också likväl som bidragsfuskarna också kommer att finnas kvar trots alla bestämmelser.

Är det inte så att förseelser med båtfylla över 1.0 promille, även kan ge indraget körkort för bil? Det åligger våra Tingrätter att göra lagprövningen. Vid upprepade förseelser där man haft under 1.0 i blodet, så kan körkortet ryka även då. Eftersom ingen lagprövning ännu gjorts så råder det väl fortfarande osäkerhet om strafflängden för indraget körkort. Men det är väl bara en tidsfråga, kan tänka.

Vad gäller barnmisshandel och bidragsfusk så tror jag nog att lagen haft viss hämmande effekt även inom dessa områden. Många tänkte sig för mer än en gång. Fast visst, idioter kan man väl aldrig skydda sig från, men övriga som inte är fullt så labila, brukar lagar ha viss effekt på, så helt meningslöst tror jag inte det är att ibland stifta lite strängare lagar än vad en del tycker. Det stora flertalet medborgare verkar inte heller ha några problem med detta!

 

 






Senast ändrad av Gobben | 13 augusti 2010 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just sjöfylla och alkoholhalter över en promille har väl haft samma straff med den tidigare lagen om jag förstått det hela rätt, alltså ingen skillnad med den nya lagen utöver att myndigheten har större frihet att kontrollera vilket kanske har sina fördelar just i dessa promilletal.

När det gäller bidragsfusk har du kanske rätt i att lagen har en hämmande effekt för några liksom nu den nya sjöfyllerilagen har, alltså för oss vanliga svenssons, som nu inte vågar ta den där starkölen som vi alltid gjort när vi är ute på sjön. Men för dom stora grabbarna är jag övertygad om att den inte har någon effekt.

Barnmisshandel är något helt annat och de kan nog inte tas in och jämföras i dessa sammanhang eftersom jag utgår i från att detta är ett sjukdomstilltånd.

Återigen bara mina teorier och funderingar.

Frågan och diskussionen äröppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen med vård av barn som jag tog upp var ett exempel där en ganska enkel grej gjorde att detta fusk i princip har upphört. Numera ska barnets fröken på dagis intyga på en blankett att barnet inte har varit på dagis när man har varit hemma för vård av barn. Innan var det ju noll koll, nu är det ju bedrägeri och 2 personer i maskopi om detta ska genomföras.

När det gäller den nya lagen så får man ju ha KBV's extra befogenheter att utföra blåsning i åtanke också. Tidigare så klarade väl sig många av dom stora grabbarna. Men nu är det väl inte så lattjo längre när dom kan åka på utandningsprov utan direkt orsak. Och med gränsen för grov sjöfylla med åtföljande påföljd så blir det nog flera som torskar. Detta gör nog att många får sig en tankeställare. Man får ju tänka på att dom som i vanliga fall skiter i allt, dom som inte har några spärrar alls, kör bil utan körkort, utan försäkring osv., för det klientelet hjälper ju ingenting annat än ett nackskott. Men en normalbegåvad människa får ju sig en tankeställare om det blir rättegång, indraget körkort, dagsböter osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att vi är ganska överens de mesta utom på en sak och det är just det där med oss (hoppas att jag räknas ditSkäms) normanlbegåvade. Vi behöver inte den här frihetsbegränsningen utan vi klarar det ändå. Vi tar ansvar för det vi gör utan lagar och super inte skallen av oss när vi ska köra båt eller något annat fordon heller för den delen. Har förresten en gammal moppe som jag brukar använda för att åka ner till båten när jag vill kolla den. Skulle väl aldrig falla mig in att köra den när jag är påverkad. Men en strarköl eller ett glas vin när man tar en dagstur och lägger sig i en vik tycker jag nog det vore OK att ta (0,5 promille?).

Men det är nog så att det är dom stora grabbarna som sabbar för oss normalbegåvade svenssons och skulle det nu rädda liv så får väl vi svensöner rätta in oss in i leden i vanlig ordning. För mig personligen är det absolut inget problem men det är  principen på överhetens förmyndarraseri jag hänger upp mig på eftersom jag som är 40-talist är uppfostrad med frihet under ansvar vilket kommande generationer inte tycks ha fått lika mycket del av.

OBS, detta är en mycket personlig åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att vi är ganska överens de mesta utom på en sak och det är just det där med oss (hoppas att jag räknas ditSkäms) normanlbegåvade. Vi behöver inte den här frihetsbegränsningen utan vi klarar det ändå. Vi tar ansvar för det vi gör utan lagar och super inte skallen av oss när vi ska köra båt eller något annat fordon heller för den delen. Har förresten en gammal moppe som jag brukar använda för att åka ner till båten när jag vill kolla den. Skulle väl aldrig falla mig in att köra den när jag är påverkad. Men en strarköl eller ett glas vin när man tar en dagstur och lägger sig i en vik tycker jag nog det vore OK att ta (0,5 promille?).

Men det är nog så att det är dom stora grabbarna som sabbar för oss normalbegåvade svenssons och skulle det nu rädda liv så får väl vi svensöner rätta in oss in i leden i vanlig ordning. För mig personligen är det absolut inget problem men det är  principen på överhetens förmyndarraseri jag hänger upp mig på eftersom jag som är 40-talist är uppfostrad med frihet under ansvar vilket kommande generationer inte tycks ha fått lika mycket del av.

OBS, detta är en mycket personlig åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

 

Matrix; Jag undrar hur de gör då de väl har lämnat sjökrogen och vinglar hem i natten, när de väl kommer till bryggan, byter dom till bilen och fortsätter färden hemåt eller somnar de i båten vid bryggan?

Tycker den frågan är berättigad, och den ställdes 12 augusti 23.05. Är lite förvånad över att ingen ens bemödar sig med ett försök att besvara den. D.v.s. av er som tycker det är ok att dricka lite, och att 0.2 är för lågt, då man åker båt.

För om det är så att man har över 0.2, om än lite, då man framför båten så har man det väl i allra högsta grad även då man sätter sig i bilen för hemfärden, och då faller resonemanget om att i båten borde det vara ok, men absolut inte i bilen! För är det inte det som framförts vid ett flertal tillfällen av några?

Undrar hur Peter Magnusson tänkte, han som hade 0.6 i blodet? Men han kanske inte hade någon bil? Dessutom så tyckte han att han var kapabel att framföra båten, men på fråga så sade han;

- Jag kan inte ge ett generellt svar för om alla kan köra med den mängden alkohol. Det beror på vem det är och vilken båt man kör. Man får ta ett beslut för varje situation, säger Peter Magnusson.

Ett konstigt uttalande, tycker jag, eftersom det var precis det man ville undvika med den nya lagen, d.v.s. att behöva göra förseelsen till en bedömningsfråga!

 



Senast ändrad av Gobben | 14 augusti 2010 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ju precis så det är, man måste ju dra alla över en kam när man lagstiftar. Det är precis samma som med jämförelsen jag gjorde med Agda 88 år i trafiken och hastighetsbegränsningar. Man kan inte jämföra när hon kör med sin 30-40 år gamla bil med en sprillans ny med abs, esp osv. och en 30-åring bakom ratten. Skulle det vara rättvist så skulle hon få köra 40km/h och den yngre förmågan med ny bil i 60km/h på en 50-väg. Men nu vet ju alla att det inte fungerar så.

Samma sak är det med alkohol. Jag är måttlig med drickat, men jag känner av en förändrad sinnesstämning efter en 33'a 5,9'a till maten. En erfaren kamrat, singel med krogen som sitt vardagsrum kan svepa 5 stora stark på 1,5 timme och du kan varken se eller höra att han är berusad. Personligen skulle jag nog inte kunna lokalisera toaletten efter den mängden på så kort tid. Jag vet inte hur promillehalter fungerar i den aspekten när man har en lever som är mer eller mindre van vid alkoholens påverkan, blir den samma oavsätt person i samma viktklass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man har ju inte dragit alla över en kam, som du skriver. Man har infört lagen selektivt för vissa båtar. Flera har påstått att just större snabba båtar skulle vara orsaken till kollisioner och då vara farligare än mindre långsamtgående. Därav lagens utformning.

Enda fakta som finns är statistik för olyckor till sjöss och där är kollisioner mellan fritidsbåtar 1% av alla rapporterade olyckor. Och detta utan koppling till orsak.

 Som lagen är utformad så anser man att bara för båten kan gå fortare än 15 knop så är det en fara för att föraren skulle köra båten fort även om föraren vid tillfället då båten framförs skulle köra i 5 knop under hela resan.

Jämfört med bilar (poppulärt hos många) så skulle man vara kriminell bara för att bilen kan göra 200 km/h och sådanna hastigheter är inte tillåtna i Sverige.

När man i denna tråd efterfrågar fakta får man endast svar med grovt sjöfylleri, referat till olyckor där förare har långt över 1 promille, länkar till olyckor där tidingarna inte håller sig till fakta osv. Samt givetvis massa tyckande.

Senast var det stackaren som AB skrev om i veckan med olyckan för 6 år sedan som blev påkörd och fick magen skadad.

I den artikeln skrivs det om en stor båt och ursprunget var att de blev påkörda av en lika stor båt de själva färdades i på 4 meter. De färdades dessutom i mörkret utan lanternor. Men givetvis är den skyldige den som körde båt med 1,6 promille. För detta fanns redan då en lag som förbjöd sådant. Sjölagen.

Och det här med hur mycket olika människor tål. Hur svårt kan de va? Kan man inte gå rakt ska man givetvis inte köra båt heller. Är man kraftigt påverkad ska man inte ens ut på sjön som passagerare. Men nu har vi lagen och ska hålla oss till den. De med gott om pengar kommer lösa detta ändå.

Inse att jag inte är ett sjöfyllo som vissa påstår. Har hittills i år inte ens druckit en lättöl före eller under tiden jag kört båt, oavset lag eller inte. Andra sommrar har det blivit några öl eller halvflaska vin hos några bekanta eller på något matställe nära vattnet och sedan några timmar senare hemfärd med båten till bryggan som ligger 10 minuters gångavstånd från min sommarbostad. En frihet som nu är borta.

Knappast, jag kommer fortsätta leva som jag alltid gjort. Knappast en fara för mig själv eller någon annan.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

crabfich;

Nu svarade du på tompamannens vidareutveckling av min fråga och påstående, men det vore också av vitalt intresse, om du kunde svara på det jag skrev utav nedanstående;

 

Matrix; Jag undrar hur de gör då de väl har lämnat sjökrogen och vinglar hem i natten, när de väl kommer till bryggan, byter dom till bilen och fortsätter färden hemåt eller somnar de i båten vid bryggan?

Tycker den frågan är berättigad, och den ställdes 12 augusti 23.05. Är lite förvånad över att ingen ens bemödar sig med ett försök att besvara den. D.v.s. av er som tycker det är ok att dricka lite, och att 0.2 är för lågt, då man åker båt.

För om det är så att man har över 0.2, om än lite, då man framför båten så har man det väl i allra högsta grad även då man sätter sig i bilen för hemfärden, och då faller resonemanget om att i båten borde det vara ok, men absolut inte i bilen! För är det inte det som framförts vid ett flertal tillfällen av några?

Undrar hur Peter Magnusson tänkte, han som hade 0.6 i blodet? Men han kanske inte hade någon bil? Dessutom så tyckte han att han var kapabel att framföra båten, men på fråga så sade han;

- Jag kan inte ge ett generellt svar för om alla kan köra med den mängden alkohol. Det beror på vem det är och vilken båt man kör. Man får ta ett beslut för varje situation, säger Peter Magnusson.

Ett konstigt uttalande, tycker jag, eftersom det var precis det man ville undvika med den nya lagen, d.v.s. att behöva göra förseelsen till en bedömningsfråga!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgår från den övre delen. Om jag tog fel försöker jag gärna svara på det också.

De som varit på sjökrogen tar nog ibland bussen, cykeln, går, taxi, blir hämtad med bil eller kör bil. Att köra bil är det absolut sämsta alternativetet då bilkörning och alkohol inte funkar.

Själva brukar vi ta en promenad. (jag och frugan) Många har säkert sommarstugan strax intill bryggan. Men visst förekommer säkert de som kör bil hem. Precis som de som kör bil dagligen med alkohol i kroppen.

Men sjökrogar som du tar upp är nog en av anledningarn till nya lagen. Vanligt förekommande i Stockholms skärgård (se även tråd som jag skrivit om att det är en brats och Stockholmslag). Sjökrogen blir oftast att man dricker tills man ska hem och kan då ha en på tok för hög alkoholhalt för att köra båt. Men det kan även vara ett par som äter god mat och delar på en flaska vin till maten och inte dricker mer. Efter lite efterrätt samt kaffe tar man båten hem med ringa alkoholhalt, knappast farligt

Nu blev det lite utveckling av ämnet men hoppas du förstår vad jag menar om att rimliga mängder under lämpliga förhållanden tycker jag är ok men att supa och köra båt är jag helt emot. Troligen måste vi ha en speciell lag för detta då många har dåligt omdöme vilket är tragiskt då det slår mot de som kan sköta detta.

Hade nog hellre sett att en utökning av sjölagen med möjlighet att låta polis och KBV kräva alkoprov för alla oavsett nivå och detta tillsammans med ökad närvaro av dem hade säkert fått till lite bättre moral på sjön.

Kan nämna som exempel på vad frånvaro av polis gör.

Åkte E6:an från Göteborg och uppåt igår. Där ligger tempot numera runt 130-140 och man blir ofta omkörd av bilar med hastighet på uppskattningvis 150-160, få ligger under 120 (själv syndade jag och låg i ca 120-130 stor del av resan. Poliser syns mycket sällan till och med kraftfulla regler på 110 på breda motorvägar utarmas moralen. 

Varför? Jo poliser har man sparat in på och plåtpoliser har införts för att de drar in pengar. På vägarna råder vilda västern och några av 160 km/h bilarna igår körde slalom för att komma förbi luspudlar som låg i vänsterfilen som bara höll 120-130 km/h

Så här såg det inte ut för 5 år sedan. Moralen utvattnas och folk skiter i lagarna. Tröttnar på att plåtpoliser införs istället för att bygga bort farliga vägar.  Bygga bort ger inga skatteintäkter men det ger plåtpoliser. Plåtpolisenas vägar har blivit de med teknisk utrustning som kör som vildar mellan kamerorna (inte jag) för att komma fram några minuter fortare.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kanske är berättigad.. fast det verkar mer som om Matrix själv besvarade -om inte annat så iaf en del förutfattade meningar- det mesta..:

Jag undrar hur de gör då de väl har lämnat sjökrogen och vinglar hem i natten
Har man 0.2 promille så vinglar man nog inte särskilt mycket va?

'när de väl kommer till bryggan, byter dom till bilen och fortsätter färden hemåt eller somnar de i båten vid bryggan?
Samma fråga kan väl isf ställas till alla som nån gång varit ute o festat... Tar man en taxi hem, eller tar man bilen? Eller somnar man i pissrännan på krogen?

Man behöver ju knappast vara vare sig alkis eller helnykterist för att ha en åsikt i frågan, (även om det finns ett par som verkar tycka det)men för mig är det sjukaste i hela den här fjanterigrejen att samma inte gäller för alla. Jag ligger just nu i en vik med min segelbåt. Jag är inne på pilsner nummer 2, och det lär bli en eller 2 till innan fören pekar mot nästa ankringsställe i kvällningen. Att jag inte blir berusad på 4 öl, sett över en dag, är jag säker på. Likväl har jag säkert över 0.2 i kroppen när jag flyttar i kvällningen. Men... eftersom jag har en liten båt, och dessutom långsam så gäller ju inte den nya lagen för mig.. medan grannen, som åker snipa på strax ö 10 meter, blir grovt kriminell.. vi ställer till samma skada OM nåt händer, och vi har ungefär samma alkoholintag idag. 0.2 eller 0.5 är mig egalt, men det ska gälla för alla oavsett båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en båt som går fortare eller är större och väger mer har en större rörelsekraft än en mindre dito. När jag läste fysik så vart det så ialla fall. Det är ju så att ju större båt, eller ju fortare den går, desto mer skärpt måste ju omdömet vara oxå. Jag kan hålla med om att det är lite diskriminering att ha olika promillegränser, men olika gränser finns ju överallt i samhället. Det är ungefär som att jag skulle regga en firma och köra en betalande kund i min båt, då måste jag ha klass 8-examen. Men när familjen åker med så krävs ingenting, mao. är jag en sämre båtförare om jag får betalt för att köra båten. Jag tror att många som har båtar som är 11,90m och 12,10m resonerar på samma sätt. Varför behöver han kustskepparn och inte jag, orättvist!

Nu har man bestämt att det ska vara så här och det är väl bara att gilla läget. Nån form av svindyr utredning måste väl ligga bakom så det kan inte vara helt taget ur luften tycker man.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det nog. vi har fått en lag av ett gäng i Riksdagen, kanske inte riktigt rätt utformad och kanske utan riktig fakta.

Men varför gnabbas om det?

Jag tror vi i stort sett är relativt överens om att vi inte vill se fyllon ute på sjön, några vill ha helnyktert och några vill tillåta rimlig mängd alkohol. Vi kan säkert inte ändra på den lagen. Själv tycker jag som ni vet att den inte behövs men den diskussionen skippar vi nu.

Hade vi träffats i verkligheten hade vi säkert haft trevlig och kunnat prata om det som vuxna men på nätet blir det lätt missuppfattningar. Jag tror inte det finns någon här som är speciellt annorlunda och troligen ingen här tillhör kategorin som svinar på sjön. Ett gäng trevliga killar och gubbar i själva verket. (tjejer/kvinnor är få på detta forum) 

Själv har jag skrivit mer än nog om ämnet och de flesta har nog förstått vad jag menar och jag kommer inte argumentera mer om detta ämne.

Kommer fortsätta leva mitt liv som jag alltid har gjort och ingen kommer märka något problem med det. Har fungerat bra i 50 år och kommer säkert fungera bra i många år till.

Ha det så gott och passa på och njut av sensommaren, snart är höst och vinter här.

mvh ::Harry::Glad

red stavfel

 



Senast ändrad av crabfish | 14 augusti 2010 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha att man har en utredning att luta sig mot betyder ju inte att det är verklighetsförankrat..?

Betr gränser, orättvisor osv så är det givetvis så att de behövs i flera fall men inte i ett sånt här fall: Framför man en båt så gör man, och då ska lika förutsättningar gälla för alla tycker jag. Och visst har du väl till viss del rätt i det du skriver om rörelseenergi  men har svårt att se varför en båt som väger 4 ton och presterar 8-10 knop skulle vara att föredra ur vare sig manöversynpunkt eller offersynpunkt jämfört med en gammal sportbåt på 4 meter med en 15 hästare i baken som knuffar upp densamma i 16 knop. Den lilla båten är säkerligen mer lättmanövrerad samt orsakar mindre skada än den större (tyngre) båten gör vid en ev kollission. Därav min åsikt att lika bör gälla för alla som framför en båt. 0.2 0.5 eller som tidigare, flytande gräns funkar bra ur min synvinkel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry> Du sammanfattade det väl. Det är lätt hänt att man missförstås och att kängorna då kommer flygandeSkrattande. Vi alla som sitter här och klinkar på datorn gör det ju av den anledningen att vi har havet & båtar som vårt stora intresse, inget kan ändra på den gemenskapen. Att vi sedan har lite olika betänkligheter beträffande ämnet vi diskuterar är en annan sakGlad. Men alla är vi olika och tycker inte alla samma sak i allt, och tur är väl det, för då hade världen varit bra grå och tråkig.

KillerBoo> Egentligen så kanske man skulle haft samma typ av reglement som med vapen. Licenskrav när anslagsenergin övergår 10Joule, men det hade väl inte fungerat i verkligheten. Jag vet inte hur dom resonerat, det vet dom kanske inte ens själva. Men som jag skrev tidigare så blir väl tröghetsmassan större ju större båten är, dvs. stor båt=stor skada även vid låg fart. Och i och med alkoholens påverkan på reaktion så gäller lagen även om man kör snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses!

En sak verkar vara odiskutabel:

Alldeles för många har alldeles för mycket fritid!

Och dessutom ingenting vettigt att fylla denna fritid med.

Ut på sjön med er och njut för snart är hösten här!

SKÅLSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det sägs att 50% av alla drunkningsolyckor beror på alkohol, jag menar att 100% beror på vatten.

Så vad ska man dricka, alkohol eller vatten?

/Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.911663-33-sjofyllerister-tagna-efter-ny-lag

Av 119 nykterhetskontroller på sjön, från Halland upp till Strömstad. Av dessa blåste 33 båtförare positivt.

Det råder väl ingen tvekan om att Båtfylleriet är extremt utbrett.

Motsvarande positiva kontroller för rattonykterhet på vägen ligger ju på knappt 1 %.

Nu förstår jag varför så många blir upprörda.Cool

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det nog. Många dricker någora öl och kör båt. För vissa kan det gå illa och man sätter båten på grund med eller utan personskador.

Men skulle man minska skaderisken mer än vad som sker med båtar så skulle man t.ex. förbjuda alla krossåkning.

Allra störst effekt har det att förbjuda fotboll där skador på vrister och knän är stora. Där har du säkert gott om fakta då du är i den branchen som får ta hand om allt detta.

Många skattebetalere önskar säkert att idrotten får vara med och betala för alla skador som uppstår precis som många skulle vilja se att rökare mm får ta sin del av kostnaderna för samhället.

Lite o.t. men ser man på båtåkandet så är nog största andelen av skadorna relaterade till bristande kunskap och dåligt underhålla av båtar. (försök att tolka statistiken för olyckor)

Angående antalet som fått blåsa vet vi inte om det är ett snitt av alla båtförare eller om man gjort mätningarna på platser där förekomsten av förare med alkohol är störst, alltså utanför hamnar vid tider på dygnet då man troligen tagit någon öl.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det tragiskt.

Troligen rör det sig om sjöfylleri, grov sådant som sjölagen redan gäller för.

Till det tragiska är att dessa olyckor kommer vi få se även i fortsättning precis som olyckor med alkohol i trafiken trots att vi länge haft lagar för detta. Men just nu har denna typ av artiklar stor nyhetsvärde och kommer under en tid hittas i media.

Trotts vissa olyckor så är skaderisken på sjön otroligt låg och med hänsyn till antalet båtar.

Även att det fortfarande är tillåtet att framföra båtar, snabba motorbåtar och segelbåtar utan körkort, så är olyckorna väldigt få. Tycker du inte det är otroligt att man kan få framföra reltivt stora segelbåtar utan någon form av nautisk kompetens? Samma att seglbåtar på upp till 10 meter är det ok att dricka ett par öl och framföra?

Lägger man till att det fortfarande inte finns någon årlig kontrollbesiktning som det finns för bilar så är bränder, rigghaverier och maskinhaverier relativt få. T.ex. när kontrollerades brandsläckaren senast? (om det ens finns någon)

Men när det gäller att rädda liv så hade nog en lag om obligatorisk flytväst räddat fler liv än den nya lagen om alkohol.

Elelr ett förbud att springa Midnattsloppet eller andra liknande då förutsättningarna medför fara. I helgen dog två personer vilket säkert är fler än vad som dör på sjön som nya lagen kommer  förhindra. 

Fyllerister som drunknar på sjön kommer det finnas även med nya lagen.

::Harry:: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan lugnt konstatera att det skett en förändring i överhetens sätt att se på medborgarna de sista 10-15 åren. Från att ha varit en del av staten som man faktiskt lyssnade på, så har den vanlige medborgaren nu degraderats till ett tvivelaktigt, kanske rentav terrorbenäget kreatur som det gäller att sno på så mycket pengar som möjligt.

1. FRA-lagen (som alltså ger storebror rätt att läsa dina brev, för enligt statens sätt att se på saken så är du en presumtiv terrorist)

2. Nya sjölagen  (som alltså ger storebror rätt att trakassera vanliga medborgare, och utan minsta saklig grund borda din båt) Nästa gång kanske det gäller ditt hus eller din lägenhet?

Ny slogan kanske Farbror Blå hälsar på.......

Men alla bror duktig välkomnar säkert en sådan utveckling för de har ju ingenting att dölja, rent mjöl i påsen och bla bla bla....? 

3. De fantastiska trängselavgifterna i Sthlmstrafiken. (de röstades igenom TROTS folkomröstning som sa att några trängselavgifter ville inte medborgarna ha, de röstades igenom trots att först det röda, och sedan det blå politiska blocket, bedyrade att några trängselavgifter skulle det inte bli)....men det blev det.

Som lite lök på laxen bedriver nu storebror staten ocker och utpressning i stor skala. Om du glömmer att betala trängselavgiften (10-30 kr) inom utsatt tid, så lägger storebror på 2500   (tvåtusenfemhundra)procent i ränta. Kostnaden är nu uppe i 520 kr Betalar du inte den i tid, så hamnar ärendet hos Kronofogden, den ursprungliga avgiften på 20-30 spänn är nu uppe i flera tusen kronor............

För inte så länge sedan hamnade  sk lånehajar eller ockrare i fängelse för betydligt lägre räntesatser än det staten ägnar sig åt. I lagen kallas det ocker och är alltså kriminellt.

Så när jag läser argument någonstans härovan som exempelvis regler är till för att följas då blir jag helt enkelt mörkrädd.......och rätt rejält upprörd!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demokratins frälsning och jävlighet är att alla drabbas likadant oavsett.

Alla ska med men alla får betala.

Detsamma gäller sjöfyllerilagen och även hastighets begränsningar.

där en alkohol tolerant klarar det bättre än en icke dito likaså en skicklig båtförare klara högre hastigheter bättre.

Men likt förbannat gäller den alla, Se här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7599167.ab där det bla skrivs Jag uppskattar att mellan 5 och 10 procent av alla vi stoppar i rutinkontroller åker fast för sjöfylla, säger Johan Månsson, vakthavande befäl på kustbevakningen region öst.

Många bli förbannade för att

  • Många krökar och kör båt
  • Sjö och båtlivet är individens oinskränkta rättighet som staten lägger sig i.
  • Så här jag alltid gjort och aldrig ställt till problem.

Dvs vanliga människor som njuter av båtlivet i komb med sol vind och vatten, man tar sig en stänkare och det har dom gjort i 30 år utan problem.

Men så har vi en bråkdel? Som inte klarar denna kombination. Dom sabbar för alla, likaså  bidragsfuskarna, skattesmitarna försäkringsbedragarna etc.

Men vilka ska man klämma åt de med nättröja och bakåtkammad alkisfrilla som far fram i 30 knop överallt....Vinnare och förlorare kommer alltid finnas.

Inte lätt

 

 

 



Senast ändrad av martineves | 16 augusti 2010 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...