Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

Vädertjänsten YR.no

Rekommendera Poster

Hej !

I Söndags låg jag ute i Hallskär. Har precis börjat kolla väder för stockholmsskärgård på yr.no. de sade < 6 m/s hela dagen.

Sedan på eftermiddagen började det blåsa som sjutton. När jag sedan lyssnade på p1 sjövädret kom det kuling varning.

Är det någon som har haft liknande felprognoser från yr.no ?

Vet ngn när kuling varningen kom på sjövädret p1 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent på lördagskvällen kollade jag söndagens väderprognos på svt.se (via mobilen) för Utö. < 3 m/s. När vi seglede innanför Utö på söndagen så blåste det uppemot 11 m/s enligt vindmätaren så vi fick reva segel.

Mao så verkar att flera hade rejält fel. Tur att man inte tog sig ut till ytterskärgården...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visste inte att Yr hade sjöväder. Det kan ju skilja sig rejält mellan land- och sjö-väder särskilt när det är så stor skillnad mellan vattentemp och landtemp. Sjöbris du vet. Kollar alltid på smhi kustväder på smhi.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten är Yr.no 70% bättre än SMHI.

SMHI: Sveriges Mytologiska och Hypotetiska Institut.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något belägg för att yr.no är 70% bättre än SMHI på väsykusten...? Själv litar jag inte ett spår på yr.no, då jag åkt på några rejäla bakslag efter att ha tittat på deras prognoser. Däremot har jag upplevt SMHI som mer trovärdig i sina prognoser än yr.no... Men det kanske bara är jag...

Yr.no: Ytterst repulsiva.negativa okulärbesiktningar... (Repulsiv = Repellerande, bortstötande, tillbakastötande, frånstötande...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag använder gärna yr.no på land (uppsala) där det stämmer rätt ofta. meteorologi är ett kvalificerat sätt att gissa och kan aldrig bli 100%. Dom som tror det kan råka ut för riktigt besvärliga situationer, särskilt till sjöss.

Måste få återgå till min fråga ovan - finns det sjövader på yr.no? Kan inte hitta något specifikt sjöväder annat än för norge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inträffar oförutsedda väderomslag i Maj är väl ganska förutsägbart Flört

yr.no har en betydligt större källa än SMHI, därav kan deras prognoser ofta vara bättre. De har ju hela NATO övervakningsystem i ryggen, det har inte SMHI. Jag brukar använda yr.no på land och SMHI på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av YR = Norskt, Klart = Finskt, SMHI = Svenskt, så får man väl ta något medelvärde då.  Minns för ett par år sedan när SMHI gjorde sin sämsta sommarsäsong någonsin, tittade på nyheterna 19:30 och så kom då vädret som ju först brukar ha en presentation om dagens väder som varit, inte ens det var rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YR har sjöväder i beta-version. Jag brukar annars ta YR på en position i ytterområdet som t ex kärringön eller klädesholmen. Det fungerar klockrent! Men nu i maj har det varit lite klurigt men ändå bättre än SMHI.

I juli förra sommaren kunde man nästan skota och slå efter yr's prognoser om när vinden skulle vrida.

SMHI's prognoser brukar ju ligga i ett väldigt spann emedan YR's är väldigt exakta. Man kan nog få en uppfattning av att yr har mer fel bara av den anledningen. Säger de att de skall blåsa fem och det blåser sju så blir det ju fel emedan SMHI's 6-10 m/s är spot on... eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.klart.se

 

Duger för mig men litar faktiskt mer till min egen väderstation som hänger på väggen hemma... Clas Ohlson ca 800:- Värt varenda spänn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade YR hela sommaren-09 och då främst västra vänern och dagarna det stämde kan jag räkna på en hand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha humor. Då jag kappseglar mycket, där laddar vi väderfiler till programpå dator som räknar ut optimal väg. Tar givetvis in filer från DMI, SMHI, YR och kör tre olika simulationer. Då har YR alltid stämt bättre, dock är DMI bäst på strömmar. Seglar ju på norra väskusten mest. Det viss skillnad på att kolla på progonser dagen innan och ladda väderfiler varje timme(så ofta de uppdateras).

 

Mvh

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen träffar rätt alltid, till 100%.

Alla prognoser är i grunden datorberäknade och de flesta använder sig av samma modeller och de skiljer sig åt dels beroende på vilket slags underlag och från vilken källa prognosmakaren har köpt sina data och om någon metereolog av kött och blod kikat på prgnoserna. Vilket alla seriösa meterologiska institut gör.

Men meterereologerna kan inte vara överallt och analysera resultaten för alla områden. Därför är det ganska naturligt att yr.no förmodligen träffar mer rätt på västkusten, vilket är deras närområde medan SMHI och Foreca kanske är litet starkare i Östersjön. 

Därför tycker jag att det är viktigt när vädret är inne i en ostadig period, och man kanske överväger en längre oskyddad seglats eller att besöka ytterskärgårdar med dåligt skydd, att kolla in flera källor. De kan ofta skilja sig rätt avsevärt.
Och, om man har litet elementära kunskaper i metereolog, kika på några isobarkartor över Atlanten. Då kan man ofta få en fingervisning om vad som är på gång under den närmaste veckan. Inte i absoluta värden men om vädret kan vänas bli ostadigt eller stabilt. 

För övrigt kan jag vidarebefordra ett tips jag fick av en meterolog på SMHI när jag för några år sedan ringde upp dem och bad om en förklaring varför landprognosen på nätet talade om måttliga vindar från ost i Stockholmstrakten medan sjöprognosen för Norra Östersjön talade om kuling från väst!
Jag fick då svaret att landprognosen var enbart datorberäknad och att ingen kontrollerar den manuellt och att något fel uppnbarligen smygit sig in. Medan sjöprognosen var manuellt kollad. Och det var ju den som stämde.
Samme meterolog rekommenderade (naturligtvis) SMHI´ s sjöprognoser för 24 timmar, men för längre framförhållning ansåg han att tyska DWD och weather/wetteronline var bäst då de instituten hade kostat på sig bästa möjliga (och därmed dyraste) indata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen kostar tjänsten några kronor om året, men den stämmer till 95% (vågar inte skriva hundra även om vi uppfattar det som så) och det är www.theyr.com.

Vi har haft deras tjänst i några år nu och är mer än nöjda. Säger dom att det på den och den platsen ska börja regna klockan 15. Så börjar det regna kl 15. Även vindprognoserna är mycket bra.
Trots att vi litar på deras prognoser dubbelcheckar vi alltid mot DMI och SMHI. Yr.no använder vi enbart när vi befinner oss inne i landet, aldrig på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag stämde varken yr.no eller väderkanalen. Solig eftermiddag och lite lagom vind utlovades så vi stack ut till Biskopsön. Regn och blåst mötte oss så vi vände och det blev ganska tufft över Biskopsfjärden och Norrfjäden. Sitter hemma nu och det gungar fortfarande.

Lite ot: 73 nm har det blivit sista veckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i en gammal tråd pga otrevlig överraskning då vi använde SSRS prisbelönta android app som använder väder info från YR.NO. Ligger utanför Grebbestad nu och det blåser i byarna 17-18 m/s och nu finns en misstanke att SSRS behöver kunder för på deras app visar 8 m/s.

Som vanligt har DMI en träffsäker prognos, kulingvarsel för Skagerack / Kattegatt.

Mitt påstående är att jag kan bara ännu en gång hålla med min segelvän som är sjökapten att DMI har de bästa progroserna för västkusten.

Vi ligger tryggt med 6 tampar iland och har glidunderlägg så att glasen inte glider av bordet för masten sticker upp ovanför berget så vi lutar en del.

Varning för SSRS väderapp med indata från YR

 

//Stefan



Senast ändrad av stefan_o | 29 juni 2012 | 15:36



Senast ändrad av stefan_o | 01 juli 2012 | 00:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt yr i flera år, visserligen landväder, och det är rena skämtet.

Nu kanske dom lyckas bättre med sjöprognoser, men jag tvivlar starkt.

Jag jämför SMHI, yr och klartväder, och klart väder är bäst, iaf där jag bor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...