Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lagunen

Skrikande generator KAD43

Rekommendera Poster

Hej på er och tack för tipsen!



Senast ändrad av lagunen | 25 maj 2010 | 20:29



Senast ändrad av lagunen | 26 maj 2010 | 10:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kompessorremmen som slirar.  Det kan räcka att spänna den, men lika ofta åker man på att byta den. Tror inte det är många KAD-ägare som inte någon gång hört det ljudet =)

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är förmodligen multi-V remmen, som går mellan vevaxeln och cirkulationspumpen som slirar.När kompressorn går in, blir det stor belastning på denna rem. Den ska vara väldigt spänd, inte alls som en kilrem som ska gå att trycka in ca 10mm mellan remskivorna. En multi-V rem som slirar, blir utsliten väldigt snabbt. Jag tycker du ska byta remmar, och se till att de blir riktigt spända. Jag tror att KAD 43, har den nya typen av remspännare, där man använder en momentnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det vore kompressorremmen som slirade, skulle inte varvräknaren, som drivs av generatorn reagera som den gör i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gör så!  Fråga mig inte varför men jag såg det senast igår. Och många gånger tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan som sagt vara den inre remmen åckså. Lika bra att byta båda. 43an har den gamla spännrullen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Som Rollen skrev så bör du nog byta remmar, har din Kad43 högre motornummer än 2204303259 så skall cirkulations och kompressorrem dras med 35-40Nm på momentnyckeln.Det står att läsa i Gör det själv 31-300 serien.Boken går att tanka hem från bla www.baatplassen.no

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...