Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gasell

Makrillfiske

Rekommendera Poster

Nån som har bra tips för att fiska makrill. Vi brukar meta med sill, men på senare år har det blivit sämre och sämre. Hur djupt ska man meta? Finns det nåt bättre agn? Brukar vara utanför Strömstad. Ska iväg nu till veckan, tacksam för alla tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Ja, vart fasikens har GAISARNA tatt vägen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Menar MAKKRILLARNA! förstås

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lucas Englund

Testa med räkor, helst rå-räkor och djupet beror på hur djupt det är där du fiskar. Men 6-9 famn brukar jag fiska på. Fasst jag håller med om att makrill fisket har blivit sämre med åren:-/ svara gjärnapå min mail så kan vi snacka mer makrillfiske. Du kanske har några heta tips till mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör alltid med stagg, eller småsill, och det är det jag tycker funkar bäst. Fiskar för det mesta på 5-8 famnars djup, men så beror det ju oxå på hur pass djupt det är på själva fiskestället också. Sen drar ju makrillarna uppåt (för det mesta iaf) när det närmar sig solnedgång/uppgång och då är fisket som absolut bäst! Precis när solen doppar i horisonten brukar dom komma igång på allvar. Lite sämre har det väl blivit de senaste åren men, så är det ju med all fisk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med rena makrillblänken...ibland med räka på. Börjar på botten och fiskar mej uppåt i vattnet tills jag hittar dom. I GBG skärgård fanns det gott om makrill i fjol...favoritstället var då utanför Pölsan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen makrill i sommras?

Havet var ju fullt av dom.

Varför inte prova med makrill häckla eller en sillhäckla dvs lite minde krokar.

Sommarens rekord var ca 6-700 st på 2 timmar men då var vi 2 som fiskade.(tyvärr rätt små)

Tipps häng 2 häcklor efrer varandra så kan man dra in fler per lyfft men spöt.

En annan sak som är bra att ha är en manuell dörj med krokar varje 1,5m och 10-12 st så ser man på viket djup makrillen kommer sedan när man hittat dom så gäller det att alltid någon i båten har kvar häcklan på rätt djup så stimmet inte står utan ( mat) någon sekund för då sticker dom och man får börja om igen,

Den manuella dörjen agnas normalt med stagg.

Försök hitta sill som ofta står på läsidan (strömmen i vattnet)bergstoppar sillen ska hellst inte stå tätt utan spidd som vittnar om att det kör makrill i den så den splittras.

Svårt att förklara men titta hur det ser ut på lodet när makrillen nappar så lär man sig att se (makrill på ekolodet).

Tippset st pölsan är helt ok. 

PS sv (ligger en bergstopp på ca 17 m) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Dörj och en paravan.. då får ni fina fiskar... brukar ligga och dörja ute på väderöfjorden brukar va bra där..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dörjer med blänke...utsidan angöringsfyrarna Brofjorden, där brukar det vara gott om dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad sägs om att ge yrkesfiskare monopol på allt fiske stig??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är jag emot. Men fiske med garn, tener osv kan förbehållas yrkesfisket.

yrkesfiskare sliter så det räcker  med dålig lönsamhet utan att vi skall konkurera med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är du yrkesfiskare själv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte alls.

Jag är skeppare i handelsflottan men känner en väldig massa yrkesfiskare, fast alltfler av dom tenderar att bli ex yrkesfiskare pga dålig lönsamhet naturligtvis inte enbart för att folk fiskar hummer, men många bäckar små...

Yrkesfiskarna är ju även en del av den levande skärgården. Tänk vad trist det skulle bli om alla hus i våra små samhällen här i Bohuslän övertas av badgäster.

Det är tillräckligt många redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju faktskt reglerat det där med hummerfiske.. det är väl 13 tener en F fiskare får ha? en Yfiskare får ju ha mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst det är reglerat.

En fritidsfiskare får ha x antal tener(minns inte hur många) sedan tar han fru, barn svärfar, svärmor kusiner osv med sig i båten. Det blir många tener det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har fått i båten än! : ) det börjar ju dra ihop sig till första makrillen nu! hoppas att dom kommer in i gullmaren tidigt i år! men finns väl rsik för att det blir sent eftersom det är kallt i vattnet? och silen kanske inte är på G? Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till ngt som heter dynekilsviken i slutet på veckan ,7 km från strömstad,har tillgång till liten roddbåt på 4,5 m,har ngn fiskt där av er??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv spöfiskar jag helst. brukar bara runt stora Pölsan speciellt på utsidan. men även utanför kovikshamn kan det nappa bra.

 

Sätter häckla och en pilk längs ner sen tar makrillen alltid på nedvägen. så när man nåt botten är det bara veva upp och släppa ner igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är skrämande att se hur man dammsuger havet på fisk och samtidigt vill man sätt åt oss fritidsfiskare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när eventuella fiskekvoter är uppfyllda så dammsuger man vidare och säljer fisken till fiskfoderfabriker i stället. Detta fiskfoder går sen till att utfordra odlad fisk, varvid man tappar 4-6 gånger vikten. (Det går alltså åt 4-6 ggr vild fisk för att odla ett kilo)

Halleluja!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...