Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
bjorn_o

Tilläggning själv i naturhamn

Rekommendera Poster

Hur gör ni om ni ska lägga till med ankare i en naturhamn om ni är själva i båten? Själv har jag gjort det ett par gånger, men det är lite knepigt. Jag väljer såklart väldigt skyddade lägen, bra yttre förutsättingar och tar det lugnt. Problemet för mig är när jag ska hoppa i land och samtidigt vill jag kunna spänna ankarlinan. Jag funderar på att dra ankarlinan genom
akterknapen och ta med mig till fören.

Några bättre tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mest att vara snabbfotad och att det inte blåser för mycket.

Eller så har man som jag lyxartikeln; elektriskt ankarspel med radiostyrning.

Tekniken är då: sikta in lagom fort mot land. Bromsa med vinschen o ankaret o hoppar iland, backar ut båten en bit så den inte hugger mot land. Promenerar upp och lägger lugn och ro linan runt ett träd, går ner till båten och släpper på ankarlinan med fjärren och drar båten till mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det, det har jag gjort i snart 20 år med min motorbåt på 5 meter. Oftast har man en publik som lyfter huvuden från tidningen/kaffet och stirrar på. Har nog hänt mig färre än 10 ggr att någon hjälpt till.....

Har du en mindre båt så kan båtsaken komma till nytta att dra sig till land den sista metern.

Själv brukar jag också lägga ankarlinan runt akterknapen och därefter mata linan från fören, när det är dags att stanna så stramar jag linan åt och då stannar båten om den går tillräckligt långsamt.

Har också funderat på att skaffa ett mindre ankare, typ nätankare, fästa på änden av en lina och kasta mot land för att fastna i något och använda för att dras mot land - vet ej om det kommer att fungera.

En jolle kan också vara en lösning, komma till land med jollen, fästa en lina och därefter dra båten mot land.

Annars, övning ger färdighet.....

Det har hänt mig många gånger att jag inte kunnat förtöja där jag velat, oftast pga att det inte varit helt vindstilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att övning ger färdighet har jag sett i en naturhamn. När vi låg där så kommer en liten segelbåt in för storsegel som en bit ut släpps ner. Ensamseglaren slänger i ett ankare som vad jag kan se är redan fastsatt i knapen bak. Båten glider sakta mot klippan och seglaren går utan någon brådska mot fören och tar upp tampen. Sedan sträcks ankarlinan och båten bromsar upp cirka 30 centimeter från klippan och seglaren hoppar elegant iland och förtöjer.

Än idag så tror jag att han har tränat tidigare och hade enslinjer för att se var ankaret skulle släppas i beroende på ankarlinans längd.

/Micke W

 

 

 

.



Senast ändrad av lizardking | 25 maj 2010 | 09:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slänger ankaret först (förståss) medan båten glider in. Sen när jag närmar mig land (båten glider fortfarande) så tar jag till lite lina innan jag fäster i knapen. Finns alltså lite slack att glida på. Sen hoppar jag i land med förtampen och är då trygg när jag vet att båten sitter fast hyffsat ok i aktern. Sen när väl förtampen är satt på rätt sätt går jag tillbaka till aktertampen och sträcker upp det sista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Fast låter riskfullt - 30 cm marginal... Tänk om ankaret inte får fäste eller om man kastar för tidigt eller försent.

 

Tackar för tipsen alla. Elektriskt ankarspel vore ju fint! Men det får duga med akterknaps-metoden för mig i år i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att välja ställen att ligga på.

Svajankrar allt mer, med stigande ålder och stelare leder.

När jag lägger till mot berget i naturhamnar brukar jag lägga i ankaret på lagom avstånd från land. Gå sakta in mot berget  på tomgång och när båten tar i berget sträcker jag upp ankarlinan men låter motorn trycka båten mot berget på tomgång. Kliver iland och lägger fast två ändar. Ombord stoppar motorn och justerar förtöjningarna.

 

Vän av ordning tycker naturligtvis att det är fruktansvärt att förstöra en båt på det sättet.

Va då?

Den båten jag har nu är den som byggts senast av alla mina båtar - 1979. Jag kan inte tänka mig att göra våghalsiga språng bara för att skydda båten från nåt litet skav i bottenfärgen. Det är ju där båten i regel tar i berget. Alternativet hade kanske varit en vrickad fot, ett skadat knä, ett akut ryggskott eller ett brutet ben/lårbenshals. Det är inte en gammal båt värd.

Inte en ny heller.

Det finns fabriker som tillverkar både gelcoatspackel och epoxy. Fast kanske inte samma fabriker.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 25 maj 2010 | 09:57

post-945-1394236366,2003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hopp-i-land-ankare låter inte så dumt. Kanske en lite lättare plätt eller dragg kan fungera? Kan man kasta in ett ankar som temporärt hugger tag i en rot eller en sten så kan man säkert spara in både blöta och vrickade fötter i stressen som ofta uppstår om något inte går som det skall.

Här kanske finns plats för lite uppfinningsrikedom?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landankare; Jag har en liten 1-kilos dragg med en smidig flagglina 6mm. Ligger ibland förberedd i kniviga lägen med mycket sidvind.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arolyth har som vanligt redan tänkt på allt :-)

En sådan svetsar man ju ihop på en fikarast med lite plattjärn och armeringsjärn. Inte rostfritt och flådigt men gratis om man har lite skrot liggandes. Skall testa en sådan i sommar och se hur det går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har insett att det är lättare att förtöja själv än att ha stressade sambos med sig i båten jag gör det enkla o fixar det själv o låter sambon sitta i kabinen.hehehheeee Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kastspö med grov lina. Riktigt bottennapp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar nyttja 2 olika sätt.

1. Sakta fart in. Ankaret fällt. Bromsar upp båten med ankaret och när det är mindre än halvmetern kvar, lägg fast ankartampen i akterknapen. Dra mig ut igen 5-10meter. Sen fart in igen. Glider fram sista biten med propeller i neutral, står på fördäck med tamp och bergskilar beredda. Båten bromsas upp av ankarlina, jag hoppar iland och gör fast.

2. Sakta fart in. Ankaret fällt. Ankartamp dragen igenom akterknap, sedan vidare fram till fören. Jag står i fören. Glider fram sista biten med propeller i neutral, står på fördäck med tamp och bergskilar beredda, samt ankartamp. Hoppar iland och bromsar upp båten. alternativt bromsar upp med ankartampen, gör fast ankartamp i förknap. Gör fast i land.

Enkelt och lätt när förhållanden inte är krävande. Ngn som har fler tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jag trodde nästan jag var ensam om denna metod som jag använt några gånger. Använder en liten dragg som jag langar så långt jag kan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu en 0.7 kg dragg från Biltema som är fäst en vanlig 8mm lina på 15m. Antingen drar man upp den på land eller bara att släppa den mellan stenarna där den sätter sig.

Antingen ligger ankaret eller glider man tillbaka ut och släpper och sen in igen.

 

Superbra idé som togs direkt från tråden. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under ett par år haft en liten dragg inköpt på biltema som jag kastar iland.

Det fungerar utmärkt om berget iland är lite skrovligt eller har lite sprickor.

Fungerar sämre på  Bohusläns finslipade hällar i ytterskärgården.

Där använder jag mig av TOAENs metod.

Låter stäven ta i berget och går iland medan växeln ligger i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt också en nätdragg nånstans. Har aldrig använt den. Vi kanske inte är så hyperrädda om våra båtar. Jag har ju alltid haft gamla skrothögar och du har ju ett hemmabyggeSkrikandes

 

Just nu står jag hårt på grundet. Det lilla skäret som jag hamnat på kallas visst Smögen. Ligger mer än en meter över havets yta. Måste ha mobilkran för att komma tillbaka i sjön, men det dröjer nog en 14 dagar innan jag kommer tillbaka i sjön.Flört

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som har back på motorn och kan bromsa båten?

Jag åker fram till berget/bryggan, bromsar med motorn, när båten har stannat lägger jag fast ankartampen tillfälligt utan att sträcka upp. Går fram till fördäck och KLIVER iland och förtöjer, därefter sträcker jag upp ankartampen. Enkelt och elegant, funkar även i lite sidvind tack vare den fastgjorda ankartampen. Övning ger färdighet, börja öva utan sidvind.

/Claes

 



Senast ändrad av Rascal | 09 juni 2010 | 01:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Claes,

jag har också back, men svårt att se när jag ska stanna. Det ser jag inte från förarplatsen. Visst kan man stanna, göra fast gå fram och titta gå tillbaka göra loss korrigera med gas/back göra fast gå fram och upprepa tills man ligger rätt. Men det finns risker med att fastna med propeller i ankarlinan, samt slå i berget om man kommer för nära.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att din båt inte driver i väg med vinden som alla andra båtar gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju ett klassiskt kylskåp med lite under vattnet och höga fribord. Blåser iväg fort vid minsta lilla vindpust, så jag måste parkera fort i snabbt tempo.

Lägga i backen med ankarlinan ute?  Inte gärna p g a risken att linda upp den på drevet. Men jag kan ju fuska och bromsa med ankarspelet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt i att alla båtar driver iväg, hur snabbt beror dock på båttyp och tyngd.

Själv har jag en snipa (Saga 27) med ca 80 cm djup köl och vikt på ca 3 ton. Frågan var ju hur gör ni när ni landförtöjer varför jag beskrev hur jag brukar göra. Dessutom hålls ju aktern i läge av ankartampen och den tillfälliga förtöjningen.

Tamp i propellern vid inbromsning har jag klarat mig ifrån hittills trots att jag lägger i ankaret och låter linan löpa fritt från sidan av båten ut över skarndäck eftersom akterruffen hindrar mig akterut. Inbromsning med motorn är inget problem i mitt fall däremot skulle jag inte våga backa för då slackar ju tampen och vad som hellst kan hända.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv testat detta men kan tänka mig att om det blåser sidvind lägga i ankaret och sätta autopiloten att hålla båten i samma kompassriktning med motorn drivande.

Båten ska då styra sig åt det håll det blåser. Precis så mycket att båten håller kursen dvs i samma läge.

I lugn och ro:

Lägg ankaret och dra fast det med motorn så det sitter säkert med lagom kraft.

Lägg i sakta fram om det blåser måttlig sidvind.

Justera på ankartampen tills fören ligger på klivavstånd.

Justera på autopiloten så båten lägger sig vid klipphällen som utsetts.

Kliv iland och slå fast kilar eller knyt i träden ett par linor.

Mottag vördsamt eventuella applåder.

Att låta båten hålla sig med fören mot en brygga med autopiloten har jag testat på detta sätt och det fungerar bra och borde göra det även om den hålls stilla med en ankartamp. Ser ingen anledning att det inte skulle fungera. Vid mer sidvind får ankaret dras fast extra kraftigt så motorn kan ges tillräcklig kraft för att kunna hålla mot sidvinden med autopiloten. Det blir ju bara propellervattnets påverkan på rodret som svänger båten och det blir mindre än när båten gör fart och kan variera kraftigt mellan båttyp.

Testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att en autopilot bara håller båtens kurs eller heading.

Om du då har båtens autopilot i 180grader och det blåser i sidan kommer båten att åka med vinden i sidled och autopiloten jobba för att hålla den i 180grader, jag tror inte den kommer att hålla positionen.

Eller tänker jag galet?

 

Själv gör jag som e vanligast tror jag, skyndar mig men blåser det blir det en bryggstuds den funkar bra med autopilot men det brukar inte behövas.



Senast ändrad av sethakan | 10 juni 2010 | 16:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...