Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
aminders

50 hk Yamaha - ställa in förgasare?

Rekommendera Poster

Har en trecylindrig 50 hk Yamaha från 1987. Plockade ner förgasarna i molekyler och gjorde rent. Ställde in tomgångsnålarna på 1 5/8 varv från bottenläge.
Hur gör man för att finlira inställningarna?

Har problem med att den inte går rent på högvarv. Skruvade på stoppskruvarna till tändplattan men fick inte till det.
Vad bör man tänka på för att få till inställningen av tändplattan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på ett motorcykelforum om att tillverka vakuumklockor av plastslangar.
Man fäster två metersbitar på en bräda. Kopplar samman de nertill så de bildar ett U.
Fyller U:et med karamellfärgat vatten (lättare att läsa av). Kopplar sedan toppen på U:et
till två av förgasarna. Man behöver också en slangklämma nere på U:et för att kunna strypa flödet så att inte vattnet sugs in i en av cylindrarna.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan anordning?
Var kopplar man in slangarna?
Jag tycker det låter vettigt. Man kan ställa två cylindrar (ex topp och mitt) mot varandra.
Sedan kopplar man in mitt och botten och ställer botten så att trycket blir detsamma som
mittcylindern.

Metoden sägs vara bättre än många dyra vakuumklockor då deras utslag far hit och dit och blir svåravlästa.

Vad tror ni?

Förresten  vad ska det vara för varvtal på tomgången?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Flipper_510_HT.

Nu har jag rephandboken. Kanske kan jag hjälpa till med en del frågor.
Ska se om jag inte har en owners manual liggande på en hårddisk nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte tacka mig, jag hittade länken i en gammal tråd.

Men jag tänkte att det kunde vara bra att samla liknande i en egen tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl mekaniska trottelförgasare, inte vacuumförgasare?

Förgasarna synkas med skruvmejsel, en felgängad skruv som lossas på gasreglaget vid förgasarna, den som har armar som kopplar samman alla tre förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde en gammal båtmotorräv som kom med följande idé.
Han trodde inte på bränsleproblem. Hans lutar åt att det är tändhattarna som börjar bli gamla. Då ökar motståndet i dom och gör att gnista inte bildas när kompressionen blir hög.

Jag ska mäta upp tändkablar och hattar. Men visst låter det skumt eller ...

Är det någon som kan ge ris eller ros?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu mätt upp allt som har med tändningen att göra. Tro det eller ej: en av tändhattarna hade mycket högre motstånd (50 KOhm) än de andra två (5KOhm) som det ska vara. Precis dessa värden angav den gamle räven. Man bör lyssna på rävar.
Det är avstörda tändhattar som med tiden lägger av - precis som allt annat.
Kollade även igenom bränsletillförseln - allt OK. Båten står i garaget så jag har inte testat än. Återkommer med resultat.



Senast ändrad av aminders | 09 juni 2010 | 21:25



Senast ändrad av aminders | 10 juni 2010 | 23:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte en sväng. Tomgången perfekt. När jag ger gas är det som den går på 2 cylindrar.
Upp med båten till garaget. Mätte alla tänkbara värden på tändspolar, pulsgivarspolar (vet inte om det heter så - pulser coils på engelska) ... enligt rephandboken:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=347217
Alla värden ok!
Mäter stiften. Aha vad är detta? Ett stift skiljer sig avsevärt från de andra två. Bilen till Statoil och köper tre fräscha tändstift. I med stiften ner med båten till sjön. Några böner och ...

Motorn är som ny!!!

Sammanfattning:
Börja aldrig plocka ned en motor utan att testa de enklaste felen. Gäller kanske framförallt pålitliga motorer som Yamaha 50 hk från slutet på 80-talet.
I mitt fall var det fel (för högt motstånd) på en tändhatt och ett dåligt stift.

Nu efteråt vet jag ju hur jag skulle ha gjort. Men som sagt sök de enkla felen till att börja med.

Till sist tack Flipper_510_HT för länken till rephandboken (guldgruva)



Senast ändrad av aminders | 10 juni 2010 | 23:22



Senast ändrad av aminders | 10 juni 2010 | 23:33



Senast ändrad av aminders | 10 juni 2010 | 23:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du kollat membanet i bränslepumpen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, membranet var OK. Problemet låg på tändingen. Tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...