Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Athene2600

Nimbus 2600 bränsletank

Rekommendera Poster

Har en Nimbus 2600 -88 och min fråga lyder... vad är det lättaste/enklaste/bästa sättet att rengöra, inte tömma, bränsletanken? Nimbus Boats AB har tydligen aldrig tänkt att man behöver rengöra tanken eftersom det inte finns, åtminstone i min båt, någon inspektionslucka i tanken man kan öppna och kolla hur mycket gegga moja i det finns nere i bottnet. Är jag ensam med problemet, hur har ni andra 2600 ägare gjort? Är det någon som själv vågat sej på att göra en lucka i tanken? Berätta om era erfarenheter.

Tacksam för alla svar

Christian.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag inte en Nimbus 2600 men jag har just gjort rent min bränsletank på båten genom att lyfta ur tankmätaren, köpa en inspektionskamera från clasolsson som man via usb kopplar till datorn. Kameran kostar 400spänn, filmar i färg och har inbyggda lysdioder fram sä att man kan orientera sig i tanken. Kameran sitter längst fram på ett böjbart spröt och har uppskattningsvis en diameter på 12mm.

Jag kopplade en oljesug (rejäl modell) och sög upp min gegga vägledd av kameran. Finns säkert andra bra sätt men detta fungerade för mig.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror att jag har en liten läcka på min tank. Hur skall man undersöka var denna är. Jag får vätska under tanken men ser inte varifrån det Kommer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2010-05-20 vid 09:53 skrev sigge_1:

"...jag har just gjort rent min bränsletank på båten genom att lyfta ur tankmätaren, köpa en inspektionskamera från clasolsson som man via usb kopplar till datorn."

Tack för tipset. Det där skall jag pröva!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i många år en 2700, tanken sitter på samma ställe som i 2600.

På min tank, i den båten, finns det, fanns det en inspektionslucka, men den var placerad under den fasta durken och under köksmodulen. Givaren kunde med god vilja nås i utrymmet under den lösa durken under fotsteget på bb-sidan. Jag hade ingen inspektionskamera, men väldigt omständligt med en spegel och en lampa i långt snöre, kunde jag någorlunda inspektera tanken invärtes. Jag hade inget skräp i den tackochlov. Möjligen kunde tanken lossas och dras bakåt/akterut, då hade manluckan kommit under den lösa durken. Samtliga tankar satt fastklistrade i skrovet med någon svart kladdig massa, kanske butyltape? vadvetjag. (jag bytte den läckande vattentanken under stickkojen, ett jäkla jobb att få loss den, liksom septiktanken som jag gav upp och fick sitta kvar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät plåtfirma installera inspektionslucka i min tank på vår Flipper 850.

De satte kapskiva i tanken.

Att få den ren invändigt efter det tog nog en arbetsdag?

Använd sticksåg om du skall ta upp hål.

Använd packning av Nitril om du gör egen packning.

De använde nog EPDM? Såg ut som en jäkla murkla efter ett år :-)

Lycka till med din tank-service.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...