Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst david

Seglare för 50-70´.

Rekommendera Poster

Gäst david

Relativt ny seglare är jag. Skall köpa mig och min lilla fam en båt. Vad köpa? Överös mig med tips! :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SL

Vad vill du ha för segling? För dessa pengar kan du få en Vega, Maxi 68 eller 77, kanske en express, och en hel drös andra båtar av olika typ och i olika skick. Det handlar också om hur mycket tid och kunskap du har för att rusta båten. Om du ska få några vettiga tips måste du veta, och kunna berätta, vilken typ av segling och båtliv du tänkt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF-båt, kanske.Den kanske du kan få ännu billigare. Jag hade en Nord 80 en gång i tiden.Det var en bra familjebåt, ingen supersnabb seglare precis men bra i hård vind och rymlig.Skulle kunna tänka mig att de kan ligga i den prisklassen du är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst david

En trygg och säker familjeseglare med skapliga utrymmen i såväl ruff som sittbrunn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du en Nord 80 så har du det i den. Den är trygg, säker och rymlig, men det finns säkert andra, som är vanligare på beg.marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Conny Axaeus

Hej David! Monark 700 Miniton är också en mycket bra och trevlig båt. Du kan läsa mer om båten på ; http://home.swipnet.se/~w-45500/monark7.htm Du är välkommen att höra av dig så kan vi skicka lite bilder eller om du vill se och provsegla en. Den ligger i Stockholmstrakten. Mvh /// Conny A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog lägga på en sådär en 100 000 kr för att få en Nord 80, tyvärr - se http://www.sailguide.com/Nord_80.htm'>http://www.sailguide.com/Nord_80.htm För de pengarna kan kanske en RJ 85 vara ett intressantare objekt? Eller Maxi 68? Eller H-Båt? Eller Misil II? Eller Bellona 23? Eller... tja, det bästa är nog om du kikar runt lite här själv, http://www.sailguide.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hejhopp

Mitt tips: H-båt En båt som håller längre då den är roligare att segla å relativt snabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Conny A

Hej Igen David ! Jag svarade dig tidigare med att Monark 700 Minton var en bra och prisvärd båt. Du sände mig några frågor men av någon anledning kunde jag inte svar på ditt mail. Om du du fortfarande har frågor kring båten kan du väl höra av dig samt tala om din riktiga mailadress så skall jag svara dig. Hälsningar /// Conny A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle föreslå att du tittar på Maxi 68 eller 77. Helt OK seglare, juste prisläge. Därtill stora tillverkningsserier varför det finns visst utbud av begagnat prylar. Gör oxå att båtarna är kända och inte allt för svåra att avyttra om intresset skulle ändra sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven

Hej! En IF är ett utmärkt val. Jättefin att segla, även i litet hårdare vindar. Det finns många IF-båtar vilket gör att det är lätt och billigt med reservdelar, samt gott om tips från andra IF-ägare. En nackdel kan vara att den inte är särskilt bekväm att bo i någon längre tid. /Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej David När jag var barn hade vi en vega med en vp md80. Det var en smidig bat som vi enkelt fick rum 5 personer i ( 2 vuxna 3 barn ). Har manga roliga minnen fran den . Den har en välldigt stor sittbrunn för en bat i den storleken. Seglings mässigt fanns det ett och annat att önska men pa det stora hela en bra familje bat. MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beskriver en MAXI 77 här och det kan man lugnt rekommendera. Hade en själv i 18 problemfria år och sålde den i höstas. Se till att det är årsmodell 1975 eller nyare, dom ändrade lite mellan 74 och 75 och bla kölinfästningen. En del argumenterar för den blå skyltens värde, det är dock ingen skillnad på en från 75 eller senare med eller utan skylt förutom själva skylten. Betala mellan 45 och 60 tusen beroende på skick och utrustning, mer behöver det inte kosta. H-båt och IF båt är snabbare seglare men betydligt trängre invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är ovan seglare kanske ni ska börja med att se om det går att hyra båt eller låna en innan köp. Familjen kan nämligen ta mer plats än beräknat och det kan vara svårt att värdera utrymmen utan provsemester. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde ungefär samma fråga som du på forumet hos Praktiskt Båtägande, http://www.praktisktbatagande.se/ Där fick jag en hel del tips, fast jag tycker fortfarande att valet är svårt. Det som vi prioriterar mest är egenskaper för skön familjesegling. De båtar som ligger oss närmast just nu är; Albin, Ohlson, Shipman 28, Becker 27, Tur 80... Det är inte bara svårt att välja - det är svårt att få tag på bra objekt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm jag har en becker 27a och har bara haft möjlighet att provsegla oden ett par gånger innan höstbestyren tog vid, men den har rymlig sittbrun, och modelen har blivit ensamseglad jorden runt, så säker i hård vind är den... hitta ett välskött ex, så har du en fin båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle

Birdie 24!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Maxi 77 Robust rymlig enkel pålitlig Jag har en. Vill du köpa den. den är till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ingen erfarenhet av segelbåt i början! En liten bebis däremot. Vi köpte en Bianca 27 som var underbar (kostade ca 100.000 kr på den tiden) trögseglad men underbart styv och fin att bo i. Skulle tro att man kan få dessa för liknande summa, om man har tur och är litet händig. Toa med hela köret. En mycket styv båt perfekt för de flesta. Har själv en 34 fotare av annat märke idag. Men som sagt Biancan är fin och trygg för en nybörjare Mvh Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det finns ett antal kriterier man måste ställe upp innan man går vidare. Mina krav är iallafall: - familjeseglare - komfort - ståhöjd - inombordare Sen går det mesta att ha överseende med. //M@tz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som en del andra här. IF båten är snygg, tidlös, säker. långkölad. En mkt bra första båt vill jag påstå. Alternativet är nog antingen H-båten eller som flera andra sagt Maxi 77. Den sistnämnda är nog rymligast, men klart fulast. Men alla tre är nog bra och säkra köp där du har igen dina pengar. / Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Landskrabba

Citerar: En trygg och säker familjeseglare med skapliga utrymmen i såväl ruff som sittbrunn... Dessutom runt 50-70.000:- Albin Vega. -De sträcker sig i denna prisintervall. -Trygg. Innombordare. Kan dessutom, bevisligen vid många tillfälle,lätt iordninggöras för jordenrunt segling/ nordpolsegling. ( http://hem.passagen.se/secondwi/resa1.html http://www.dromresan.com/bat/vega27.shtml http://www.jordomseiling.no/ o.s.v...) -Bland de rymmligaste i klassen 50-70k:- -Toa, garderob, kök, värme, bra ståhöjd,4 ordentliga sovplatser, stort fördäck. -Rejält byggd , tjocka väggar, 99% skonade plastpesten, massor med delar då de byggdes ca 3500 st. ( Svenskbyggd ), alla fel välkända och dokumenterade ( www.vegaklubben.se ) o.s.v...

post-0-1394234333,2586_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...tips från rutinerade seglare som går igen är att Maxi 77 och Albin Vega rekommenderas... Jag prioriterar ändå inombordare och då är det Vegan som ligger bäst i pris!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:shock: ...då är det isåfall en 77:a tillverkat 1975 eller senare man bör införskaffa ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...