Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jlem

Honda 50 4 takt vs Evinrude 50 e-tec

Rekommendera Poster

Hej

 

Har köpt en Zodiac futura commando 530. Den rekommenderas för 50 hk. Funderar nu på köpa en ny motor med rorkult. Kommer endast att använda båten med ca 4-6 pax och packning för dagsturer, kommer ej dra vattenskidor eller liknande.

Bäst priset nu ger två alternativ, Honda BF50 4 takt eller Evinrude 50 e-tec.

Får höra av flera säljare som säljer Hondan att den är bättre än alla andra märken när det gäller stabil och pålitlig konstruktion med just rorkult.

Evinrudesäljarna anser den vara överlägsen allt annat då den inte behöver konserveras på verkstad utan det gör den automatiskt. Drar lika lite soppa som 4-taktare. Har ett mer robust konstruerat växelhus än sina konkurrenter. 

Mercury och Yamaha verkade vara otroligt klumpiga i jämförselse och dessutom kostsammare att bygga om med just rorkult. Tohatsu tillhörde inte de billigaste utan var snarare bland de dyrare i detta motorsegment.

Någon som har åsikter om dessa motorer (Honda/Evinrude)? Bra eller dåliga erfarenheter av dessa? Fördelar? Nackdelar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen bättre om 2-takt än 4-takt, men jag tycker det är en egenskap som diskvalificerar Envinrude 50 hk och det är att den är tvåcylindig. Honda är 3 cylindrig. 50 hk motorer skall vara minst 3 cylindriga, helst fyra.

En annan aspekt är vilket märke som har bra service nära dig, man vill inte vara utan båt om något pajar mitt under semester. Har du köpt och servar motor hos en bra verkstad så har du förhoppningsvis företräde om något händer mitt under säsongen.

Och en stilla undran, varför rorkult på en 50-hästars, jag vet att det är mycket vanligt på bassbåtar i USA, men knappt här i Skandinavien ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude lätt, den har enbart fördelar mot 4-taktarna och den drar inte lika lite soppa som en 4-taktare utan mindre. Lägre vikt, bättre botten vrid m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog bra service oavsett vad jag köper för märken, det finns serviceställen för alla märken i samma stad. HAr inte hört något negativt om verkstaden som repar Honda eller Evinrude.

Köper en 50 med rorkult mer för att jag inte vill ha ett jockeysäte eller liknande mitt i båten som stjäl lastplast. Förvisso skulle säkerligen ett säte mitt i båten ge en annan viktfördelning och kanske även bättre sjögång om man bara är en eller två i båten men i nuläget prioriteras främst ledig yta.

Är som sagt vill rådig om inköpet. SKall jag se det strikt ekonomiskt så blir det Evinrude då den är billigast av alla märken som jag tittat på. Det skiljer 9000 kr upp till Hondan. Yamaha var tokdyr, de vill ha 70000 för den på affären. Det är 13000 mer än Evinruden... Mycket soppa-pengar som skiljer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E-tec 50hk väger 109kg. Honda 50 4-takt väger 98kg.

Du verkar  ha en väldigt förlegad uppfattning om 4-taktare i alla dina inlägg. Dags att uppdatera databasen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog väldigt sällan det är så att 4-taktaren är lättare, men en expert som du behöver väl inte kolla på forumet för du tycks redan vet allt om allt. Grattis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting står på tillverkarnas egna hemsidor! Jag blir bara så less på när man på forum vilseleder andra med gamla sanningar. För 10-15år sen var 4-taktarna klumpigare än motsvarande 2-takt. Men det gäller inte längre.

Som ytterligare referens. En Mercury 115hk Optimax 2-takt väger 170kg. En Mercury 4-takt 115hk, väger 175kg. En yamaha 115 4-takt väger 170kg.



Senast ändrad av batrookie | 20 maj 2010 | 09:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel Mercury 150 hk = 231 kg , Evinrude 150 = 190 kg....det är 41kg i skillnad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i!

Fast där får man också beakta att Mercuryn är en Verado med kompressor. Om man kollar på Yamahas 150 4-takt så väger den 214kg. Men visst, det är fortfarande viktfördel 2-takt på den storleken.

Men nu var det ju en 50hk som trådskaparen skulle ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att trådskaparen har hittat alla tekniska data på nätet och att han efterlyser mer subjektiva synpunkter, typ hur det känns att äga/köra en viss motor.

Vi kan vara överens att 2-takt och 4-takt har olika egenskaper och de prioriteras ju olika av båtägarna. Hade det funnits en sanning så skulle det finnas bara en enda 50-hästare på marknaden.

T.ex det är klart att en motor med fler cylindrar och/eller större motorvolym väger mer, sen är det bara välja efter den egenskap man tycker är viktigast, inget konstigt med det !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha accet, köp Evinrude, det är det enda som talar för 2 taktarna med insprut, tycker jag. Vill du ha driftsäkert, tystare på tomgång, slippa lukten av moped och bättre andra hands värde, köp Hondan. Toppfarten är nog den samma, och om du tar Hondan så slipper du 2 taktsoljan så klart :) Jag personligen gillar mer 4 taktarna, men 2 takt insprutarna är väldigt fina motorer, MEN man vill juh slippa den här eländiga 2 takts oljan. Och 4 taktarna blir lättare och lättare. Hade en mercury 75 hk optimax på min båt innan, den vägde 170-175 kg. Nu har jag en Suzuki 90 hk 4 takt, den väger 155 kg. Stor skillnad!!

 

MVH / Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss som har använt båda sorters motor så får vi väl ändå rätta till osanningen med att det idag knappast existerar oljerök med de nya 2-taktarna, bränsleförbrukningen är nog tämligen lika. 2-handsvärdet skiljer inte heller det så mycket, dock så finns där en hel del annonser med fantasipriser på 4-taktarna fortfarande då de alla är tämligen nya vilket iof även gäller den nyare generationen av 2-taktare. Det kommer alltid att finna två läger i denna frågan, följ din magkänsla. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par synpunkter. Jag har en E-tec 50

Först cylinderantal, klart att 3 cylindrar är bättre än 2 men den enda märkbara effekten är ett par skakvarv i det lägre registret. Precis när man lägger i växeln på tomgång så skakar det men det försvinner när båten fått upp farten. Det finns ett område på 2500 varv som låter lite extra, men där behöver man inte ligga för det är över gränsen för deplacementfart. I övrigt är det inga problem. När vi kör i deplacementfart så ligger varvtalet runt 2200 varv, vilket ger ca 5,5 knop. Nästa standardvarv är strax under 5000 varv. I låg fart drar denna motor inte mer än min gamla Yamaha F-25 gjorde på en hälften så tung båt. Enligt uppgift på Evinrudes ägarsajt så är förbrukningen på tomgångs varv 0,4 lit/h.

Hur som helst så har jag själv uppskattat förbrukningen i 5 knop till kanske snäppet över 1 lit/h. Har inte mätt exakt.

När vi bara kör korta turer så häller vi i 10 liter lite då och då.

Till sist tvåtaktsoljan, kör man på XD-100 olja så räcker tanken på 1,9 lit hela säsongen.den drar bara hälften av denna olja som iofs är dubbelt så dyr men den varken ryker eller sotar.

Den låter lite mer än en fyrtaktare på låga varv men det gör ingenting, det är ett vackert robust ljud fjärran de gamla 2 taktarnas skrammel.

Skulle jag byta till en större ny båt så blir det tveklöst en E-tec på den med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar på denna tråden 9 år senare och frågar;

Om e-tecen är en 2011 och hondan är en 2000. Hur mycket har grejerna förändras under denna tiden? Är de en solklar vinst för e-tecen då eller är hondan med i leken, trots sin ålder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Honda 90 HK från 2000, den har 4 förgasare, men är rätt snål ändå. E-tec fån 2011, har väl insprutning?

 

Står du i valet att välja, utan prisskillnad, kör på den som är nyare.

 

Min Honda tuffar dock på, utan att klaga. Bytt kamrem (lekande lätt, för den som någon gång bytt en kamrem på en bil, eller båtmotor) olja och filer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...