Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anyone

Kylbox, ännu en fråga....

Rekommendera Poster

Hej matroser.

Här kommer en, för mig, viktig fråga;

Tänkte bygga en ny kylbox, som ska kylas av en kompressor. Har läst allt jag kan hitta, men är fortfarande osäker.

Min ide är 50 mm cellplast, och på insidan klä med antingen rostfritt eller plexiglas.

Kommer jag att bli besviken, eller räcker isoleringen mer än väl?

 

O S A

 

Anyone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj, aj kapten

De skivor som man köper färdiga med ytskickt av plast är ju 50 mm tjocka och är ju avsedda att bygga kylboxar. Sen har väl olika typer av skivor olika isolerförmåga, men det räcker säkert.

Själv hade jag ett visst utrymme till förfogande. Tidigare hade en del varit ett blindfack på en del, där det möglat. För att bygga bort det utrymmet limmade jag fast markisolering, att isoleringen blev 15 cm tjock på den sidan. Jag ville kunna nå hela kylboxen från luckan. Därför byggde jag bort utrymmet med isolering. Resten av isoleringen blev minst 10 cm och locket blev 5 cm. Finns det plats med tjockare isolering gör den ju ingen skada. Vanlig markisolering är ju inte särskillt dyrt.

 

tommy

 

post-945-1394236355,3842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så hjärtligt för svaret.

För att få så stor box som möjligt så hade jag tänkt mig just 50 cm cellplastskivor med plast/rostfritt på insidan. Borde inte vara några problem för mig med dubbel skiva i botten. då den ju är känsligast för kylras.

Tack igen; blir att testa.

 

//Anyone

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj oj oj 50CM. Det va att ta i He he heCool

Jag antar att det va 50mm. Lycka till det blir nog kanon ska du se.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar extruderad cellplast (Jackofoam xps eller motsvarande) när du skriver cellplast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klä boxens insida med Pet-plast. 2-4 mm är lagom.

Säljs i ark på div grossister typ Akriform mfl.(de kan säkert kapa om man vill för liten peng)

Den är jättetålig och kan sågas med snygga kanter.

Limma sedan med lim fritt från lösningsmedel och foga .

 

Tänk på att om du väljer transparant pet så syns lim skivor genom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

Felskrivning, jag menade så klart 50 mm. (jäkla tangentbord)

Sedan hade jag faktiskt funderingar på vanlig cellplast (frigolit)....och det är väl det som är min största fundering...

 

//Anyone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm... gjorde ett försök med frigolit ...

Kan säga att limmet har viss betydelse då. Kommer inte ihåg vilket lim jag hade, jag gör allt så bra man kan så det var säkert ett superlim med mycket kemikalier i... så frigoliten så ut som om den smält!

Det blev inte alls så bra skarvar alltså. Testa med olika lim är mitt råd där...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggmax tex har cellplastlim på stor tub för ca 30 kr. den fungerade bra till Markisolering-Jakofoam mot pet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lim finns att få tag på för cellplast, inga problem.

Frågan kvarstår dock; Anser ni att 50 mm cellplast/frigolit är otillräcklig i fråga om isolering?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 mm tycker jag är ok

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tommy.

Dags att dra igång projektet då...

 

//Robin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt var: botten kräver tjockast helst 10 cm sidorna räcker nog med 5-7 cm och locket bara nån tum.

Jag har 7cm i botten väggar och 2.5cm i lock.

Under Bottenskivan finns skrovets isolering dessutom lite fogskum som jag fyllde utrymmet som uppstod pga skrovformen. Bottnen limmades liksom fast med skummet.

Placera kompressorn så kallt som möjligt tex i kölsvinet, det är viktigt att den inte står varmt.

Locket tätade jag med dubbel fönsterlist.

Jag kopplade kompressorn direkt på batteribanken så den kan köras med huvudströmmen avstängd. Bra tex när man vill starta kylen en eller 2 dagar innan man ska åka ut



Senast ändrad av ahaa | 21 maj 2010 | 14:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...