Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Rubinen

Pissar massa vatten

Rekommendera Poster

Idag provstartade jag min Mariner 50 hk -90, i tunna, bara för att se så allt var ok efter att jag bytt impeller i helgen för första gången i mitt liv.

Hon startade direkt, som vanligt, och kylstrålen såg fin ut. Hon går klockrent hela tiden. Låter henne gå medans jag går runt och tittar bakifrån. Det har jag faktiskt aldrig gjort förut och jag blev lite förvirrad.  Kylstrålen var, som sagt, jättefin, men samtidigt pissar hon vatten ur, vad jag tror är avgashål. Två rektangulära hål på riggen just under kåpan. Är detta normalt?

Ursäkta en blondin :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser nu själv i efterhand att jag självklart skulle ha öppnat kåpan för när jag kollar min lilla video igen så tror jag att jag hittar ev. fel där. Får åka ut i morgon och köra tunna igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är normalt. Talar vi mycket vatten då? Jag menar: jag får känslan av att det är som en kran som står på. Får nu efter intensivt tittande på min lilla film även för mig att vattnet faktiskt inte kommer ifrån avgashålen utan runt ikring... alltså typ från under kåpan.

Jag skickar med en bild på en liknande motor för att visa vart jag menar.

post-10001093-1394236354,4829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är det på min. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattnet lämnar motorn via skvallerhålet (kylstrålen) och ned i riggen för att kyla denna. Vid låga varv, med motorn nedsänkt i vatten, så orkar motorn inte trycka ut avgaserna genom propellern. Därför finns hålet i riggen ovan vattenytan och det är normalt att det kommer vatten ut genom detta. Vattnet lämnar ju motorn tillsammans med avgaserna.. Men, om det som du beskriver kommer onormalt stora mängder så kan man ev. misstänka att röret som går från pumpen till blocket inte sluter tätt.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla detalj nr 33 nippel kylvatten kontroll den är av gummi så den brukar spricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...