Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
denne

Motortemp pendlar MD11C

Rekommendera Poster

Tjo

Tempgivaren på våran MD11C pendlar mellan mitten på det gröna å går sedan upp å nosar på det röda för att sedan gå tillbaks igen med typ 20 sekunders mellanrum.Ibland stannar den mellan grönt/rött en stund..!

Detta vill man ju inte sitta å titta påFoten

Det kommer bra med vatten med avgaserna både vid tomgång & vid högre varv så impellern verkar ju bra.

(sötvattenkylning martec)

Är det någon Volvo Penta kunniga som kan ge tips så mätaren hamnar stabilt på det grönaGlad

Ska jag börja med att byta termostat direkt eller finns det några smidiga trix att testa?

/Denne

 

post-28619-1394236353,0685_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Många gånger när det pendlar så fort som du beskriver så är det elfel, antagligen jordfel eller givaren som är trasig. Kan vara termostaten men det brukar pendla långsammare.Kolla kablarna först , lossa dom,putsa ytorna o skruva tillbaks dom är en bra börjanMille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det hade ju varit trevligt om det funkade att putsa till stiften.Sådan tur har jag dock sällan tyvärFoten

Funderade på en annan grej...På avgas/kylvatten utsläppet sitter det en 90 graders gummislang monterad för att rikta bort ljudet å inte skita ner skrovet misstänker jag...denna mynnar bara några cm över vattenytan å vid lite sjö så går den under havsytan skulle det kunna ge ett motstånd så att inte kylningen funkar optimalt tro ?Obestämd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det har ingen betydelse att slangen går ned i vattnet. Det blir inget mottryck av kontakten med vattnet vad jag kan förstå.

Jag skulle byta termotaten eller kolla den om den kärvar genom att koka den och se om den rycker till istället för att röra sig jämnt när du ändrar tempen på vattnet.

Om något fastnat i kylkanaler borde det inte gå upp/ned så som den verkar göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Om alla kablar är som dom ska vara så skulle jag byta tempgivaren ca 500kr eller försöka få tag på en beg så man kunde prova o se om det är den som spökar. Det är som forgus31 skriver att utsläppet inte har någon betydelse, på många motorer så är avgasstövlarna flera decimeter under ytan,motorerna klarar av att trycka ut vatten o avgaser ändå.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en digital stektermometer. Det finns trådlösa. Lägg givaren mellan cylindrarna och kolla nästa gång du kör om du har jämn eller hoppande temperatur.

Jag har en sådan som extra koll och kan få larm t.ex vid 100 grader vilket det blir mellan cylindrarna när den vanliga tempmätaren står på mitten i gröna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en stektermometer verkar ju smidigtGlad

Har redan hittat en här i köketFlört

Men det där med termostaten..om den kärvar så borde den ju öppna långsamt men när den väl öppnat så borde den ju inte stänga igen och om den inte öppnat helt tex så borde ju tempen bli hög men inte pendla ..hmm



Senast ändrad av denne | 15 maj 2010 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just därför jag tror mera på givaren än termostaten,Som forgus31  skriver har du en utomstående termometer så ser du om motortempen pendlar eller ej, så får du köra uteslutnings metoden.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En termostat består av ett bimetallband som böjts till en skruvfjäder. Om termostaten skulle kärva trycker fjädern men inget händer förrän kraften är så stor att kärvningen upphävs och locket tar ett skutt vilket kan motsvara rätt många grader.

Men varför skulle en termostat kärva å andra sidan?

Men likaså varför skulle en givare ge så underliga värden som från mitten på grönt till grön/rött. Det borde väl antingen vara helrött så långt man kan komma på skalan eller inget alls. Dvs avbrott eller kortslutning.

Stektermometern är bra att ha med sig för indikering av t.ex vatten till kröken. När sjövattnets intag sätter igen sig t.ex så kan man få larm på detta och slå av i tid. Eller som jag har den nu mellan cylindrarna. Instrumentet har jag bland de andra instrumenten och man kan lätt få lite statistik på temperaturen vid olika pådrag. Den vanliga temp.mätarn sitter dumt nog under en lucka och blir sällan beskådad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det mekats..Med gott resultat tror jagObestämd

Har bytt impeller på både sjövatten sidan å glykolsidan.

 (Sjövattenimpellern hade 2st knäckta vingarFoten) men dom hade inte trillat av så allt följde snällt med ut.

Den på glykolsidan såg ut som ny å får vara kvar ombord som reserv.

Bytte även termostat när man ändå hade glykolen av.

Hittade även en ganska grov jordsladd ca 5 mm i diameter som hade legat mot svänghjulet så den var helt avnött å hängde i plasten (kan ha varit till tempmätaren så att det e därför mätaren har pendlat !? )

Ville sen inte åka ut själv å testa om allt funkade så den fick gå med växel i med spända förtöjningar i ca 30-40 minuter tempmätaren gick snällt upp å pendlade inte.

Ska bli spännande att hårdtesta båten nästa rundaSkrattande

Jag köpte även en såndär trådlös stektermometer på Claes O petade in stickan mellan cylindrarna men vet inte om det e rätt ställe ? man ska kanske sätta den på slangen efter avgaskröken ?Obestämd

 

/ Denne

post-28619-1394236363,0331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den liggande mellan cylindrarna i väntan på andra spännande användningsområden. Avgaskröken t.ex. som jag köpte den för. Men det blir väl först när motorn kokar som jag kommer mig för att kolla.

T.v tycker jag att det är praktiskt att få ett ytterligare temperaturlarm som jag också kan sätta som jag vill. Jag har sett att cylindrarna blir varmare än kokpunkten vid hårt pådrag och då står den vanliga snällt mitt på gröna skalan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här dtår det på Drevias hemsida:

Det är mycket vanligt att man har varmgångsproblem med äldre dieselmotorer och Martecsystem. Anledningarna kan vara många. Den främsta orsaken är nog ändå att innan konverteringen gjordes, så har man inte rensat kylkanalerna ordentligt. När gjutjärn utsätts för sjövatten så korroderar järnet. Rost utvidgar sig som bekant och gör därigenom kanalerna trängre. När man då sätter på ett Martecsystem så blir det problem om man inte har rensat limpa och toppar. Med i satsen följer nämligen en termostat som öppnar sig vid ca 75 grader. Detta för att motorn mår bättre av att gå lite varmare. Är kanalerna trånga och man har denna varmare termostat så får man problem. Att din tempmätare varierar är helt normalt. Termostaten öppnar och stänger. Att mätaren går upp emot rött på lägre varv är en varningssignal för att din impellerpump inte är helt frisk. Du kan behöva byta delar inuti den, t.ex. kam och lock och axel.

 

Har själv en pendlande temperatur fast inte lika snabb som din, kanske 5-10 min mellan rödmarkeringarna.

Har haft loss hela kylsystemet och spolat rent det nu i vår. Hoppas det blir lite stadigare temp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha nu var vi ute 2 nätter i helgen ca 4 timmars drift totalt å den skötte sig braGlad

tempen pendlade litegrann.

Vattnet som kommer med avgaserna är typ ljummet efter 1,5 timmars körning på 2000 varv

Hade man haft bekymmer borde den väl koka annars efter 1,5h !?'

Läste oxå i boken jag fick med till båten att det var normalt att mätaren kan visa högt pga av att skalningen är avsedd för sjövattenkylt system.

så det e kanske som det ska vara nu !?

Funderar lite på att sätta dit en tempgivare/mätare med skalning i grader ?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Digitala-matare/

Någon som testat en liknande ? den passan inte in i våran inredning precis men verkar tydlig..Snipan skulle ju likna ett rymdskepp med allt detta bling blingFlört

Senast ändrad av denne | 24 maj 2010 | 20:29



Senast ändrad av denne | 24 maj 2010 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut termostaten helt och blåköra en bra stund. Motorn ska ju knappt bli varm alls. Då vet man att kanaler och impellrar är ok iallafall.

 

Har själv sötvattenskylning och den pendlar mellan för kall och lagom. Skyller detta på termostaten... Inget byte planerat för tillfället men när man läser detta så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tar upp denna tråd igen.. Har ganska exakt samma problem på min md11c på min nyinköpta snipa. Bytte impeller mest för jag ville vara säker på att den var 100%. Har även ohm mätt tempgivaren, den pendlade en del. Tänkte väl gå vidare upp mot mätaren nu. Tycker det känns lite som det är den ändå, kanske något jordfel, är ju ett hyfsat ormbo under panelen.

Jag undrar Forgus, tänkte ta upp din ide om stektermometer, en kanonide tycker jag! Hur varmt blir det ungefär vid normalgång? Så man vet lite vad man kan räkna med. Har ju hållit handen på cylindrarna efter någon timmes körning, men det lär väl vara ganska mycket varmare mellan kan jag tänka mig..

Mvh Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår MD11C ger en temp. runt 85 till 110 grader om termometern sticks in mellan cylindrarna. Det låter kanske konstigt att det blir så varmt men stålet i cylindrarna blir tydligen betydligt varmare än vattnet som ligger mitt på det gröna på original VP-termometern.

Kör man fullt så blir det det högre värdet och vid halvt c:a 95 grader.

Vattnet ut i kröken är pissljummet.

Termometeren är ovärderlig vid felsökning av kylproblem. Eller varmgång i nåt lager ellr växellåda och likn.

Tejpa fast givaren och läs av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var själv lite lömsk på min MD11C med marteckylning. Tempmätaren kröp upp över hela det röda fältet. Jag monterade en http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Bil_instrument/Vattentemperaturmatare/ och bytte termostaten (75 grader). Det går åt en M18-nippel för den nya givaren.

Temperaturen håller sig vid 80-85 grader och avgaskröken är lite fickljummen.

Instrumentet passar direkt i gamla panelen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållt handen på cylindrarna efter nogon timmes körning skriver du! Förvånad

Det kan ju inte jag göraFoten

Asså ventilkåpan längst upp kan jag inte hålla handen på när motorn varit igång 1 timme..

ska man kunna det ?

om jag minns rätt så visade våran stektermometer 108gr när den var instucken mellan cylindrarna.

 

Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ventilkåpa eller vad det nu är, cylinderlock?, kan jag hålla handen på. Den är väl ca 50-60 grader skulle jag tippa på. Fick inte tag på någon termometer förra veckan, ska fixa en nu från clas o eller något sådant. Däremot fortsatte tempen spela mig lite spratt nu i helgen, det var ju iallafall gött väder.. Nu steg inte tempmätaren någonting när jag låg på ca 1800 varv. Däremot växlade värmen på kylvattnet, ibland ganska varmt ibland pissljummet. Ska det vara så, blir det så när termostaten öppnar och stänger? Har sjövattenkylning.

Tacksam om någon kunnig kan komma med något tips

Mvh stefan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid högsta effekt blir våran över 100 grader. 108 är nog OK.Du kan se på den vanliga termometern och jämföra. Vår vanliga på mitten av gröna oavsett vad stektermometern visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...