Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomtomdj

Vinterförvaring och helservice..FIASKO?

Rekommendera Poster

skrutten vill nog bara provocera. Hans inlägg kan ju inte vara seriöst menat.

Är också intresserad av hur det gick på mötet idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tycker vi tar reda på firmans e-postadress och mailbombar honom!

Mvh

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vill inte provocera men det kan mycket väl vara så att man har lite för höga förväntningar samtidigt som man inte vet skicket på sin egen båt.

Gamla stripes blir torra och spröda med åren och då är det lätt att de flagar (som på bilderna) om man polerar skrovet. Det kan ju inte firman lastas för. Och botten behövs inte slipas om den är i hyfsad skick och man målar med samma typ av färg t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrutten: jag vet mycket väl vilket skick min båt var i dvs normalskick efter en säsong i havet... Att stripsen skulle flaga kan jag oxå tänka mig men om du sätter på dig läsglasögonen så kanske du ser att skadorna gjorts för att polermaskinen rubbat på dem. Enligt Huges Marin tejpar de över gamla lister innan de rubbar för att ej åsamka skador. Vad det gäller botten på båten var den i sämre skick och skulle verkligen ha behövts slipats innan. Det var heller inte samma färg som målades på. OM båten hade varit i väldigt dåligt skick hade en seriös firma talat om vid jobbbeställningen att detta inte kommer bli till 100% bra...då är det mitt val att bestämma om de skall lägga ner mer jobb vilket kostar mer pengar. Jag valde en fullservice för att få ut en fin båt till sommarsäsongen 2010. Här kommer citat från Stenungsunds Marinparks hemsida...Hmm..

Comfortpaket

Vill du bara njuta av din båt? Inte lägga ner arbete, tid, onödiga pengar och heller inte oro för ditt båtägande?

Teckna ett Comfortpaket, som innebär att det enda du behöver göra är att meddela oss 2 veckor innan du vill ha din båt sjösatt och klar. Då har du en fördigrustad båt att gå ut i på förutbestämt datum.

Likadant gör du på hösten - meddela oss 2 veckor innan du vill ha din båt upptagen - så löser vi resten.

Du slipper all oro när novemberstormarna ryter och du slipper fundera över hur du ska få tid till vårrustningen.

Istället känner du att både du och din båt mår bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte oxå kommentera vad som hände i fredags, Anders på Stenungsunds marinpark hörde inte av sig tillbaka. Så vi har inte gemensamt kunna besikta båten. Jag kommer nu att skriftligen skicka ett klagomål till dem med bilder mm samt ett till konsumentvägledaren i Stenungsund. Har inga större förhoppningar att detta kommer lösa sig MEN kan detta få andra i regionen att inte välja detta varv och bli blåsta så har man ju iaf åstakommit något bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men givetvis aka du göra det! Du ska också ringa till lokala tidningen och göra en Patrik Ekwall, dvs gråta ut om att det inte blev som du hoppades. Företaget kommer att backa för all bad will du skapar, kommer att kosta dem ruggigt mkt pengar. Jag skulle inte sluta innan du fått tillbaka åtminstone 50 % av det du betalat. Förstår fortfarande inte att du ändå betalade trots att du var så missnöjd och Stenungsunds Marinpark gjort ett så dåligt jobb som de gjort.



Senast ändrad av 535GT | 15 maj 2010 | 17:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utförandet av arbetet är ju naturligtvis bedrövligt dåligt. Men jag skulle också bli skitsur om någon försökte bossa runt mig hit och dit med SMS. Till normal hövlighet hör väl att man åtminstone låtsas försöker resonera fram en tid att träffas på?

Be om ursäkt för detta, boka en ny tid, ta fram pris på ny stripe och relingslist och gör ett nytt försök. Jag skulle bli mycket förvånad om du inte får tillbaka pengarna för detta, och lite till.

Eller är det bara jag som är gammalmodig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lyckas polera bort stripen så har man kört på tok för hårt, att polera är en konst och vet man inte vad man gör blir det lätt fel. Ta det till ARN och var tydlig med att förklara för företaget att du kommer bestrida, gärna skriftligt mail och brev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill absolut inte försvara firman men det är knappast att jämföra med att lämna bilen till en rekondfirma.

Deras uppgift har INTE varit att polera båten invändigt eller i motorrum. Dock ska de inte skita ned kapell.

De ska rubba och vaxa skrov, klantigt att då gå på Ryds stripes som tydligen är av sämre kvalitet och inte höll för detta. Även fel at slipa på relingslist som tydligen inte heller höll för polermaskinen. Bottenmålning ska man göra men vanligt är att man bara rollar på nytt lager utanpå det gamla. Läser man noga så kan man inse att vanliga saker inte ingår såsom kontroller av anoder,  bälgar (när sådanna finns) eller andra delar. Står faktiskt inte heller att de ska byta bränslefilter.

 

Comfortpaket innehåller:

 Vårrustning med bottenmålning

Service av motor, byte av filter

och olja

Smörjning

Rubbning och vaxning av skrov

Sjösättning

Upptagning

Avspolning och tvättning

Konservering av motorn

Vinterförvaring inomhus

Priset knappast högt vilket säkert kan ligga på 18-20.000 vid andra platser.  

Varför jag skrev att jag absolut inte vill försvara firman är för att flera av dessa firmor tar ut ockerpriser för vinterförvaring och service.

Ocker när förvaringsdelen av båtar kan kosta 6-8.000 kronor och förvara en husvagn kostar ca 2000 kr några mil längre in i landet.

Men de klarar sig på alla som inte vill hålla på med sin båt och då kan de tydligen slarva lite även om det här fallet verkar vara bland de värre. Men har man sett på Timmells fuskbyggarna så borde väll mosvarande finnas bland båtgubbarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för jävligt att kunderna kommer med idiotiska sms. Hur vi lägger upp jobbet är väl knappast ditt problem bara båten är klar på avtalad tid. Vänd dig till ett annat varv nästa gång sådana kunder är inte välkomna hit.

Nej, nej, nej. Fel, fel, fel!!! Hur tänker människan? Skrikandes
Oavsett om man tycker att kunden är en idiot kan man inte säga till det till honom.
Grundkurs 1A i kundvård.

Ovanstående företag förtjänar inga kunder. Vill inte ha kunder. Ni stör bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte en företagare få tala om det för en kund? Vi lever ju inte i ett kastsystem likt det i Indien där tjänstehjon inte får stå så placerad att skugga faller på någon med högre kast. Det är ju inte helt ovanligt att man som företagare får be kunder att aldrig ringa igen. Formuleringarna brukar naturligtvis vara lite snyggare.

Som entreprenör kan det vara lite svårt att kasta allt man håller på med för stunden och rusa iväg för att träffa någon jappe som inte ens bemödar sig med att försöka avtala tid. Jag har full förståelse för entreprenörens svar.

Däremot vidhåller jag att trådskaparen verkar har rätt i sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sagt...i en annan tråd. Det finns säkert lika många (om inte fler) dåliga kunder som det finns dåliga företag.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kunder skall ju helst stå med mössan i hand och betala snällt... det gör ju livet lättare som företagare. *ironi* Obestämd Inte sällan man möter den inställningen inom hantverkar skråt. I övriga brancher verkar det dock vara ovanligt. Förutom den här nissen då... Tackar för varningen iallafall!



Senast ändrad av mariatherese | 16 maj 2010 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem går på att anlita en firma för rubbning och vaxning?

Låter det inte skumt redan där.

Polering och vaxning vore mer lämpligt. Eller är det mer grovarbete firman sysslar med?

Ungefär som att släppa in en gubbe och montera kök fast han har som yrke att spika formar för betonggjutning.

 

Se det positiva, måste finnas stora möjligheter för de som vill jobba seriöst att starta upp verksamhet där.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag bara kan kommentera priset. Antingen var mitt pris högt eller ditt lågt. Betalade själv ca 11.000 för upptagning, bottentvätt, pallning, demont. drev, täckning inkl uppställningsplats samt underhållsladdning av batteri på en 22 fotare. Ingen service beställdes då den precis kom från aukt. VP service. Ny räkning för vårrustning & sjösättning kommer efter sjösättningen.

 

Konservering ingick också förstås



Senast ändrad av 666D3 | 16 maj 2010 | 15:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som utbildad inom handeln så var det typ det första man fick lära sig..

KUNDEN HAR ALLTID RÄTT!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det kallas också kundvård och ett måste om man vill fortsätta ha kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, detta har ju tagit sin tid och konsumentvägledaren i Stenungsund har inte ens börjat med fallet ännu, Anders på Stenungsunds Marinpark vägrar oxå att svara i telefon och har ej gått att nå på plats.... Hoppas bara att inga mer stackars satar råkar illa ut denna vinter. Verkar förövrigt livsfarligt att låta honom vinterförvara båten DÅ han uppenbarligen är lika dålig på att vaxa som att betala sina fakturor...Orust är en liten Ö och snacket går.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant med en uppföljning :-) allabolag.se är en rätt bra sida om man vill kolla bokslut osv :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara komentera bobbans inlägg konstigt att han vill hänga ut företag

dom beter sig etu värre kolla dynor tråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste det sig för dig? Letar ställen på Orust som kan lösa helservice och Marinparken verkade bra men inte efter att jag läst detta... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...