Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomtomdj

Vinterförvaring och helservice..FIASKO?

Rekommendera Poster

Lämnade i höstas in min båt för vinterförvaring, konservering av motor, vaxning och bottenmålning. Har aldrig lämnat in båt med sk fullservice innan men hade väl förhoppningen av att detta var ungefär som att lämna sin bil på Rekond. Tanken att få ut sin båt nu på våren skinande och blänkande...Båten skulle vara klar och i sjön på Valborg. Priset var 14.700 kr inkl upptagning och isättning. Billigt eller dyrt?

Nu är jag inne på tredje datumet för isättning och båten verkar aldrig bli klar. Överallt på båten finns vaxrester kvar, gummilisten runt båten har slipmärken, Ryds stripen runt skrovet är helt sönderslipad. Motorn samt inne i båten ej rengjort. På hela kapellet som är blått finns handavtryck från vitt slipdamm.... Bottenmålningen känns bara påkladdad och det verkar ej ha slipats innan. Stor tjock ojämn kant.

SKALL DET VARA SÅHÄR? ELLER HAR JAG BARA FÖRVÄNTAT MIG FÖR MYCKET?

post-10008838-1394236339,9082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men 15000 spänn för detta jobb??? Det var då något så grymt överprisat att ojojoj. Jag gör detta jobb åt dig för 5000 kr per år om du vill. Är skadorna åsamkade av dem, skulle jag inte godta det hela. Hoppas att du inte betalt i förskott för något jobb. Det ska man aldrig göra, men händer alldeles för ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solklar reklamation. Jämför om en bil hade sett ut så efter rekond...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seså, namnge företaget nu, det har de gjort sig förtjänt av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är vaxning och målning inte ok gjort (även om det är lite svårt att se på bilderna hur det ser ut i verkligheten). Bara att reklamera!

Även att vänta på sjösättning efter avtalat datum är inte ok även om det tyvärr är ganska vanligt.

Däremot kanske inte totalpriset är så tokigt. Vinterförvaring kostar ca 200-300:-/m2 som båtens yta upptar (Lx(B 0,5)). Täckning ca 150:-/m2. Konservering kanske 1500:- beroende på vilken motor du har. Olja och filter tillkommer om du också har fått service. Detta har ingenting med hur bottenmålningen och vaxningen har skötts egentligen men jag skulle bli misstänksam mot den firma som fuskar uppenbart med det som syns lätt. Hur har de då skött det som inte syns så lätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset tycker jag är helt ok efter att nu ha jämfört med andra i regionen OM nu allt blev bra. Har nu fått tid för isättning på Tisdag och skall då gå igenom jobbet med Marinan. Som det känns nu så får de dra av pengar och jag får ta en extra putsdag själv för att få allt tip top...

Givetvis kommer jag så namge firman tillsammans med vad vi kommer fram till på Tisdag. Inte för att hämnas etc utanför att fler skall slippa bli besvikna och (lurade) Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att priset låter helt okej, OM jobbet hadde gjorts korrekt dock. Vinterförvarning, upptagning och sjösättning bara detta går loss på en hel del sköna slantar.

Någom rekond känsla tycker jag dock inte man kan räkna med bara för att man lämnar in båten för service, vaxning samt bottenmålning, dock skall det jobbet som du har betald för utföras på ett proffsigt sätt.

Rekond då pratar vi rengörning av tyg/kapell, olja/lacka teak delar mm.mm, detta hadde du som jag förstår det inte bestäld och heller inte betald för.



Senast ändrad av BerraS | 14 maj 2010 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid så att det bara är människor bakom jobbet, oavsett om du gör det själv eller lämnar bort det,

Vill man vara säker på att det blir som man förväntar sig är det nog bara att bita i det sura äpplet och göra det själv...

Jag tycker nog att detta gäller det mesta, oavsett om det är båten, trädgården eller städniongen där hemma...

Hlsn Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vilken soppa detta blev och usch vad dåligt man mår när man känner sig så otroligt grundlurad och blåst. Hade ju som sagt blivit lovad att båten skulle vara klar på Valborgsmässoafton, sedan i lördags och senast idag tisdag. När jag kom ut till marinan i morse så skulle varvet precis bottenmåla min båt (samma dag som isättning) vilket i mina öron låter helt tokigt. Skall inte färgen iaf torka ett dygn? Målningen i blått blev ett hastverk och den vita gamla färgen lyser igenom på flera ställen... Varvet lpvade oxå att göra en extra putsning innan isättning!! Så blev det givetvis inte och nu ligger båten i sjön. Jag ville bara ha båten därifrån och slippa se dem igen. Allt kändes så fruktansvärt olustigt och jag kände att jag lika gärna kunde ha slängt de 14175 kronorna i sjön. Stevie Wonder hade gjort ett bättre jobb.

Skickade sedan ett sms att han skulle möte mig i morgon onsdag för en gemensam besiktning där han antingen fick fixa till slarvet eller reducera priset. Fick då detta svar:

Det är för jävligt att kunderna kommer med idiotiska sms. Hur vi lägger upp jobbet är väl knappast ditt problem bara båten är klar på avtalad tid. Vänd dig till ett annat varv nästa gång sådana kunder är inte välkomna hit.

Lät sedan några inbitna Orust båtgubbar kika på båten och de skrattar nog fortfarande. De hade aldrig sett en värre bottenmålning..Det lilla positiva man kan säga är ju att motorn iaf går bättre nu än förra säsongen...

Kan inte rekomendera någon att lämna sin båt till X. Välj större etablerad marinor eller gör det själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första; NAMNET på företaget!

För det andra; HÄNG ut faanskapet så inte andra råkar lika illa ut, väldigt viktigt!

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte fatta att du betalar fullt pris för detta jobb. Antingen är du gjord av pengar, eller också behöver du grow a pair! Anmäl till ARN, ring Sverker på Plus och som Bobban skrev. Berätta vilket företag det handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, är inte gjord av pengar, behöver nog inte växa mer heller MEN är ganska uppgiven vid det här laget. Behövde ha hem båten och varvet vägrade lägga i den innan full betalning gjorts. Skall nu träffa Anders på Stenungsunds Marinpark på fredag MEN att jag skulle få någon kompensation/pengar tillbaka verkar helt kört... Återkommer givetvis med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestrida
Konsumentverket definierar ordet:
Att meddela den som kräver dig på pengar att du
tycker kravet är felaktigt. Ordet bestrida har
också en annan betydelse. Att bestrida kostnaden
för något är att betala, det vill säga stå för den
kostnaden. - att bestrida kan alltså betyda både
tillbakavisande och betalning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy va tråkigt. Ta det till Plus - skriv att det kommer att bli ett bra program i september då folk funderar på vinterförvaringen.

Självklart ska ett varv ha kunniga personer anställda och dessutom behandla dom på ett sätt att de får tid och lust att göra ett bra jobb. Här har det brustit på någon eller flera av dessa punkter helt klart.

Det minsta man kan begära är väl att de åtminstonde inte orsakar skada på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något som trilskande företag är rädda för, och det är taskig publicitet a la tv-programmet plus.  En variant av det programmet är sajten www.fairshopping.se där jag lyckades få företaget 3 att agera efter drygt tre månaders tjat, se länk nedan.  Skriv ett svavelosande inlägg där så får vi se hur de agerar.

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=5571

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemmet är att Plus kan inte dra alla oseriösa förtag i sina program för då skulle de väl behöva sända flera timmar varje dag.

Kolla med lokaltidningen, det är dock stor risk att marinan är annonsör där.

Annars så tror jag själv att dålig publicitet är den bästa vägen att få rätt.

-----
När jag skrev bestrida så menade jag att du inte skall betala hela fakturabeloppet utan bara en skälig del och vägra resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skojar du? 14000,- för vinterförvaring service bottenmålning är ju som hittat. Vilken värld lever du i?

Jag tror det ligger till så här: Du har haft för stora förväntningar. Nu har du ont om pengar och känner stor besvikelse och vill hänga ut firman som syndabock.



Senast ändrad av Skrutten | 12 maj 2010 | 14:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han kanske trodde de skulle göra ett bra jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett märkligt inlägg Skrutten...

Hade jag haft ont om pengar så hade jag nog inte haft en 200.000 kronors båt eller valt en Comfort service för 14175 kronor. Jag fick en klar och tydlig offert i Höstas så pengar är inget problem. Det är möjligt att jag hade lite för höga förväntningar MEN nu hade jag varit nöjd med en icke sönder slipad båt insmetad i gammalt kladdigt vax.

Oxå knepigt att sånna inlägg som ditt kommer från någon halvannonym utan båt etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt illa skött av företaget, håller själv till i närheten av Stenungssund så det var bra att du skrev ut namnet. Då får man se till att inte anlita dom någon gång.

Slipdamm och illa utförd bottenmålning är ju bedrövligt i sig, men vad sa killen om skadad relingslist och stripes. Det kostar ju en del pengar att åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara årets hittills dummaste inlägg, han har väl förväntat sig att få ut en hel, snygg och välservad båt.  Häng ut företaget!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det inte står Fulservice istället för Fullservice på fakturan...

www.eniro.se så kan man lämna omdömen om företag, både ros och ris.

Helt klart tycker jag att du skall lämna ett skriftligt klagomål till dem och be att få ett skrivet svar tillbaka. Du verkar ju redan ha dokumenterat med bilder så bifoga dem med klagomålet. Sedan kan du ju alltid dra det via konsumentvägledare/konsumentverk mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Informera gärna hur det gick på mötet idag. Det är intressant hur vissa ser på kundvårdSkäms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Det verkar som skrutten har del i företaget.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...