Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henrik-ka

Vilken båt ska jag köpa

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag letar efter en motorbåt men jag vet inte vad jag ska köpa. Det letar efter ska vara en båt på ca 5-6m båt kunna sova 2-3 personer. Det ska en köksdel och jag ska kunna hanteras den själv vid bryggan eller lägga till vid klippor. Det ska vara en kabinbåt gärna ingen ht. Någon som har någon bra ide vad man kan köpa. Jag har tittat på flipper 620 och uttern 590, 630. Men finns det något som liknar dessa.

Tacksam för hjälp //Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Flipper har en 630 CC-modell som kan vara ett alternativ. Den har utombordare. Vet inte hur det är med köksdelen i dessa dock.

Ett annat alternativ är Bella 630/650/652/655 med inombordare. Jag har haft en Bella 630 som har spis och separat toa och den är väsentligt billigare än de nyare i 650-serien.

Det där med att kunna lägga till ensam vid klippor eller brygga är ju en vanesak men i allmänhet svårare med en kabinbåt än med en öppen. Några av de nyare Bella 650-båtarna har en gångväg ut genom mitten på båten upp på fördäck.

Jag har fn en större kabinbåt som jag lägger till vid såväl bryggor som klippor själv med. Lite nervöst de första gångerna men tar man det bara lugnt och väljer rätt ställe där det inte blåser och är tillräckligt djupt så kan man öva ett par gånger för att få in snitsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Svårt att ge förslag när Du inte talar om vad den får kosta ungefär och hur fort Du önskar åka. Dessutom om Du vill ha bra möjligheter att laga mat och sitta till bords och om du vill ha akterkabin eller inte. Föreslår att Du tittar på Blocket på Monark 670. Rymlig och pratisk på alla sätt men det bör vara motor bytt på senare år. Lycka till.  Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det finns rymligare båtar i 5 meter klassen om du kan förlika dig med container utseendet.

 

post-15930-1394236339,7055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det låter som att Monark 670 kan stämma bra för dig. Du får en bra sån för de pengarna. Klart man är lite partisk när man har en sån själv, men jag är ju väldigt förjust i modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Skall,Du inte åka så fort så kan jag rekommendera en dieseldriven snipa. Finns fr 6m och uppåt. Här får Du mycket för pengarna. Själv ägare till en Marex 21. Se bifogade bild.

Har koj för 2-3 personer.Kylskåp. Porti Potty, Spritkök med två lågor. Akter med plats för fyra vid gott väder.

 

Mvh

 

Ingemar K

 

post-27505-1394236340,4182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ Coroneten nämnd ovan är en ganska bra storlek och typ av båt för 2-4 personer.

Men om den är lite stor så kanske Fipper 620n inte är så dum. Kanske inte världens roligaste båt och är väl lite stötig (har jag för mig). Men ganska vettig. Pratade med ett par som hade haft en i många år och de var mycket nöjda med den och åkte ofta ut en helg eller så. Funkar bra för två personer, vet ej om tre sover bra.

För många år sedan var jag ute en helg med en Finnsport 650. Den var faktiskt bra för fyra personer sovmässigt, pga en akterruff som kom bra till hands. Man sov faktiskt riktigt bra för att vara en så liten båt.  Lite vindkänslig och stötig, men helt ok att åka med trots det. Lite liten sittbrunn pga akterruffen, men det funkade.

Men det kanske är värt att fundera lite på aningens större båtar också, typ Coroneten. Går ofta bättre i sjön och man får lite mer utrymme och bekvämligheter. Jag tror att efter lite övning så bör du kunna hantera den själv i princip lika bra som de mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med...

Coronet is daa shit...en gång Coronet-alltid Coronet ...kolla även 24 family.

En kanonbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...