Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brandur

När kommer Dieselutombordare??

Rekommendera Poster

Som överskriften säger: När kommer Dieselutombordare??....borde ge samma fördelar som i en bil......dock kanske vikt/storlek blir för högt/stort??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har funnits någon från Italien om jag inte minns fel.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilen har en växellåda som gör att man kan utnyttja varvet i en bensinmotor medans man i en båtmotor måste starta från tomgång och sedan ta sig genom vartalsområdet och på vägen komma över planingströskeln. Lite som att starta på för hög växel. Är man inte ute efter hög toppfart utan hellre vill komma upp i planing fort borde en liten överladdad dieselutombordare vara ett bra val. Prissättningen är iofs avgörande. I Norge kostar ofta dieselbilar mindre än motsvarande bensinare så man undrar varför det är tvärt om i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Gå in och titta på youtube, där finns ett flertal dieselutombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på några men det verkade vara gamla PD motorer istället för modernare betydligt tystare Common Rail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det fanns en som hette Carniti på tidigt sjuttital. Tung och klumpig och därmed olämplig att  hänga på akterspegeln på de flesta småbåtar.

2 taktare idealiska på akterspegeln pga sin låga vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skärgårdsbonde i mina trakter hade en diselsnurra på 1980-90-talet, det var bra för mej för ja hörde direkt att det var han som var i görningen. Det ä ju trist nuförtiden att man inte kan skilja båtarna åt på motorljudet som man kunde förr me de gamla innombordarna

Föresten vilken fin båt du har! fabrikat? en liknande stol med ryggstöd kör ja åxå med, annars skulle ryggen paja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dieselmotor kräver en massa kring utrustning för att ens funka nära på lika bra som en bensinare.. Skulle bli en tung, dyr, otroligt bullrig och rykande, stinkande pjäs.. Dessutom så skulle den ha svårt att uppfylla avgasnormerna...






Senast ändrad av Mark77 | 07 maj 2010 | 22:10



Senast ändrad av Mark77 | 07 maj 2010 | 22:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är en Seanymph 16M (4,95m) och kanske ser fin ut.  Och den har varit bra på bra på mycket, men har en stor nackdel och det är att den inte håller.

Jag har sen -91 fått förstärka den på otaliga ställen. Just nu är den upptagen och jag ska  byta spant i botten (nitad).  Dessutom laga en 15cm spricka i botten som blivit till pga dålig konstruktion.

Båtarna har sitt ursprung i Princeton, Canada (Princecraft) och såldes av OMC i början av 90 talet.

Har varit på jakt efter ny liknande, men det finns inte till vettigt pris. Nya versioner av båten licenstillverkas i Tjeckien. (marine.cz)

Är på gång att skaffa annan ny båt föpr jag behöver en tåligare, men hopplöst att hitta bra ersättning för inga handlare har något passande hemma att prova och sälja i mina trakter. (Uppland)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om t. ex. VAG skulle bygga en  utombordare så har de redan den lilla 1.2 TDI CR med dieselpartikelfilter att utgå ifrån fast var de skulle sätta DPF vet jag inte men det kanske inte sitter på andra marindieslar heller. Den uppfyller EU 5 så den är både ren, snål och med common rail tyst. Motorn är på 75 hk vid 4000 rpm och har 180 Nm mellan 1500-3450 rpm. På pappret skulle den ge ungefär samma ax som en Volvo 2.4 140 hk men ha en lägre toppfart.

Yamaha F80 är i cylindervolym en betydligt större motor med med sina 1.6 än ovan nämnda 1.2 så någon stor klump handlar det inte om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att frånvaron av dieselutombordare, utöver tekniken, beror på att motorerna konstrueras för den största marknaden, dvs USA. Där är bensinen så billig att kostnaden inte spelar så stor roll som i Europa. Dessutom har dom inte samma tradition för diesel i bilar, så tröskeln är högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en utombordare krävs dessutom kraft inom ett brett varvtalsregister, nånting som dieselmotorer är usla på..turbo eller ej.. Död, kick och död igen, ingevidare när man skall upp i plan eller gasa om en slöfock :-) Gäller även bilar.. Kan inte förstå varför dieselmotorer är så populära? Dessutom drar dom nästan lika mycket med min körning iaf. En Volvo V50 drive(hyrbil) förfärligt trög och bullrig men drog enl färddatorn typ 10-12L/100km i stan..Med min V50 2,4(bensin, automat) så drar den typ 12-15L, behöver inte gasa så mycket som med diesel eländet för att komma fram och den gör det tystare och behagligare...

 


 






Senast ändrad av Mark77 | 07 maj 2010 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela är ju egentligen ett skatteproblem. Kunde vi fått köpa flygbensin till SAS pris kunde vi köra skitbilligt (1/2 priset) med Kerosene snurrror. På 7o talet en sen vindstilla söndagskväll körde vi hem en maxi 77 a med en Johnson 6 HKr på 50/50 lacknafta och bensin.

Varför ska vi fritidsbåtar betala mer än SAS för soppan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker soppan är den lägsta kostnaden när man talar om båtar ändå... Allt annat kostar ju betydligt mer för dom flesta som kör några tiotalstimmar per år...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ja ja...

hoppas att din text avåg att vara uppfylla kraven för gällande avgasnorm och inte fylla fylla avgasnormen. Skulle någon av dagens tillverkare av marinmotorer ge sig ikast med att urveckala en dieselutombordare så gissar jag att Yanmar kommer först och honda blir en säker 2a. Som 3a kommer sannoligt Volkswagen. detta är givetvis bara gissningar.

 

Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu skall vara en sån besserwisser så citera du mig fel, skrev fylla bara en gång..uppfylla var det jag menade såklart.. Men min point är fortfarande korrekt, med eller utan stavfel..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT, men som svar på en tidigare fråga i tråden.

Att flygbränsle säljs oskattat beror på internationella konventioner från den tiden när planen behövde tanka ofta. Man ville då undvika att länder som låg strategiskt till (exempelvis Storbritannien för flygningar över Atlanten) skodde sig på passerande flyg.

Misstänker att det är samma orsak som är upphov till att fartygsbränsle säljs oskattat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte att svara på påståendet men dieselmotorer är populära för att de har mycket kraft på de varvtal där man ofta kör. Detta gäller även i en båt där dieseln har bättre förmåga att komma upp i plan än en bensinare med motsvarande effekt. Inom bilsporten har man förstått detta varför Audi TDI och Peugeot HDI ständigt är i toppen i supersportserien Le Mans Series och även i Sebring. Detta har lett till att reglementet har ändrats för att även bensinarna ska ha en chans. Samma sak har skett inom World Touring Car Championship (WTCC) där Seat TDI blev lite för överlägsna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ju att den ska starta att levereas tidigt 2009 Betyder det att vi snart kan se den på en mässa i Sverige tro ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...