Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
hakalm

Har jag slipat nog? Skrovlagning med epoxy

Rekommendera Poster

Hej

Jag har påbörjat mitt projekt att fräscha upp Hajen innan den ska i vattnet. Mitt metodval för skadorna på skrovet är epoxy och/eller epoxyspackel då många av skadorna går in till glasfibern och båten ändå ska målas om till hösten.

Nu till min fråga denna gången. På de två bilderna har jag fotat före och efter slipning av en skada på en steglist på skrovets undersida. Har jag slipat tillräckligt? Kommer Epoxyn att fästa bra? Jag tänkte först ha på något eller några lager ren epoxy för att binda väl mot underlaget, sen blanda till epoxyspackel och spackla upp rätt form för att sen avsluta med några lager ren epoxy igen. Blir det bra och vattentätt?

Mvh Håkan

post-10011584-1394236337,6715_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och bil nummer två efter slipning:

Om jag slipar mer kommer jag att komma ut bredvid steglisten in på skrovet, det är deärför jag frågar om jag verkligen måste det eller om epoxyn fäster gott nog på det som finns uppslipat på bilden.

 

post-10011584-1394236337,7268_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skadan har ju inget större med skrovets hållfasthet att göra, så jag tycker det skulle räcka. Som du är inne på så skall man inte bruka mer våld än nöden kräver.

 

En gammal arbetskompis brukade alltid säga; det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...