Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gogreen

Greenline 33

Rekommendera Poster

Nope, jag bara klippte lite från tillverkarens hemsida. Fast litium kanske är en del av förklaringen till det SKYHÖGA tillägget för Hybrid version.

Har en annan fråga. Det borde ju finnas 220-uttag som funkar när man ligger på landström även om man inte har hybriden men är det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående fläktljudet som nämndes som lite störande så är det tydligen nåt EU-tjafs att det ska vara igång vilket verkar onödigt, särskilt på en diesel. Det är nog bara att sätta in en liten brytare som man kan slå av själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftar du på motorrumsfläkt så verkar det konstigt om man måste ha det på en diesel. Det satt ingen i våran fabriksnya Flipper med VP D3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sahlbäck, var kan man läsa om hybridversionen? Jag trodde hela tanken med båten var att den alltid kom som hybrid men man kan alltså få den utan elmotor, eller? Länka gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket läcker båt med nytänkande.

En skrovform som man kan ekonomskt köra 7-15 knop är bra. Vid detta fartregister gör man god distans men behöver inte full koncentration på båtens framfart. Eldrift på max 5 knop tycker jag är för långsamt då t.o.m. segelbåtar går fortare. Eventuellt med autopilot och fjärrkontroll så kanske det går men risken finns nog att man helt tappar uppmärksamheten i denna fart.

Inredningen/layouten tycker jag har många bra lösningar framförallt pentrys placering mellan salongen och sittbrunnen. Att kunna laga mat med en helt öppen vy är läckert och kunna helt stänga om vädret kräver.

Den enda stora nackdelen med båten som jag ser det är att det endast finns två fasta kojer. Akseptabelt om man endast är två men att behöva bädda i salongen på en båt med för övrigt sådan bra komfort är inte bra. Om inte annat tror jag att det drar ner marknaden och försäljningen av denna för övrigt så fina båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Mainship.

Jag tycker också de borde gjort så att elmotorn skulle kunna vara aktiv samtidigt som förbränningsmotorn. Då hade man kunnat få all kraft från elmotorn samtidigt som man hämtade lite kraft från förbränningsmotorn och på så sätt nått en högre fart och samtidigt fortfarande kan köra billigt och miljövänligare då 5 knop som man når vid eldrift är för långsamt att köra i. Vid lite motvind står du ju då i princip helt still. Risken är nog då att kunden aldrig kommer använda eldriften förutom när man kanske ska lägga till i en hamn och då faller hela konceptet med miljövänligheten.

Jag är inne på deras hemsida men kan inte se någonstans att man kan välja den som eller inte hybrid? Kan nån länka.



Senast ändrad av Rolle85 | 19 augusti 2010 | 11:46



Senast ändrad av Rolle85 | 19 augusti 2010 | 11:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Smaken är som baken, jag tycker att just 5 knop är en perfekt hastighet att cruisa i! Ser heller inte poengen med att kunna använda elmotorn tillsammans med dieseln?

Jag tror Du må till en återförsäljare för att se dom olika varianterna av båten, jag har papperskatalog jag fick på mässan i Lillestrøm och vad jag minns så finn det väl 3 varianter. fullhybrid med 6 solceller och ingen taklucka, delviis hybrid med taklucka och 2 solceller och så hybridförberedd där det inte finns elmotor alls (Tror det är 2 solceller på den?!) Går den att få helt utan solceller?? Osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men med lite motvind så når du nog inte ens 5 knop och för alla oss som bor på västkusten vet att de alltid blåser och extremt sällan är blankt hav.

Att köra elmotorn samtidigt som dieselmotorn gör ju att du kan från elmotorn sida tillsätta 7kW samtidigt som du inte behöver tillsätta mycket kraft från motorn för att nå tex 10 knop. Med andra ord kan du uppnå en fart som är mer än att stå i princip still i motvind utan att behöva förbränna mycket bränsle. Jag tycker det är en grov konceptmiss man har gjort när man inte möjliggjort detta driftssätt för nu tror jag kunder kommer använda eldrift mycket mycket lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker skrovformen är mer intressant än hybrid driften, ett lättdrivet halvplanade skrov konstruerat för farter upp till 15 knop. Jag hade valt samma hybrid-ready verson som trådskaparen.

Allt är personligt men jag tycker att den svagare motorn med en topfart på 10 knop dvs en realisisk marschfart på 7-8 knop är lite för långsamt och hade nog försökt skrapa ihop till den starkare motorn med en trolig marschfart på 10-12 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det verkar vara stor skillnad på förbrukning mellan stora och lilla motorn. Detta är siffror jag har läst:

I 7 knop drar den lilla 0,6 och den stora 0,9.

I farter över 10 knop är Greenline 33 törstigare än en Targa 31 med Volvo Penta D6 med 330 hästar i 27 knop.

I 14 knop drar den 2,5 liter/distans. Tredubbel förbrukning för dubbel hastighet.

Det är ju trots allt deplacement.

Jag tror att lilla dieseln utan hybrid kommer att vara storsäljaren och att man får gilla läget med slowboating om man ska ha den här. Vi bor mycket i båten så den delen är viktigare än farten för mig. (tror jag i alla fall, jag som ofta ligger i 25-30 knop ;) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker förbrukningen med den stora motorn är omotiverat hög. Min båt (Mainship 34) har en liknande skrovform. Smalt djupt förskepp som blir helt platt akterut. Båten är lite större 10,5 meter och betydligt tyngre runt 7 ton.

En Mainship 34 ägare har nogrant mätt förbrukningen med flödesmätare och GPS med följande resultat.

 7,7 knop / 0,8 Ldist,    8,6 knop /1,2 L dist,   9,6 knop / 1,6L dist,    11knop/2,1L dist,    13,8knop / 2,3 Ldist,    14,8knop / 2,4 Ldist

Då Greenline väger endast 4,5 ton så borde förbrukningen mellan 10-12 knop vara runt 1,5L per distans.

Citat från Greenlines websida; Seaway har utvecklat ett helt nytt patentsökt skrov kallat ”Superdisplacement Hull” anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 15 knop.. Med detta påstående borde förbrukningen vara betydligt lägre i farter mellan 10-15 knop

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill först säga att jag tycker Greenline 33 är urläcker, och bidrar med nya friska idéer, speciellt med fokus på bränsleförbrukning och miljö, men de siffror som redovisas är inte sååå imponerande:

Fast det verkar vara stor skillnad på förbrukning mellan stora och lilla motorn. Detta är siffror jag har läst:

I 7 knop drar den lilla 0,6 och den stora 0,9.

Vår Nimbus drar i stort sett lika mycket i deplacementsfart (0,75 l/nm i 7 knop),  utan super displacement hull, och kan även gå i 23 knop vid behov.

Jag är rätt säker på att de allra flesta båter i samma storlek och vikt med en diesel drar ungefär lika mycket i deplacementsfart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån mer än jag som ska upp och kolla på båten på flytande mässan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man får tänka på när man köper en sådan här hybrid är att batteriets kostnad ligger på mellan 200-300.000:- inbakat i totalpriset. För 300.000:- kan man köpa mycket soppa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, batterierna ligger på ca 70 000. Hela hybridgrejset är ca 300 000 på priset men det är med elmotor, generator och 220 systemet också. Priset på batterierna har ungefär halverats på ett år och kommer nog att kosta mycket mindre när det är dax att byta.

Men jag tror kanske inte att det någonsin blir lönsamt att köra hybrid genom den soppa man sparar. Det är nog mer värden som att slippa oljud, avgaser och den extra säkerheten genom dubbla motorer man får väga mot det (tyvärr) feta påslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, men som du säger, det är ändå 300.000 papp för att få funktionen eldrift. Har man för mycket pengar över och vill nischa sig som miljönisse är de bra grejer ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant båt... Kommer dock inte att köpa båt genom den återförsäljaren igen då de inte tar hand om sina kunder. Hoppas verkligen inte ni får bekymmer med båten, för då finns risken att din goda relation plötsligt försvinner... Men det kanske är bättre på västkusten, låt oss hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Bavaria i Stockholm du menar? Ingen erfarenhet av dom men dom verkar ok i Henån.

Sen kan man ju förvånas över hela båtsäljeriet ibland:

- Hur mycket kan man pruta på en ny? - 5% i september, inget på våren.

- Inbyte? - Nä.

- Allt inräknat? Frakt(!) på 67 000 kronor tillkommer.

Det är en helt OTROLIG skillnad jämfört med bilbraschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina intryck från att ha sett en Greenline 33 och åkt en liten provtur:

Underbart inredd, vacker retrodesign, smarta lösningar. En sommarstuga på sjön med lyxkänsla.

- Dieseln och fläkten l har ett hårt ljud och låter för mycket.

- Hur undviker man dieselbakterier med en tank på över 400 liter om man väljer hybrid och kör det mest?

- Hur undviker man att en propeller under båten blir bevuxen? Seglarna med rak axel lyckas ju inte på vä(x)tkusten iallafall?

- Hybridpriset är väldigt mycket.

Slutsats för mig är att om jag får bra lösningar på mina minus så är det en hybrid som gäller. Att cruisa ljudlöst i 5 knop, slippa avgaser och ljud lockar starkt. Blir nog solcellerna också isf.

Men som sagt, man kanske landar på 1,7 mille allt som allt. Mycket svårt beslut då jag och tjejen trivs väldigt bra i vår Flipper 705 HT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du MÅSTE ju inte ha 400l i tanken Flört. Om jag visste att jag mestadels skulle köra på eldrift så kanske jag bara skulle har 100 i tanken så att motorn kan ladda batterierna när det behövs, o sen tömma tanken varje vinter. 

Jag skulle nog satsa på den större motorn så behöver den inte jobba så o därmed inte bli så ansträngd.

Motorrums-fläkten skulle jag fixa en manuell brytare till. Jag misstänker att den går hela tiden för att ventilera eventuella gaser från batterierna, inte för dieselmotorn. Eller så kanske det finns mera tystgående alternativ till fläktar om man börjar leta på eftermarknaden. Man får ju inte glömma bort att det är en relativt BILLIG båt i jämförelse med andra 33 fotare även som hybrid-version...

Fläkten kan vara ett exempel på kostnads-besparing. för att hålla nere priset har man valt det billigare alt.

Jag kan bara gratulera dem som köper en för jag skulle BRA gärna vilja ha en fast med stor motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var o visade vår båt under Lördagen på öppna varv, det var mycket trevligt och många frågor.....man var rätt trött på kvällen. Ni som går vidare o köper Greenline, det vore kul att höra av er för lite erfarenhetsutbyte på ett enkelt sätt, facebook eler enkel hemsida ??

(Fläkten kan man stänga av i manöverskåpet på babord sida) Vi hade inte på den vid kortare/lugnare turer. Undrar om den verkligen behövs i våra nordliga vatten Såg databilder på Greenline 40 oxå, såg bra ut men det är nog för stort för oss, 33 fot går ju att hantera relativt enkelt. Var hittade du den bl Greenlinen ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här:

http://greenline33.com/?id_g=3

Synd att vi inte var där samma dag, hade varit kul att träffas. Bra att man kan stänga av fläkten, men låter inte motorn för mycket ändå? Tycker isoleringen borde vara mycket bättre på en sådan i övrigt fin båt. Skulle vara kul att höra om du eller din säljare har en bra lösning på det.

Jag kollade prislistan i Holland och en hybrid utan något extra var ca 41 000 kr billigare än i Sverige. 1350000 här och 1311000 i Holland. Det känna att båten ny för den Svenska importören, prislistorna är lite hullerombuller.

Har du gjort något förebyggande för att förhindra dieselbakterier och hålla propeller/bogpropeller fria från beväxning? Har ingen lust att köpa dykarutrustning bara för propellern sitter under båten. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med ett par killar igår om dieseln

Dom hade prövat Grotamar i tanken och verkade nöjda. Altid svårt med medel om det gör nytta eller ej.....Jag kommer nog at fylla upp o slå på lite K-sprit för kondensen.

Påväxt propeller o axel har jag tyvärr inga bra tips om, borde vara mindre åväxt om dom får snurra mycket under säsong ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde motorljud. Den stora motorn har  exra isolering sam annan upphängning , dom kallar det cocoon om jag mins rätt (antagligen för att den kommer att agera elverk). Kan man inte få med det i 75 hk varianten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailade tillverkaren och fick följande besked från Tilen Jakopin:

1. Den blå båten är folierad i Holland och finns alltså inte (än) i tillverkningen. Någon här som har erfarenhet av hur bra/länge sådan inplastning håller?

2. Dom ska försöka fixa fram ett pris på vad det skulle kosta att få den blå.

3. 75 Hk och 165 Hk drar ungefär samma upp till 9 knop. Den tidigare uppgiften jag hade sett att 165-hästarn drog mkt mer var alltså fel. Bra!

4. Den ljuddämpade låda som ingår i 165-hästarn kostar ca 35000 kr om man vill ha den på den 75-hästarn. Alltså kan man säga att prisskillnaden på motorerna är ca 70000 och inte 105000. Vet dock inte om det gör valet lättare.

5. Ljudnivån med stora motorn i 7 knop är 59 dB och med eldriften 55 dB. 59 dB är helt OK! Då blir det miljöbåt för öronen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

59 dB är väl ett mycket bra värde, tystare än i en kvalitetsbil tror jag !!

Beträffande färgen, i USA är det inte ovanligt att man sprayar med awlgrip på relativt eller kanske helt nya båter. Det är kanske det som menas, och i så fall kan det nog även göras efteråt i Sverige. Det kostar en slant och endast dyrare båtar brukas målas direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...