Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
badlena

Vad MÅSTE ni ha med er i båten?

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte höra vad ni har i era båtar. tex flytvästar, vilka verktyg,första hjälpenkit,mobiltelefon, 6 pack öl... ja ni fattar- vad behövs för en trevlig helg på sjön?? Själv skulle jag aldrig klara mig utan mobilen ( Har ljudböcker i den)

   / B-l

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaffe och en skvätt diesel är ett måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som inkluderar alkohol och mat
Att blanda en dunk Margaritha och sedan åka ut någonstans en varm sommardag samtidigt som man läppjar på denna ädla dryck. Ja... det finns inget bättre

Lite besvärligt att ta sig hem men är man bara försiktig när man lägger till vid bryggan så går det bra. Man vill ju inte ha repor i gelcoaten!

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jollen!

För uppstäcksfärder, fisketurer och ringåkande,  säger undertecknad.

Kall Cola,  menar största grabben (böcker lägger undertecknad till eftersom han är bokmal).

Pappa, svarar mamma Cool. (med tillägget styrman, maskinist, kock inte kapten) Rynkar

Yngsta grabben är ute och sk8tar, men han brukar hålla med Pappa Skrattande

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något vi gör på sjön men nästa aldrig hemma är rostar bröd. Ställningen man kan rosta bröd på spisen med är alltså alltid med.

Mer saker som förgyller helgen - martini och wiskey, jordgubbar (vid säsong), jolle, grillen, bra bok, musik, kok-kaffe (bara i båten), en mysig filt att sitta under i sittbrunnen när det börjar bli lite kyligt på kvällen, solparasoll att spänna upp när det blir för varmt.

Det är väl dom saker som vi aldrig är utan på sjön men som inte tillhör nödvändigheterna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid en flaska whiskey liggandes i båten om npgot går sönder...

 

Har faktiskt haft nytta av den en gång, då vi körde på en sten så proppellern gick sönder, då ankrade vi fast på ivön å gick heeeela vägen till färjelägret (1mil)där blev vi hämtade av en kompis.

Måste säga att de ett av de bästa båt minne jag har! Vädigt roligt hade vi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytvästar, ja faktiskt. De är alltid med, använder en själv när jag går upp på däck för att ex ta in fendrar.

Öl, vitt vin och läsk att blanda läskande sommardrinkar med, god mat, nescafé (smakar konstigt nog mycket bättre på sjön)grill, reservdunk bensin, verktyg har jag ett litet kit som alltid ligger i båten, lite extra olja, startkablar (jo faktiskt, bra till backup-batteriet) datorn, som används både som GPS, filmvisare vid dåligt väder och musikmaskin.........tja ungefär så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startnycklarna! Från en som glömt dom o fick åka 8 mil extra.Det man inte har i huvudet får man ha i bensintanken.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag måste ha med mig i båten... Min fru, annars får jag inte åka ut... Cool

 

Nä, skämt åsido: Det jag måste ha med mig i båten  -förutom startnyckeln, då- är mobilen och mobilladdaren... mobilen anser jag vara livsviktig i dagens läge... det andra är helt beroende på vad jag skall göra... fiska, ut på en ö, övernattningar eller så... Och det bestäms vid tillfället... Så tråkig är jag... Skäms

NOTE: Redigerat p g a rättningar av stavfel



Senast ändrad av Keddy | 01 maj 2010 | 09:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cigg, öl, en god malt wisky, flytvästar som används, reservdunk soppa, bullens korv, motorolja, trevligt sällskap är ju inte fel heller :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du frågar min fru ..... Allt och lite till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket varierar med båt, årstid och syftet med båtturen... Men några säkerhetsprylar är minimum. Flytväst har jag för det mesta, även om jag inte flytvästfascist - mitt anarkistiska drag kommer lätt fram där. I vissa fall är dessutom en säkerhetssele viktigare. En brandsläckare vill jag ha ombord, och ett ankare som är dimensionerat för att jag skall kunna nödankra om jag får motorstopp eller roderhaveri på något otrevligt ställe. Är det dimensionerat för det, så duger det för allt annat också... Någon form av sjökort. Någon form av 1:a förband (finns normalt ett av kronans i min kameraväska). Verktyg beroende på båtmotor, samt en rejäl kniv.

Vad jag alltid packar hemifrån? Min vattensäkra mobil som säkerhetspryl, pipa & tobak, större eller mindre del av kamerautrustningen samt kaffe i någon form - på thermos eller att brygga ombord.



Senast ändrad av marterius | 02 maj 2010 | 04:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Potta!  Slår aldrig fel att någon unge blir skitnödig lagom när man kommit ut en bit.  Sen funkar ju pottan bra som fattigmans aircooler dvs brukar ösa på lite vatten med den på soldäck och skarndäck avdunstningseffekten kyler ner båten snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsle till motorn (diesel/bensin beroende på vilken båt jag är ute i för tillfället).

Flytvästar till alla ombord.

Första förbandskudde.

Öl till mig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...