Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Malott

Svällnings/tätningstid vid sjösättning?

Rekommendera Poster

Om en månad har vi tid för sjösättning av vår träbåt - det är första gången med träbåt för oss! Än så länge är sprickorna i skrovet inte så stora (1-2 mm), men risken finns ju att de hinner bli större, så vi har några frågor om detta.

  1. Vi tänkte vänta någon vecka för att låta sprickorna i botten eventuellt bli större och sedan täta med varm Ettan, sätta maskeringstejp och måla ett tag med penseln utanpå tejpen. Låter det rimligt? Förra ägaren höll inte på och hällde vatten i skrovet, blötte trasmattor, etc.
  2. Kan man gissa sig till hur lång tid det tar för botten att svälla igen och bli tät? Vi tänkte ta med oss sovsäckar och sova i båten första natten för att ha koll på att pumparna fungerar, etc, men vi kan ju inte stanna där i en vecka...

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sov i skift, så slipper ni drunkna om något skulle gå snett...
*HUGA*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vänta extra för att sprickorna skall bli ännu större låter inte så bra tycker jag även om jag förstår resonemanget. Ettan är ju bra, och det kan du ju stryka på små sprickor också. Det gäller ju bara att få tätt tills trät sväller igen. Och ju mindra man måste trycka in de i sprickan desto mer kan ju pressas ut när trät sväller.  Själv använder jag gammalt konsistensfett som jag stryker på sprickan. Gammal fett är tjockare än det nya man vanligtvis får tag på idag.

Tiden som krävs för att det ska svälla igen beror på hur stora sprickor och vilket träslag du har i båten. Ek tar längre tid än fura, till exempel. Men klarar du första natten så är det nog mycket lugnare sedan. Ha bara en extrapump redo så du inte förlitar dig helt på en. Jag har haft när jag hade ekbåt en 220volts pump första dygnen. Några år räckte det med en 12-volts, men då riggade jag en extra 12-voltare med separat batteri som skulle slå till om den första gav upp. Nu när jag har båt i fura räcke det med en 12-volts pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst betydelse har byggnadssättet. En klinkbyggd båt behöver längre tid på sig att svälla ihop än en kravellbyggd. Sjösättning ju tidigare desto bättre.

Vår Vindö 30 (Kravellbyggd mahognybåt) behöver ganska exakt 12 timmar på sig för att svälla ihop så pass att hon inte längre behöver tillsyn av den ordinarie 12 volts länspumpen. Efter 24 timmar är hon helt tät. Vi använder aldrig ettan eller liknande guckor. Bara vanlig impregnering med linolja och målning. Det har funkat bra för oss sedan 1994.

Något år när sjösättningen blivit så sen som till runt midsommar har vi fyllt upp lite vatten i kölen. Detta påskyndar hopsvällningen av det mest kritiska delarna, kölstocken och samborden. Väldigt smidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du skrivit lite.

Vill änndå varna för vatten i skrovet på land, det händer då och då att folk fyller vatten upp till motorn med vatten, många hundra liter, skrovet är inte byggt för sådan belastning innifrån, lägg mattor, filtar i skrovet som hålls fuktiga.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Och precis det har jag skrivit i de 3-4 andra inläggen jag gjort i samma fråga. Jag orkade helt enkelt inte skriva allt en gång till. Mest därför jag inte skriver här så mycket nuförtiden. Bra att du tog upp det.

På en flatbottnad motorbåt bör man vara väldigt försiktig medans en segelbåt med djup kölficka kan vara en annan femma. Sunt förnuft bör få råda.

Hur orkar ni här på mg, svara på samma fråga gång på gång? All heder åt er!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där sista blev man ju lite nedtryckt i dojjorna av... Det är inte alltid så lätt att hitta bland gamla inlägg och det känns tråkigt att komma ny på ett forum och efteråt förstå att man gjort någon trött Skämsmed sina nybörjarfrågor - det var inte meningen alls Foten.

Vi ska försöka bli bättre på att söka bland gamla trådar istället för att fylla på med nya. Tack till alla som orkat svara ändå!

Glad

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är väl sagt, men jag skulle inte måla över tejpen, då blir det svårt att få bort den. Ettan i de små sprickorna och tejp över dom stora...

Kom också ihåg att dra upp änden på tejpen till relingen så ni kan ta bort den när det börjat svälla igen, va med med pumpen bara. Det kan bli lite spännande om man tar för mycket tejp på en gång.

Hur lång tid det tar beror som sagt på många saker, träslag, byggsätt och behandling av trät.

Kort sagt så tar det längre tid ju ädlare träslag det är ju längre tid tar det att svälla. Och är trät mättat med olja så tar det också längre tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket att tänka på... Vi får se hur stora sprickorna är när vi ska i den 28:e och hur vi gör. Tack alla för superbra tips!

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset med både 230V pump och en som drivs på båtens batteri är ett bra tips.

Jordfelsbrytaren glömmer man ibland bort. Den vill gärna bryta när strömmen behövs som bäst. Lita aldrig på en pump ansluten till en jordfelsbrytare. Har sett några båtar hänga i linorna efter att strömmen gått. Brygguttagen har alltid jordfelsbrytare. Utgå från det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en rysare!

Vi hade lagt blöta mattor i botten två veckor i förväg och öst lite vatten och tätat detvärsta utifrån med ettan, men sprickorna såg ju inte så stora ut (tyckte vi innan vi insåg hur mycket vatten som kan tryckas in genom en 0,5 mm springa). Marinan hade lovat oss att få hänga i stropparna över natten. Ingen hade dock meddelat killarna det från kontoret och dessutom var hydraulen trasig på kranen, så vi blev tvungna att sjösätta ändå. RynkarVattnet pumpade in och vi fick nästan panik. Tack vare en vänlig kille som lånade ut en burk ettan åt oss kunde vi täta det värsta inifrån, men roligt var det inte! Vi har blåmärken över hela kroppen efter att ha krupit runt på alla möjliga och omöjliga ställen för att komma åt att täta. Sedan fick vi kasta oss hem mitt i natten och hämta sängkläder och lite mat för att sova över.

Ungefär 2 dygn tog det innan pumparna började lugna sig ordentligt.

Pust! Nu vet vi...

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar en gammal tråd istället för att starta en ny.

 

Jag fick en ekjulle i sådär skick förra sommaren. Skrovet helt ok men överbygget dåligt. Bra motor, det var därför jag tog den.

 

Den låg i tills oktober och var då ganska tät. Länsade en liten skvätt en gång i halvtimmen ca...

 

Under vintern har jag inte gjort någonting med botten. Den har legat ute under presenning.

 

Lade i den och den läcker väldigt mycket. Körde den till min hemmabrygga och fick ha 3 st 12v länspumpar som gick konstant för att inte sjunka. Nu efter två dygn är den betydligt bättre men fortfarande otät. Testade med en nivåvakt och pump men den stannar för att starta nästan omedelbart igen.

 

Antar att en ekbåt kan behöva betydligt längre tid än så, skall jag ha is i mage och ge den några veckor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag håller till får träbåtar hänga 1-2 dygn i kranen för att gå ihop. Ingen sjösätter en träbåt och åker direkt till byggplatsen. Många träbåtar blir aldrig helt täta, så ge det lite tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev excel319:

Där jag håller till får träbåtar hänga 1-2 dygn i kranen för att gå ihop. Ingen sjösätter en träbåt och åker direkt till byggplatsen. Många träbåtar blir aldrig helt täta, så ge det lite tid.

Ja ok. Jag sjösatte i ramp med vagn så jag kunde inte låta den blockera...sen gillar jag spänning oxå..om den skulle gå under eller inte :)

 

Hemma har jag möjlighet att lägga den på långrund botten och spänna upp linor så den inte tippar. Så den ligger å är vattenfylld nu till en bit under vattenlinjen.

 

Är den inte bättre om en vecka kanske den får upp igen för lite Farm/tät/ettan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min ekbåt fick blöta trasmattor 5 dagar, sen ligga i med länspump. För säkerhets skull på grunt vatten eftersom länspumpen gick på vanliga batteriet. Det tog ett par dagar till innan det var tillräckligt tätt för att våga flytta den.

Jag tror att man bör ha lite extra tålamod om det är ek det handlar om.

Redigerad av Thoen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den legat 4 dygn. Det har sakta blivit bättre men den kräver fortfarande en pump med konstant drift, lägger jag på den andra pumpen oxå så tömmer det fortare än det kommer in.

 

Den största läckan är mellan 2 bord, där ser man tydligt att vatten kommer in. Kanske kommer kräva åtgärd utifrån.

 

Men jag ger det några dagar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löjligt att svara sig själv..men en sån här tråd kan kanske vara till info för nån annan som är lika oerfaren med träbåtar som jag.

 

Nu har den legat 2,5 veckor och är så gott som lika tät som den var förra året. Hade jag fått bestämma när den sjösattes hade jag dömt ut båten. Det är helt otroligt hur mycket en ekbåt kan gå ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du att båten skall gå ihop snabbare kan du täta mellan borden med någon mjuk ”smet” som trycks ut när den sväller. T ex Ettan eller Farm är vanliga, men de stora grabbarna säger att margarin funkar perfekt. 
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa år får det bli att dra något mellan varje bord..det va lite meck att lägga den grunt och staga upp, även om det funkade :)

 

En kompis kör alltid med vaselin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gamla gubbarna brukade myra. Det kanske inte är så vanligt idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev excel319:

De gamla gubbarna brukade myra. Det kanske inte är så vanligt idag.

Det är inte heller superbra, myrning är en akutåtgärd och riskerar att skapa grogrund för röta mellan borden.  

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Peter_K:

margarin funkar perfekt. 

Detta måste ju vara bäst...

1887299455_Screenshot_20210526-121311_SamsungInternet.jpg.c7852a64ec38c89d1ce8a7f4b7a49606.jpg

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-25 vid 19:52 skrev Heliac:

Löjligt att svara sig själv..men en sån här tråd kan kanske vara till info för nån annan som är lika oerfaren med träbåtar som jag.

 

Nu har den legat 2,5 veckor och är så gott som lika tät som den var förra året. Hade jag fått bestämma när den sjösattes hade jag dömt ut båten. Det är helt otroligt hur mycket en ekbåt kan gå ihop.

Jag har också en båt med bordläggning av ek där det blir lite onödigt stora glipor mellan vissa bord på vårkanten innan sjösättning. Tätade i år med kokosfett blandat med lite rå linolja och tjära. Funkade bra, men det är ju bara en temporär fix för att spara lite på pumparna första dagarna, eller som ett alternativ till att ligga i marvatten för de utan inombordare. 
 

Min plan för att åtgärda detta framöver är att ta något eller några bord per år. Skrapa rent på insidan på hösten (gamla lager av linolja och tjära). På våren dra åt nitarna alt. nita om och sen djupimpregnera med Selderolja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-26 vid 23:28 skrev Lajnus:

Jag har också en båt med bordläggning av ek där det blir lite onödigt stora glipor mellan vissa bord på vårkanten innan sjösättning. Tätade i år med kokosfett blandat med lite rå linolja och tjära. Funkade bra, men det är ju bara en temporär fix för att spara lite på pumparna första dagarna, eller som ett alternativ till att ligga i marvatten för de utan inombordare. 
 

Min plan för att åtgärda detta framöver är att ta något eller några bord per år. Skrapa rent på insidan på hösten (gamla lager av linolja och tjära). På våren dra åt nitarna alt. nita om och sen djupimpregnera med Selderolja. 

Snälla!! Skrapa INTE rent på insidan. Du har en flerårig/mångårig homogen massa som tätar på insidan. Skrapa i stället rent på utsidan i skarven mellan borden. OBS, helt rent från gammal bottenfärg! Träffar du på gammalt drivgarn så tryck tillbaka det och dreva sedan med nytt trespunnet drivgarn. Hittar du inte trespunnet så köper du tre rullar enkelt garn och låter dom ligga i en liten hink och sammanflätas samtidigt som du matar upp det.

Efter detta så lägger du en liten sika-fog som du slätar ut med pekfingret. Sedan på med primer och bottenfärg. Klart.

 

Ursäkta...man slutar ej förvånas över alla knep som används. Uppfinningsrikedomen är grym.

Min bohusjulle drevade jag om för tre år sedan när jag köpte den. Den hade då stått två år på land men vid sjösättning så sipprade det lite grand under några minuter, sedan stopp.

 

Jag är absolut ingen expert, jag råkar bara ha turen att ha köpt en båt som alltid legat hos en gammal båtbyggare. Därav vet jag att råden fungerade, i alla fall för mig.

 

20181019_174705.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Broadsword:

Snälla!! Skrapa INTE rent på insidan. Du har en flerårig/mångårig homogen massa som tätar på insidan.

 

Förstår inte riktigt hur du tänker, hinnan av gammal olja och tjära på insidan gör inte att borden inte tar upp vatten. Det enda som hjälper och gör att trät fuktarbetar och rör sig mindre är att mätta med olja. För att oljan ska tränga in måste gucket bort. Dessutom blir det lättare att hålla rent och mindre risk att det samlas div smuts och mögel etc. 
 

Att täta landen på en isärtorkad klinkbåt med drevgarn och sika istället för att dra åt nitarna låter som en nödlösning som bara kommer förvärra problemen på några års sikt i min värld. Vad tror du händer med nitarna när trät sväller och det ligger massa extra garn och sika mellan borden? Jo skallarna dras in ytterligare i trät. Och vad händer nästa vår när borden torkat igen?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-14 vid 10:21 skrev Lajnus:

Förstår inte riktigt hur du tänker, hinnan av gammal olja och tjära på insidan gör inte att borden inte tar upp vatten. Det enda som hjälper och gör att trät fuktarbetar och rör sig mindre är att mätta med olja. För att oljan ska tränga in måste gucket bort. Dessutom blir det lättare att hålla rent och mindre risk att det samlas div smuts och mögel etc. 
 

Att täta landen på en isärtorkad klinkbåt med drevgarn och sika istället för att dra åt nitarna låter som en nödlösning som bara kommer förvärra problemen på några års sikt i min värld. Vad tror du händer med nitarna när trät sväller och det ligger massa extra garn och sika mellan borden? Jo skallarna dras in ytterligare i trät. Och vad händer nästa vår när borden torkat igen?

Det är inte jag som tänker, det är en båtbyggare som byggt träbåtar i över 60 år, men du och Peter K vet säkert bäst. Kör du på med kokosolja...

En kompletterande drevning håller dryga 20 år i båtarna här på västkusten.

Nitarna går inte isär för att man drevar, herregud, hur tror du man gjort i hundratals år??? Kokosolja? Du skriver "massa extra garn" vilket inte har med sanningen att göra.

 

Man knackar in garnet med l a g o m hårdhet i slagen! Du verkar tro att man skall banka in garnet vilket avslöjar dig. Du förstår, det är luddigt garn (inte träkilar) man knackar in.


Att drevgarn skulle dra isär nitarna är e något du drömt skulle jag tro...Det innebär ju att en båt med helt tätt mellan borden direkt skulle dra ur nitarna eller? Jösses!! Förresten vad är det för båt du har där man behöver slå in nitarna med jämna mellanrum?

 

Sikan är e n b a r t ett enkelt sätt att släta till fogen (se länk nedan)

 

Kolla denna länk så ser du att man dessutom lägger ett slags "massa" utanför drevet. Lika "dumt" som sikan jag använde... https://youtu.be/jM6R81SiKgA 

Jag var nog otydlig med insidan båten, jag menade skarvarna bara. Det är ett OTYG att i tid och otid gå på med skrapa och kniv. Varje renskrapad bit trä är en spik i kistan på båten! (Citat från boken "Träbåtsrenovering av Thomas Larsson) 

Å du, oljan har man inte för att trät skall arbeta mindre, man har det för att s k y d d a trät från röta. Du kan väl läsa citatet nedan från Claessons Trätjära.

Citat

 

Det är enkelt att vårda och underhålla en träbåt. Allmänt gäller att använda rå linolja och balsamterpentin till impregnering. Mycket och länge. Här gäller att man har en sida, helst insidan, av bordläggningen som är öppen, dvs inte behandlad med något som bildar en tät yta.

För att förstärka träskyddet kan man blanda mer eller mindre andel trätjära i denna olja, särskilt i de sista strykningarna. Andra typer av tillsatser i form av fungicider har vanligtvis begränsad effekt och påverkar oftast linoljan negativt genom oönskad omvandling av den kemiska sammansättningen.

 

Nåväl, jag drar mig ur den här diskussionen. Min båt är helt tät efter några minuter i vattnet år efter år, emedan era båtar läcker som såll i veckor. Men du vet nog bäst...

20180601_142908.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-26 vid 09:00 skrev Peter_K:

Det är inte heller superbra, myrning är en akutåtgärd och riskerar att skapa grogrund för röta mellan borden.  

Ja tänk va ruttna båtarna var förr! (Ironi)

 

Vad du inte nämner är att båtarna förr var impregnerade med linolja-terpentin och tjära(inget annat) vilket gjorde att båtarna INTE drabbades av röta. En (1) öppen sida, (insidan) med impregnering och fernissa på utsidan.

 

Att ni orkar klanka på de som håller sig till de enkla metoderna.

 

"Skrapa trärent - kokosolja - asfalt - Owatrol 1 - Owatrol 2 - hänga i stroppar i två veckor - ettan och slutligen "banka ordentligt på nitarna..." Herregud...

 

Och ja, jag sjösätter och åker direkt till båtplatsen med min över 50 år gamla segeljulle med alla skavanker den har. Men den kommer aldrig att skrapas helt trären. 

kopia.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Broadsword:

Ja tänk va ruttna båtarna var förr! (Ironi)

 

Vad du inte nämner är att båtarna förr var impregnerade med linolja-terpentin och tjära(inget annat) vilket gjorde att båtarna INTE drabbades av röta.

Ja du… det har ruttnat bort en och annan träbåt genom åren, även förr i tiden före fernissan. Att ha oimpregnerat sågspån mellan friborden är lite sisådär ur rötsynpunkt. Fundera över varför en båt läcker och åtgärda det i stället för att myra brukar vara gängse råd, myrning skall ses som en nödåtgärd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...