Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Klabban

Hur testa AQ140 med 280-drev på land inför köp

Rekommendera Poster

Hej!

Är på gång att köpa en båt med AQ140 och 280-drev (singelprop). Av olika skäl kommer jag tyvärr bara kunna testa på land innan eventuellt köp. Behöver därför tips på vad man kan och bör testa och kontrollera i möjligaste mån, både vad gäller motorn och drevet! Har letat runt på forumet men inte hittat några bra inlägg som beskriver detta.

Stort tack på förhand!

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade självklart testat att starta moton och pröva att drevet verkar fungera med växlar, lyssna efter missljud från drev och motor. Kontrollera även oljan i både drev och motor. Att provtrycka drev och göra komp prov på motor är bra men blir ju lite krångligare beror ju lite på hur mycket du betalar för båten och vilken risk du är beredd att ta.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ansluter kylvatten, slang doppad i hink, så kan du enkelt varmköra motorn.

Kolla om motorn startar någorlunda lätt när den är kall

Sök efter läckage

Kolla om motorn är lätt att starta som varm

Kolla hur växlarna går i och ur, ta helst bort propellern för att inte kapa eller förstöra sådana kroppsdelar man uppskattar.

Kolla oljan, får inte finnas spår av vatten.

Kolla kylarvätskan, får inte finnas spår av olja.

Gör kompressionsprov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen så här långt!

Mata gärna på med fler tips!

MVH
Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte faktiskt en kompprovare för måånga år sedan minns jag nu men den kom aldrig till användning. Men nu är det precis som ni säger hög tid att lära sig hur den fungerar och använda den Glad. Har väl ett hum om hur man gör men måste kolla upp vad man gör med det elektriska vid själva testen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...