Torgny-3055 30 Postad 25 April , 2010 En liten fråga . Hur många här på forumet blandar in etanol i sitt bränsle . Jag har provat i min Coronet att blanda in ca 30-40% . Det har gått hur bra som helst .Det ligger en Chrysler 318 i den . Kul att få veta vilka synpunkter ni har på det mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 26 April , 2010 Man skall akta sig för etanol i båtmotorer.. Etanol suger fukt åt sig och orsakar problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 62 Postad 26 April , 2010 Vad är vittsen? Priset i förhållande till förbrukning kan knappast motivera att hålla på med blasket. Tro inte att det går späda ut bensin och få mer soppa på ett billigt sätt. Förbrukningen ökar i samma nivå som man ökar halten etanol. Dessutom är etanol rejält brandfarligt, men det finns massor att läsa om redan. Vill man köra snålare gäller att se till att botten är ren, motorn väl servad (mer än oljebyte) och lära sig köra ekonomiskt. Se det inte som kritik utan vad som blir effekten. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 26 April , 2010 Etanol blandar sig väl med vatten. Däremot finns ingen fysikalisk anledning att etanol skulle dra till sig vatten på något sätt. Vatten kommer in i otäta tankar när luftvolymen krymper när det är kallt och kan kondensera i tanken (fällas ut). Etanolen blandar sig bra även med bensin så problemet blir mer att blandningen ger sämre effekt om det blir mer vatten i bränslet. Däremot kan etanol/bensin ge betydlig effektökning då etanolen tål högre kompression för den som vill försöka att trimma motorn till högre effekter. Den högre brandrisken kan vara en anledning att inte köra etanol i båt. Plus att det inte finns några etanolpumpar till sjöss. Jag har själv testat att köra etanol i min gamla bil och det går bra med 70 % inblandning. Nån ekonomisk vinst finns i stort sett inte då förbrukningen går upp. Båtmotorer har väl heller inte alltid lambdasond som reglerar upp bränslemängden så det får väl göras manuellt på något sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 26 April , 2010 Om man inte har bra koll på sina slangar och plastmaterial i bränslesystemet, avråder jag skarpt från att blanda i mer etanol än vad som redan är i bränslet. ( Normalt 5% i 95 oktan ) Vid 20-30 % etanol i bränslet blir blandningen MYCKET aggressiv mot gummi och plaster, om dessa detaljer inte är av fungerande kvalitet kommer otrevliga saker hända. Om ni inte vet vad ni sysslar med just i detta fall, LÅT BLI! Vänligen, Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser