Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
ehschos

Trimplan vs powertilt

Rekommendera Poster

jag har en uttern 690 med trimplan. Har nu skaffat en större motor med powertilt.

Behöver man ha kvar trimplanen då? har inte motorns powertilt ungefär samma funktion?

Trimplanen fungerar nämligen inte och jag har inte lust att laga dom i 'onödan'.

Någon som kan tipsa mig?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan använder du främst för att trycka upp den sidan som båten lutar åt, antingen pga vind el snedfördelad vikt. Powertrim går inte att använda till det, utan är ju för att trimma in och ut motorn, vid start, motvåg, medvåg, efter planing, etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanen är bra både för att kompensera för ojämn belastning (babord kontra styrbord) men även för att hjälpa båten att plan vid lägre fart.

Mitt tips är att försöka laga dem. Vad är det för fel på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Just nu vet jag inte vad som är felet mer än att dom inte fungerar. Det verkar ju som det kan vara bra att ha dom kvar så jag får titta närmare på det innan jag sjösätter. Dom slutate plötsligt att fungera förra sommaren (köpte båten då) dvs inget händer när man trycker på knapparna...Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det låter som ett enkelt kontaktfel. Kolla jorden å pluskabelns anslutningar. På Utternbåtar så brukar det sitta Instatrim trimplan å dem finns det ju delar å service för!

MVH

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara läge att kolla oljenivån i behållaren. Är det för lite fungerar de inte. Mina verkar läcka en del. Har det blivit för lite olja måste man köra dem upp och ned några gånger för att få bort eventuell luft.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget händer när man trycker på knapparna. Tolkar jag som att det inte hörs en knyst, förutom klicket från tryck-knappen?

Låter som ett trevligt fel (hyfsat enkelt) tycker jag! Min gissning är någonstans på el-sidan:

1) säkring till trim-motorerna

2) glapp/lossnad kabel

3) kabelbrott

Följ kablarna mellan trim-motorn och kontakten, kolla säkringar, det kan sitta en kraftig säkring nära trim-motorn som har gått.

 

Säger också som alla andra; trimplanen och powertilt har lite olika användningar, värt att ha båda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var många bra tips. Skall börja felsöka snarast.

En sista fråga angående funktionen dock. När jag kör i lite högre fart och vill trimma ned fören något spelar det då någon roll om jag gör detta med motorns powertilt eller med trimmplanen (ur ren bränsleekonomisk synvinkel)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är smartare att trimma gångläget med powertilt i första hand. Trimplanen är mer till för att justera om båten lutar i sidled. Och borde bromsa mer än om man tiltar motorn.

Men jag är inte helt säker, fler åsikter på forumet?

 



Senast ändrad av Anders_St | 27 april 2010 | 12:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en planande båt skall trimplannen användas så lite som möjligt. De bromsar, men kan behövas för att justera gångläget. I marschfart skall propellern trimmas ut så längt det går utan att börja ventilera. Detta lyfter fören, ger minimal våt yta, max fart och bäst bränsleekonomi. På köpet får man att styrningen går lätt. En förflyttning av vikt mot akter förbättrar också ekonomin, men allt förusätter att båten orkar upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur påverkas styrningen av ett trimplan vi kraftig sidvind.

Jag tycker i min planande båt att styrningen är oduglig om man kör långsamt samtidigt som det blåser ordentligt från sidan och man får kompensera genom att styra upp.

 

Trimplan blir nästa investering!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken skall du tryck ner trimplanen på samma sida som vinden kommer från, dvs vind in från babord blir att du trycker ner trimplanen på babordsida. Trimplanen kompenserar på så sätt styrning och håller upp båten mot vinden.

Till Christian: Om du inte skall använda trimplanen, se till att bladen är i högsta läget. Annars riskerar du att dra för mycket onödig bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...