Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Bryggseglaren

vad skulle du välja för båt?

Rekommendera Poster

Gäst Bryggseglaren

Jag är intresserad av att skaffa en segelbåt men har tyvärr ringa erfarenhet. Några kriterier har jag dock. Jag kommer oftast att segla ensam vilket gör att jag vill ha en segelbåt som enkelt att segla. Den får kosta 100-150 tkr. Komfort kommer före kappsegling. Jag har sneglat på shipman 28, compis 28, B 31 och albin 78. Den som jag gillar mest är shipman 28. Vad rekommenderar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtarna du tittat på är bra och relativt vanliga båtar - försök att hitta ett fin exempar med fräscha segel och välservad motor av någon av ovanstående modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt så bra val fast B 31:a med ratt är sädår när det gäller känslan. Tänk på att B 31 i huvudsak såldes som halvfabrikat och motorinstallationerna då är hemmasnickrade. Titta på en Ballad också! Och se gärna till att få med en högsmal fock som gör att båten går högre i vind och som går att skota med normal styrka. Annars håler jag med om att Shipman 28 håller måttet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bryggseglaren

Tackar för svaren. Hur påverkar mastheadriggen när det gäller ensamseglingen? Är det så att babystaget på shipman 28 kommer att försvåra seglingen avsevärt eller är det bara marginellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, var precis ute en sväng med min lilla jolle. Ensamsegling är gött. Enda kölbåten jag har seglat själv var en Afrodite 101 med självslående fock. Det är förstås helt överlägset. Dessutom blir det inga segelbyten med bara fock att välja på. Jag hade glömt babystaget på Shipman, men kommer ihåg att jag retat mig på det som fanns på B 31. 101:an kom mig att tänka på att det måste finnas väldigt många båtar som kan passa i ditt fall. Så ta god tid på dig. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...