Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thenry

Vad betalade ni för erat kapell??

Rekommendera Poster

Fick för mig att mitt gamla kapell på min Windy 27 från 79 hade gjort sitt... fick en kapellmakare att se på båten (mäta och räkna). Fick en prisuppgift på 16500:- plus bågar för 4500:-... detta var i höstas. Nu i vår mallades kapellet och syddes upp. Kapellmakaren hävdar att det var en riktigt jobbig båt, och om hon skulle göra på en liknande båt igen skulle det kosta ca 35000:- plus bågar.

Till saken... Har betalat 10000:-, och vi ska träffas i morgon angående resterande... jag vet inte vart det ska landa. Kan man acceptera en höjning från 16500:- till 25-30000:-???

Vad har ni betalat för era kapell???... bifoga gärna en bild :)

/Fredrik

post-10013297-1394236320,1515_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att jag betalade 28000kr till min 400.a för ett årsen.

Några exempel på kapell till kompisars båtar.

Sea Ray 330 16000kr inkl bågar -09

Sea Ray 310 19000kr inkl bågar -10

I ditt fall hade jag inte godtagit någon höjning. Inte för att jag kan något om att sy kapell men din båt har raka linjer överallt så det borde vara ett enkelt kapell att sy. Fråga vad som var så krångligt? En sak om kapellet hade vart stort o massa runda krångligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ni överens om ett pris på 16.500 4.500 för bågarna så får de ju inte höja priset i efterhand. Ett muntligt avtal skall hållas det med..

Ser inte heller varför ditt kapell skulle vara så krångligt.. det är ju raka kanter överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Självklart ska du inte betala mer än vad Ni kommit överens om.

Om båten mallas upp åligger det den som sätter priset att göra jobbet rätt för att kunna bedöma tidsåtgång. 35 000:- för ett kappel till en 27:a är på tok för högt för en proffesionell kapellmakare. Rätt pris ligger mellan 16-20 000 beroende på typ av lösningar exv kardborreinfästningar som gör det lättare att trä bågarna, kraftigare dragkedjor typ av rutor mm

Har du möjligen använt en kapellmakare på söder?

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att mer än 10% höjning får man inte göra enligt konsumentköpslagen. Så du ska inte behöva betala mer än 18150:-.

Ta och läs om detta på nätet så du är förberedd om det blir strid.

Hota med anmälan till konsumentverket http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Anmala/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon säger ju att det skulle bli ett högre pris om hon gjorde en likadan båt igen, då skulle det 35.000:- plus bågar, att hon har satt ett lägre pris är inte dina bekymmer, muntligt avtal gäller! Stå på dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 23000 kr för sollucka, tvådelat bakre kapell med två sidoöppningar och baköppning samt en nytillverkad mittbåge.

Firman lånade båten en dag o mallade av den 3-4 veckors leveranstid. Monterade sedan kapellet själv och det satt som en smeck direkt från början. Helnöjd!

http://www.kapellmakarna.se/

Jag håller nog med övriga. Lagd prisuppgift ligger. Är inte ditt problem om man missbedömt jobbet. Sedan kan man ju alltid tycka att ett jobb är bra gjort och gå med på att förhandla lite.



Senast ändrad av Anders_St | 22 april 2010 | 09:09

post-15159-1394236320,3287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta gäller dessutom bara vid lämnande av cirkapris.
Fast pris är fast pris!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Betalade endast 11.000 för mitt kapell till en nimo 27:a. Detta var visserligen 2007, men det var med nya grövre bågar och med en skjutskena så man kan skjuta fram kapellet mot doghousetaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag betalade 9600:- till min cascade 23 med hardtop hösten -08 .

ps har inte nån bild men ska ta så fort den är i vattnet .

Bor i jämtland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en SP på 5.5 m som jag ska sätta kapell på, fått prisuppgift på ca 15000 med två bågar och kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18000:- inkl ett gäng mil hit 3 ggr. Tyvärr ingen bild men vart kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...